Ruotsin melodifestivalen! Eikö ole ketjua vielä?
Suosikit? Kuka euroviisuihin? Perrelli, Eric Saade tai Tusse sanon minä!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kuka tämän nyt sitten voitti?
Euroviisut 2021 ketjussa on juuri keskustelua siitä.
Onko tuo Tusse mies vai nainen? Etsin äsken tietoa hänestä. Lukee vain että on ruotsalainen laulaja.
Tusseilla oli myös iso tarina - tarina - tämän vuoden melodifestivaali.
Haastatteluissa Tusse Chiza on kertonut kuinka hän tuli Ruotsiin seitsemänvuotiaana pakenessaan sodan runtelemasta Kongo-Kinshasasta.
Tapasi rasismia päivittäin
Uudessa kodissa häntä kannustettiin olemaan itse; poika, joka halusi maalatut kynnet ja lauloi yleisön edessä. Kaikki eivät ole hyväksyneet kuka hän on ja miltä hän näyttää. Tusse kertoo Aftonbladetille, että hän on kohdannut rasismia ihonvärinsä vuoksi melkein päivittäin. "Ääniä" hän kuvailee vastauksena kaikille, jotka yrittävät masentaa muita.
- Kyse on myötätunnosta ja toivosta. Viestin, jonka olin halunnut nuorena, että sen pitäisi olla niin, että jokainen voi itse olla itse. Että olemme kaikki ihmisiä ja meidän pitäisi nostaa toisiamme ylös. Että me kaikki tarkoitamme samaa, hän sanoo Nöjesbladetin Tobbe Ekille.
Joka vuosi väitetään, että Melodifestivalen ja Eurovision laulukilpailu eivät ole politiikkaa. Joka vuosi kilpailut herättävät polttavia ajankohtaisia - poliittisia - kysymyksiä. Koska samaan aikaan kun suuri osa Euroopasta etenee autoritaarisemmalla ja epäliberaalisemmalla suunnalla, sekä Ruotsin että Euroopan laulukilpailusta on tullut tärkeä symboli monimuotoisuudelle, LGBTQ-kysymyksille ja ihmisoikeuksille.
Ruotsi osaa kaiken paremmin umk pitääajaa alas. Uusi nimi suomen viisukarsintaa kevät festifaali. Ruotsin mallin mukaan useampi alkukarsnta
Kuka tämän nyt sitten voitti?