Viisaudenhampaan poisto ja turvotus
Viisurini leikattiin torstaina, mutta posken turvotus ei ole vieläkään laskenut, päin vastoin, pahenee vain. Vieläkö pitäisi hautoa kylmällä? Milloin voi taas laittaa kameran Teams-palavereissa?
Kommentit (9)
Onko sinulla muita oireita kuin turvotusta? Jos ei, niin kyllä se siitä helpottaa. Itsellä pahin turvotus oli kahden vuorokauden sisällä ja jossain neljännen päivän kohdalla turvotus oli näkyvästi kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla muita oireita kuin turvotusta? Jos ei, niin kyllä se siitä helpottaa. Itsellä pahin turvotus oli kahden vuorokauden sisällä ja jossain neljännen päivän kohdalla turvotus oli näkyvästi kadonnut.
Poski jomottaa vähän, mutta se helpottaa kyllä buranalla, ei ole muita oireita. :/
-AP
Minulla ei ollut pahemmin turvotusta, kun poistettiin kerralla neljä viisaudenhammasta. Yhteen tuli kuitenkin kuivankuopan syndrooma, joka oli kivulias. Sain sen aiheuttamaan kipuun hoitoa noin viikon kuluttua poistosta.
Olisin erityisen varovainen kuivankuopankin suhteen. Ei vaahtoavaa hammastahnaa, ei leivänmuruja tai muuta karkeaa poistokuoppiin, jotta ns veripaikka pysyisi kauan. Kuivakuoppa eli paljastunut leukaluu särkee ihan pirusti, kunnes ien umpeutuu. Söisin jälkiviisaana vain jäätelöä, sileitä sosekeittoja yms alkuun.
Turvotus merkki tulehduksesta? Maistuuko suussa normaalilta? Kuumottaako? Kuoppiin tarttunut ruokakin voi aiheuttaa tulehduksen, mutta älä kaiva ruokaa pois vaan purskuttele suolavedellä. Minä tein senkin virheen, että kaivelin ja vaikka ei tulehtunut, niin menetin veripaikan.
Ihan normaalia, onhan kyseessä leikkaus. Jos taas tulee muita oireita, esim. kuumetta, niin sitten yhteys lääkäriin.
Lisään.
Kuumetta?
Käytä noin 0,9% NaCl suolavettä, koska se on ns fysiologista eli suolapitoisuus on sama kuin kehosi soluissa.
4.
Mä haudoin kylmällä varmaan viikon :D ei tullu näkyvää mustelmaa ja autto kipuun mut huom ei jäisellä kylmällä vaan viileellä kylmällä.
Puolisoltani leikattiin viisaudenhammas ja käskettiin kaksi kuukautta hyvin varovasti syödä kovia ruokia. No ruisleivän kiusaus voitti, ja leukaluuhun tuli hiusmurtuma. Sitten uskoi ja söi jatkossa varovasti. Oli turvoksissa jonkun verran monta kuukautta.
voi olla pari viikkoa turvonnut ja kipee
On pahimmillaan 2vuorokauden kohdalla