Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskauspahoinvointi

Vierailija
11.03.2021 |

Kertokaa vinkkejä miten ootte taltuttaneet/ helpottaneet raskauspahoinvointia. Rv 7 lopuillaan ja alkanut velloa sellainen vatsatautimainen kuvotus, ja meinaa oksennus nousta, vaikkei vielä oo lentänyt.

Kaikki vinkit kehiin!

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt vikalle kolmannekselle kohta siirtyvä kohtalotoveri. Mulla oli kuvottava olo heti alusta tokan kolmanneksen alkuun 24/7, siis jopa yöllä jouduin heräämän 3-4 h välein syömään, että kuvotus hellittäisi. Parhaiten upposi puuro, jogurtti, hedelmät ja marjat (etenkin kohmeisina ja jäisinä hitaasti imeskeltynä), smoothiet ja miedonmakuiset, terveelliset ruuat, kuten tuoreet tai höyrytetyt vihannekset, kana, kala tai liha. Monet "mauttomat" lapsuuden suosikkiruuat kuten perunat ja jauhelihakastike olivat yhtäkkiä tosi mieluisia ja entiset suosikkiruuat kuten mangosalsa ja tortillat teki mausteisuutensa vuoksi tosi pahaa.

Tsemppiä, suurimmalla osalla paha olo helpottaa tokalla kolmanneksella. Mullakin paheni niin, että lopulta oksentelin juuri ennen jouluaattoa, mutta sitten olo helpotti muutamassa päivässä, eikä pahoinvointi ole onneksi tehnyt enää paluuta. Tosi yleinen vaiva myös. Mua helpotti, kun ajattelin, että mulla on paha olo, vauvalla on hyvä olo. Voimakkaat raskausoireet (myös pahoinvointi) on yleensä merkki elinvoimaisesta raskaudesta - se on hyvä muistaa samoin kuin se, että oireet menevät pois kyllä ajan kanssa!

Vierailija
22/28 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas teinienhankintabuumi, kun naisten työttömyys kasvoi korona-aikana vaikka miesten työllisyys parani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan ei käy onnen lahjat. Minulla ei ollut pienintäkään pahoinvointia kummassakaan raskaudessa. Äidillänikään ei ollut aikoinaan joten mahtaako tämäkin olla sukuvika. Mutta nälkä oli koko ajan. Mallia "lämmitin kädet täristen makkarakeittoa mikrossa aamu 07". Ihme etten paisunut ihan muodottamaksi.

Vierailija
24/28 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja semmoinen vinkki vielä, että tosiaan kannattaa ottaa ruokaan sellainen rento suhtautuminen. Syödä sitä mikä maistuu ja silloin kun maistuu. Jos ei oksentele ihan älyttömästi kuivumiseen ja selvään aliravitsemukseen asti, niin sekä äiti että vauva selviävät nuo alkukuukaudet onneksi vähän niukemmalla tai kummallisemmallakin ruokavaliolla, ainakin jos on terve ja normaalipainoinen lähtökohtaisesti. Kyllä se syöminen normaalin mukaan sujuu yleensä viimeistään siitä tokalta kolmannekselta alkaen sitten taas.

Vierailija
25/28 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasan ei käy onnen lahjat. Minulla ei ollut pienintäkään pahoinvointia kummassakaan raskaudessa. Äidillänikään ei ollut aikoinaan joten mahtaako tämäkin olla sukuvika. Mutta nälkä oli koko ajan. Mallia "lämmitin kädet täristen makkarakeittoa mikrossa aamu 07". Ihme etten paisunut ihan muodottamaksi.

Ovatko keitot erityisen lihottavia? Itsekin syön aamu 5-6 pizzaa enkä ole tiinenä, alipainon rajoilla.

Vierailija
26/28 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin ja semmoinen vinkki vielä, että tosiaan kannattaa ottaa ruokaan sellainen rento suhtautuminen. Syödä sitä mikä maistuu ja silloin kun maistuu. Jos ei oksentele ihan älyttömästi kuivumiseen ja selvään aliravitsemukseen asti, niin sekä äiti että vauva selviävät nuo alkukuukaudet onneksi vähän niukemmalla tai kummallisemmallakin ruokavaliolla, ainakin jos on terve ja normaalipainoinen lähtökohtaisesti. Kyllä se syöminen normaalin mukaan sujuu yleensä viimeistään siitä tokalta kolmannekselta alkaen sitten taas.

Kellä sujuu syöminen normaalin mukaan, kellä ei. :D Mulle jäi äärimmäisen voimakkaita kuvotuksia mitä oudoimpiin asioihin, esimerkiksi kananmuniin. Asioihin, joista olen normaalisti pitänyt. 

Monet näistä poistuivat kunnolla vasta synnytyksen jälkeen. Mutta olo onneksi parani maagisen viikon 12 jälkeen!

Vierailija
27/28 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vinkkiä jotka ehkä on jo sanottu. Ensinnäkin kokeile apteekissa myytäviä pahoinvointirannekkeita. Perustuu akupunktioon ja eipä niistä haittaakaan ole. Toiseksi, imeskele joskus salmiakkia. Toki joo laku ja salmiakki ei ole hyväksi raskausaikana, mutta yksittäisessä karkissa haitta jää olemattomaksi. Kolmanneksi yritä keksiä jotain mikä ei kuvota ja pysyisi alhaalla. Mulla se oli vedellä laimennettu appelsiinimehu, monilla esim happamat hedelmät ja ehdottomasti jääkaappikylmänä. Neljänneksi jätä pois kaikki hajusteet. Hajustetut pesuaineet, dödöt, rasvat, huh miten ne voikaan oksettaa. Vältä myös ruuan paistamisen käryjä jos huomaat niiden ällöttävän. Tsemppiä!

Vierailija
28/28 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko keitot erityisen lihottavia? Itsekin syön aamu 5-6 pizzaa enkä ole tiinenä, alipainon rajoilla.

Et varmaan kuitenkaan vedä isoa pizzerian pizzaa kokonaisena joka aamu? Tai jos vedätkin, niin tuskin otat paljoakaan ylimääräistä energiaa kaiken kaikkiaan.