Opettajan pedagogiset opinnot - rasti ruutuun, mutta mihin ruutuun?
Työpaikkahakemuslomakkeissa on usein tutkinnon vieressä vaihtoehtoja kuten "yliopistotutkinto", "ylempi/alempi ammattikorkeakoulututkinto", "ammattitutkinto" ja niin edelleen. Olen epätietoisena ruksannut kohdan "muu", mutta jokaisella kerralla miettinyt sitä, voisiko jokin toinenkin vaihtoehto olla oikein.
Opettajan pedagogiset opinnot voi suorittaa sekä yliopistossa että ammattikorkeakoulussa; jälkimmäisessä saa kyytipojaksi ammatillisen opettajan tittelin. Minä olen suorittanut puolet edellisessä ja puolet jälkimmäisessä. Mihin minä kuulun? Oletteko te muut näiden opintojen suorittajat tai suunnittelijat miettineet samoja määritelmäasioita?
Kommentit (6)
Mikä tutkinto sinulla sitten on siinä taustalla? Rastita sen mukaan. Opettajan pedagogiset on vaan kurssikokonaisuus, eikä tutkinto
Kiitos kommenteista, kaksi ekaa vastaajaa. :)
Ilmaisin itseäni sittenkin hieman epäselvästi. Ruksaan toki FM:n viereen sen, mitä se on. Open pedagogisille ei (aina) ole muun koulutuksen paikkaa, vaan ne on survottava tutkintoriviin. Tutkinnon vieressä taas on ruksittavissa pitkä rivi näitä asteita, joista ainoa tilanteeseen sopiva mielestäni on "muu".
Ongelmaa ei tietenkään ole haettaessa opettajan paikkaa, koska lomakkeet niitä varten on laadittu seikkaperäisesti, mutta yksittäisten tapausten kohdalla on joskus miettimistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista, kaksi ekaa vastaajaa. :)
Ilmaisin itseäni sittenkin hieman epäselvästi. Ruksaan toki FM:n viereen sen, mitä se on. Open pedagogisille ei (aina) ole muun koulutuksen paikkaa, vaan ne on survottava tutkintoriviin. Tutkinnon vieressä taas on ruksittavissa pitkä rivi näitä asteita, joista ainoa tilanteeseen sopiva mielestäni on "muu".
Ongelmaa ei tietenkään ole haettaessa opettajan paikkaa, koska lomakkeet niitä varten on laadittu seikkaperäisesti, mutta yksittäisten tapausten kohdalla on joskus miettimistä.
Ap
En edelleenkään ymmärrä, miksi opettajan pedagogiset opinnot pitäisi väkisin saada rastitettua tutkinnot-kohtaan. On ihan tavallista, että ihmisillä on monenlaisia lisäopintoja. Näistä voi kertoa hakemustekstissä vapaamuotoisesti tai jos lomakkeessa on kohta "muut opinnot/pätevyydet" tai jotain vastaavaa, lisätään tieto sinne. Kai siinä lomakkeessa nyt jotain muutakin on kuin em. raksit tutkinnoille.
Ollaksesi maisteri vaikutat olevan jotenkin oudon pihalla tästä. Puhut aloituksessa "yliopistotutkinnosta" ja erikseen "ylemmästä/alemmasta korkeakoulututkinnosta". Ei ole mitään yliopistotutkintoa. Maisteri on ylempi korkeakoulututkinto ja amk:n tutkinnot alempia korkeakoulututkintoja samoin kuin vaikka kandin tutkinto yliopistossa.
Jos taas lomake ei mahdollista tietojen antamista järkevällä tavalla, eihän se sinun ongelmasi ole. Tapana on ilmoittaa ylin mahdollinen tutkinto, ja maisterilla se on ylempi korkeakoulututkinto. Ei sinne laiteta kandin tutkintoa tai ylioppilastutkintoa, vaikka nämäkin maisterilla yleensä on. Jos opettajan pedagogisten opintojen vuoksi rastitat ylimmäksi tutkinnoksesi "muu", olet samalla viivalla jonkin yksisarvisopiston kirjekurssin suorittaneiden kanssa.
Kuten täällä on jo sanottu niin laitat vaan sen ylempi kk-koulu tutkinto. Opettajan pedagogiset opinnot voit mainita jossain muualla (täydennyskoulutus, liitteenä oleva cv, hakemuskirje tai joku muu sopiva vaihtoehto).
Kiitos taas, kommentoijat.
Olin vielä epämääräisempi tuolla alussa kuin luulinkaan. Noin siinä käy, kun leikkaa ja liimaa ja tiivistää omaa tekstiään, eikä sitten lue, mitä on saanut aikaan. Uskokaa pois, kyllä minä erotan ylemmät ja alemmat ja kandit ja muut toisistaan, vaikkei nyt siltä näytä. Ja jos vain ylin tutkinto on ruksittava - kuten standardilomakkeissa on - en tarjoa sellaiseksi yksisarvisopiston kirjekurssia.
Kysymykseni koski näitä erikoistapauksia, joita on koko ajan enemmän. Siis niitä, joissa on päivänselviä yksityiskohtia lisättävä kohtiin, jossa niille ei ole järkeviä paikkoja ja joissa on vaarana se, että jollei kaikki näy ensisilmäyksellä, hakemus päätyy pöydänlaidalta roskiin. Olisi pitänyt odottaa, että tällainen outo lomake tulee taas vastaan, ja kysyä sitten esimerkin kanssa. Nyt meni eteeriseksi, pahoittelen. :)
Ap
Opettajan pedagogiset opinnot ei ole tutkinto. Tutkinto on esimerkiksi maisterin tutkinto (ylempi korkeakoulututkinto) tai tradenomi (alempi korkeakoulututkinto). Rastitat ylimmän tutkinnon, joka sinulla on, ja jos lomakkeessa on kohta tädennyskoulutukselle, mainitset opinnot tässä kohtaa.