Onko huono idea antaa 4.lk oppilaiden tarkkailla hengitystä stetoskoopin avulla?
Minulla olisi kaksi toimivaa stetoskooppia. 4. lk biologian opetuksessa käsitellään ihmiskehoa tässä kuussa ja kahden viikon päästä aiheena keuhkot ja hengitys. Ensin ajattelin antaa oppilaiden tarkkailla toistensa hengitystä stetoskoopin avulla, toki niin, että desinfioisin stetoskoopin aina välillä.
Nyt aloin miettiä, onko sittenkin todella huono idea. Ensinkin, onko korona tässä suhteessa riski? Toiseksi, pitäisi tietysti järjestää tila, jossa oppilaat olisi pareittain kahdestaan näkösuojassa. Ja huolehtia, että ei tule tyttö-poika-pareja. Ja sitten ottaa huomioon, että joukossa voi olla muunsukupuolisia. Valvontaongelma.
Ehkei olekaan hyvä idea, että kuunnellaan toisen keuhkoja, liian monta muuttujaa, joista joku voi pahoittaa mielensä. Ensin ajattelin, kun pulssin tunnustelu ranteesta toimi ok, niin tämäkin voisi toimia. Mutta ehkei sittenkään.
Kommentit (7)
Kuka ope kyselee tällaista joltain vauvapalstalta!?!
Kysy nyt hyvänen aika joltain kollegalta, älä maallikoilta täältä!
Ainakin sen pitäisi olla vapaaehtoista. Vai haluaisitko aikuisena kollegaasi iholle?
Parempi suunnitelma olisi että tytöt riviin ilman paitaa ja pojat saisivat vapaasti katsella ja kokeilla heidän tisuja :3
Meillä tämä tehtiin ala-asteella niin, että jokainen kuunteli edessä istuvan keuhkoja ja sydäntä. Minun keuhkojani kuunteli Tero ja minä kuuntelin Minnan keuhkot. Nykyään ei olisi mahdollista.
t. mies
Siis oletko sinä joku setämies, joka haluaa nähdä puolipukeisia pikkutyttöjä huohottamassa vai oletko alakoulun opettaja?
Alakoulun opettaja ei todellakaan kyselisi tällaista täällä, vaan kysyisi kollegoilta tai ihan muilta foorumeilta. Joten oletan, että olet ensiksi mainittu ja voisit lopettaa tämän session suunnittelemisen tähän.