Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku saanut adhd-diagnoosin ja kokeillut lääkkeitä eikä ne autakaan?

Vierailija
12.03.2021 |

Mitä nämä lääkkeet tekevät jos ei olekaan oikeasti adhd? Entä jos lääkkeet eivät autakaan mihinkään vaikka olisikin adhd?
Voisiko joku kertoa kokemuksensa ja tuntemuksiaan miten keskittyminen muuttui, oli adhd oikeasti tai ei ja toimiko lääke vai ei niin kaikki kiinnostaa.
En ole itse jaksanut lähteä tuohon, koska en jotenkin usko lääkkeen auttavan minua..

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd tai add ei tarvitse lääkitystä vaan elämän  muutoksen. toimii paremmin.

Vierailija
2/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua amfetamiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeastaan auttoiko nuo oppimiseen ym. Jos aikuinen ne aloittaa?

Vierailija
4/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain diagnoosin juuri ennen kuin täytin 20. Kokeilin lääkitystä puoli vuotta. Kyllä se auttoi mutten pitänyt yhtään ihmisestä joka olin sen kanssa. Ennen eläväisestä, puheliaasta ja aktiivisesta minästä tuli hidas ja omiin maailmoihinsa sulkeutunut. Harkitsin sanomisiani niin kauan että lopulta en viitsinyt sanoa sitä enää ollenkaan. Sisäinen maailma oli rauhallinen, mutta ulospäin vaikutin lähinnä apaattiselta.

Tulin siihen tulokseen että mieluummin olen oma itseni kuin lääkitsen itseäni ulkopuolisten hyväksynnän vuoksi. Olen lapsesta asti siis saanut kuulla olevani holtiton ja liian villi. Liian sitä, liian tätä.

Vierailija
5/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmetellyt näitä kanssa. Siis millainen olo tavalliselle siitä tulee? Eikö sen pitäisi kaikilla auttaa keskittymiseen?

Vierailija
6/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain diagnoosin juuri ennen kuin täytin 20. Kokeilin lääkitystä puoli vuotta. Kyllä se auttoi mutten pitänyt yhtään ihmisestä joka olin sen kanssa. Ennen eläväisestä, puheliaasta ja aktiivisesta minästä tuli hidas ja omiin maailmoihinsa sulkeutunut. Harkitsin sanomisiani niin kauan että lopulta en viitsinyt sanoa sitä enää ollenkaan. Sisäinen maailma oli rauhallinen, mutta ulospäin vaikutin lähinnä apaattiselta.

Tulin siihen tulokseen että mieluummin olen oma itseni kuin lääkitsen itseäni ulkopuolisten hyväksynnän vuoksi. Olen lapsesta asti siis saanut kuulla olevani holtiton ja liian villi. Liian sitä, liian tätä.

Enkä siis osaa oppimiseen sanoa. Olen ollut aikalailla aina kympintyttö, ja pidän tätä nimenomaan ADHD:n ansiosta. Mulla on hyperkeskittymistä kiinnostavien aiheiden kohdalla ja esimerkiksi lukio sekä yliopisto sopivat minulle kiivaan tahtinsa vuoksi. Peruskoulussa sen sijaan turhauduin koska keskittyminen ei riittänyt viikkokausiksi samaan helppoon asiaan.

Vierailija
7/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ihmetellyt näitä kanssa. Siis millainen olo tavalliselle siitä tulee? Eikö sen pitäisi kaikilla auttaa keskittymiseen?

Mitä luulet millainen olo tavalliselle ihmiselle tulee amfetamiinista?

Vierailija
8/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh.. Minulla veikattiin olevan add ja olen tuollainen nyt ennen lääkitystä 😂 mutta ylivilkkautahan siinä ei olekaan.. Minulla tuo apaattinen ja harkitsevainen olemus vain on todellisuudessa siksi, että olen ujo ja seuraan mieluiten sivusta ja jos minulta jotain kysytään, niin vastauksessa kestää ihan siis että keskittymiseni on vaikka oven kahvassa joka on jännän värinen ja yritän irtaantua tuosta jotta voisin keskittyä miettimään vastausta.. Tuossa esimerkki miksi olen koko ajan väsynyt, keskittymiseni on yleensä muualla kuin oikeassa asiassa.

Vierailija
9/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka ehdotti elämänmuutosta: Sinulla ei ole ADHD:ta. jos on, et pysty tekemään sitä elämänmuutosta, koska ADHD vaikuttaa toimintaan niin paljon. Ja vaikka pystyisitkin, niin ei se ADHD siitä mihinkään katoa, vaikka oireet vähän helpottaisikin. ADHD ei parane.

Ja sitten näistä lääkkeistä: Jos olet kokeillut yhtä lääkevalmistetta, et voi tietää lääkityksestä vielä mitään. Paitsi tietysti jos se ensimmäinen kokeilu sattui osumaan nappiin.

Minulla ei osunut ensimmäiset lääkkeet, ne perinteisimmät Concertat, medikinetit jne. Toki auttoivat keskittymisessä, mutta en myöskään itse tykännyt siitä, millainen minusta tuli, ja vähän ajan päästä alkoi sellaiset sivarit, että traumat jäi-.

Vuosia myöhemmin, kun tilanteet taas eskaloituivat kunnolla, päätin lähteä uuteen lääkekokeiluun, ja tällä kertaa kokeiltu lääke olikin täysi kymppi. Eli auttoi kaikkeen mihin pitikin, mutta ei muuttanut persoonaani pätkääkään.

