Miten posti jaettiin Suomessa ennen, kuin osoitteet tulivat käyttöön?
Mitä siis kirjoitettiin kirjekuoreen aikana, jolloin ei ollut osoitteita, kun lähetettiin kirje? Ilmeisesti vielä 90-luvulla oli näin joissain paikoissa. Kirjoitettiinko siis esim. "Rantatien päässä oleva talo, Matti Pulkkinen" tai "4. talo pohjoisesta, Liisa Nieminen" vai kuinka?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Jos postinjakaja muistaa kaikkien nimet, kehittääkö hän ajatuksissaan ihmisille lempinimiä.
Riippuu tietenkin postiljoonin mielikuvituksesta, mutta tunnen yhden vanhan postinjakajan, jolla on lähes koko kylän asukkaille omatekoinen nimi.
Posti tuli kahdesti arkena ja kerran lauvantaina joskus aikoinaan. Oliko hyvä tai ei, vaikea sanoa, nykyään tulee mainoksia tai laskuja.
998
Amadeus mozart kirjoitti:
Ennen posti suunnil.tuli perille.Nykyään viikkoi kestää,muutama kuori ihan kuin avattu.Jaetaan miten jaetaan vääriin lootiin..tärkeät kirjeet katoaa.
Ennen postinjakajat olivat virkavalan tehneitä valtion virkamiehiä ja siinä hommassa pysyttiin usein vuosikymmeniä. He tunsivat koko kylän talot asukkaineen jokseenkin tarkasti. Nykyään postiin kai pikemminkin joudutaan töihin ja viivytään sen aikaa, että saadaan päivärahat nollattua, hommat hoidetaan jos sattuu huvittamaan. Onhan niitä jakamattomia kirjeitä löytynyt roskapöntöistä.
Silloin mentiin itse kylälle postiin kyselemään onko postia.
Vierailija kirjoitti:
Amadeus mozart kirjoitti:
Ennen posti suunnil.tuli perille.Nykyään viikkoi kestää,muutama kuori ihan kuin avattu.Jaetaan miten jaetaan vääriin lootiin..tärkeät kirjeet katoaa.
Ennen postinjakajat olivat virkavalan tehneitä valtion virkamiehiä ja siinä hommassa pysyttiin usein vuosikymmeniä. He tunsivat koko kylän talot asukkaineen jokseenkin tarkasti. Nykyään postiin kai pikemminkin joudutaan töihin ja viivytään sen aikaa, että saadaan päivärahat nollattua, hommat hoidetaan jos sattuu huvittamaan. Onhan niitä jakamattomia kirjeitä löytynyt roskapöntöistä.
Eikä jouduta, postiin on itse asiassa tunkua muuhun kuin lehdenjakoon. Tuntipalkka toistaiseksi ollut on varsin kilpailukykyinen esim. kaupanalan tehtäviin verrattuna. Motivaatio-ongelmat liittynevät työehtojen jatkuvaan heikentämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Postinumerot keksittiin Saksassa 1940-luvun alussa. En tiedä, milloin ne otettiin Suomessa käyttöön.
Puolisen vuosisataa on meillä postin:ot olleet. Silloin myös Postilla ja Postipankilla oli vahva yhteys ja postilinjurissa myös minä olen matkustanut, tosin aika nuorena.
Afrikan savannilta kirjoitti:
Tarkoitatko ettei 90 luvulla ole ollut katuja ja osoitteita ......no niin. Alkuasukkaat tuli.
Meille tuli katuosoite vasta 90 luvun alussa. Sitä ennen osoite oli muotoa:
Nimi
Postitoimipaikan nimi (kylä)
Postinumero
Kaupungin/kunnan nimi
Ei tarvinnut savannille asti mennä, tämä oli käytössä paikkakunnalla joka sijaitsi 50km päässä helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvun alussa tuli nykyinen osoite. Sitä ennen se oli meijeriauton linjan mukaan. Linja 4/45 jne...
Ikävä kyllä en yhtään muista milloin talot numeroitiin ja tiet nimettiin virallisesti täällä maaseudulla.
1990-luvulla se tapahtui, mutta tarkkaa ajankohtaa en minäkään muista, eikä nopea googlauskaan tuottanut tulosta. Muistelisin, että ainakin kesällä 1993 (mahdollisesti myös 1994, ehkä jopa 1995) kaveri lähetti minulle mökillemme postia osoitteella mallia Etunimi Sukunimi, Kylän nimi, 12345 Paikkakunta.
Ohjeet annettiin kai 1988, ja muutos on varmaan ottanut aikansa paikkakunnasta riippuen. Minäkään en tarkkaa vuotta muista milloin saimme oman tien ja taloille numerot, mutta 90-luvun alkupuolta se oli.
https://www.kielikello.fi/-/hyva-tiennimi-kulkijanonni
1971