Vierailija
10/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvin harvalle ne on ihmepillereitä, suurimmalla osalla ne vaan leikkaa sen kovimman terän ajatusten lennosta pois.

Mutta on se sekin paljon jos saa aikaan asioita vähän vähemmällä vaivalla ja tuskastumisella.

Vierailija
11/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille joka ehdotti elämänmuutosta: Sinulla ei ole ADHD:ta. jos on, et pysty tekemään sitä elämänmuutosta, koska ADHD vaikuttaa toimintaan niin paljon. Ja vaikka pystyisitkin, niin ei se ADHD siitä mihinkään katoa, vaikka oireet vähän helpottaisikin. ADHD ei parane.

Ja sitten näistä lääkkeistä: Jos olet kokeillut yhtä lääkevalmistetta, et voi tietää lääkityksestä vielä mitään. Paitsi tietysti jos se ensimmäinen kokeilu sattui osumaan nappiin.

Minulla ei osunut ensimmäiset lääkkeet, ne perinteisimmät Concertat, medikinetit jne. Toki auttoivat keskittymisessä, mutta en myöskään itse tykännyt siitä, millainen minusta tuli, ja vähän ajan päästä alkoi sellaiset sivarit, että traumat jäi-.

Vuosia myöhemmin, kun tilanteet taas eskaloituivat kunnolla, päätin lähteä uuteen lääkekokeiluun, ja tällä kertaa kokeiltu lääke olikin täysi kymppi. Eli auttoi kaikkeen mihin pitikin, mutta ei muuttanut persoonaani pätkääkään.

Mikä oli siis tuo lääke joka auttoi lopulta?

Vierailija
12/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuminen kuntoon eli 9-10h päivässä unta. Päihteet pois eli tupakka ja alkoholi unholaan (yrtistä en luovu). Luonnossa liikkumista, mindfulnessia, meditaatiota.

Vierailija
13/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monenlaiset ihmiset hankkivat ADHD-diagnooseja. Osalla ihmisistä oireet ovat täysin kuormituksen ja mielenterveysongelmien aiheuttamia. Lapsuustraumat voiva myös aiheuttaa täysin samanlaisia oireita kuin ADHD:ssa. Kyseessä on virhealtis oirediagnoosi, jonka tausta on monimuotoinen. Kyllä lääkkeet auttavat ja rauhoittavat, jos kyseessä on oikeasti ADHD. Ongelma on ehkä, että kyseessä on eräänlainen muotidiagnoosi, jonka piikkiin pistetään kaikenlaisia elämän hankaluuksia ja ongelmia.

Vierailija
14/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä auttaa. It-alalla aika tavanomainen keino selvitä jos stressi ja unettomuus menee yli ja keskittymiskyky alkaa pätkiä sen takia. Toimii kyllä meillä taviksillakin niin että tulee ihan uskomaton tuntikausien katkeamaton keskittyminen, jolloin ei välttämättä muista edes juoda vettä kun painaa työtä vaan 100% keskittyneenä.

Vierailija
15/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistunut, valvomista, vainoharhaisuutta yms. tulee helposti. Se on voimakas piriste, joten adhd-potilaidenkin somatiikkaa tarkkaillaan säännöllisesti.

Vierailija
16/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä auttaa. It-alalla aika tavanomainen keino selvitä jos stressi ja unettomuus menee yli ja keskittymiskyky alkaa pätkiä sen takia. Toimii kyllä meillä taviksillakin niin että tulee ihan uskomaton tuntikausien katkeamaton keskittyminen, jolloin ei välttämättä muista edes juoda vettä kun painaa työtä vaan 100% keskittyneenä.

Kuulostaa rajulta. Ei vaikuta noin jos on adhd.

Vierailija
17/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistunut, valvomista, vainoharhaisuutta yms. tulee helposti. Se on voimakas piriste, joten adhd-potilaidenkin somatiikkaa tarkkaillaan säännöllisesti.

Ei mulle ainakan tule mitään tuollaistaa. Iman unta kyllä pärjää paremmin, esim. jaksaa painaa duunia vaikka koko vuorokauden nukkumatta, mutta kyllä nukkumaankin pystyy. Ja olo on ahdistuneen vastakohta, hyvin innnokas ja energinen. Vähän kuin lievä hyvä nousuhumala.

Vierailija
18/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle ainakan tule mitään tuollaistaa. Iman unta kyllä pärjää paremmin, esim. jaksaa painaa duunia vaikka koko vuorokauden nukkumatta, mutta kyllä nukkumaankin pystyy. Ja olo on ahdistuneen vastakohta, hyvin innnokas ja energinen. Vähän kuin lievä hyvä nousuhumala.

Lääke, annos, yksilö, sattuma ja varmaan vaikka mikä voi vaikuttaa.

Vierailija
19/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD:n aivot käyvät hitaalla, ne tarvitsevat stimulaatiota jotta eivät nukahda. Stimulaatiota joko ympäristöstä tai pilleristä, jotta pystyvät keskittymään kuin normaalit aivot. Kyseessä ei siis varsinaisesti ole keskittymislääke.

Vierailija
20/20 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua amfetamiinia.

On muitakin valmisteita kuin metyylifenidaatit ja lisdeksamfetamiini. Tosin ei noistakaan mitään vaaraa ole. Lääkkenä ohjeen mukaan käytettynä takoin pitoisuuksin ovat kyllä ihan turvallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme