Miltä tuntuisi olla töissä minä päivänä ja minä vuorokauden aikana tahansa samalla palkalla?
Työnantaja sanoisi, että tulet töihin lauantai-iltana ja palkka on sama kuin keskiviikkoaamunakin. Jos ei kelpaa, niin tuossa on ovi, ja sama vastaus työnantajilta kautta linjan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana tein paljonkin. Siivoustyötä kellon ympäri ja sunnuntaisin, kun isot vahaukset piti saada tehtyä ajoissa. Nyt en enää jaksaisi, silloin oli motivaatio kohdillaan asuntolainan ansiosta.
Ja aina samalla palkallako? Jos pimeänä teit, niin sitten ymmärrän.
Jep. Näin oli sovittu paikallisesti pomon kanssa. Palkka oli viisi markkaa yli Tes-peruspalkan, siis myös arkipäivinä toimistoaikana. Ihan verokirjan kanssa tehtiin hommia. Kuten sanoin, nuorena oli motivaatiota, nyt ei enää.
Jos tuo oli 70-luvulla, niin hyvä diili. Jos esim 90-luvulla tai 2000-luvun alussa, niin huono diili.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavalliselta. Olin monta vuotta viestintäkouluttajana, ja tuntipalkkani oli aina sama riippumatta päivästä ja kellonajasta. Minulla oli ilta- tai viikonloppuryhmiä joka viikko.
Sama juttu oli tuntiopettajana yliopistossa, jossa opetin melkein pelkästään iltaryhmiä. Ei siitä mitään iltalisää koskaan maksettu..
En tarkemmin ajatellen ole ikinä ollut sellaisessa työssä, jossa olisin saanut ilta- tai viikonloppulisiä.
Saitko kuitenkin olla vapaalla / lomilla juhlapyhät?
Vierailija kirjoitti:
En tulisi, enkä suostuisi.
Menisin ja suostuisin. Toki sillä reunaehdolla, että tuntipalkka on vähintään 40€ ja palkallisia tunteja kuukaudessa täydet 165h.
Paskalta. Pitkään tein vuorotyötä ja sekin tuntui ikävältä, vaikka sai lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana tein paljonkin. Siivoustyötä kellon ympäri ja sunnuntaisin, kun isot vahaukset piti saada tehtyä ajoissa. Nyt en enää jaksaisi, silloin oli motivaatio kohdillaan asuntolainan ansiosta.
Ja aina samalla palkallako? Jos pimeänä teit, niin sitten ymmärrän.
Jep. Näin oli sovittu paikallisesti pomon kanssa. Palkka oli viisi markkaa yli Tes-peruspalkan, siis myös arkipäivinä toimistoaikana. Ihan verokirjan kanssa tehtiin hommia. Kuten sanoin, nuorena oli motivaatiota, nyt ei enää.
Jos tuo oli 70-luvulla, niin hyvä diili. Jos esim 90-luvulla tai 2000-luvun alussa, niin huono diili.
90- luvun alussa lama-aikana, kun oli 600 000 työtöntä kortistossa, se oli hemmetin hyvä diili. Maksoin sillä asuntolainan.
No, sehän selviää pian, kun saadaan nämä paikalliset sopimukset ym. aikaiseksi. Ei muuta kuin persut eduskunnan suurimmaksi puolueeksi, kokoomus ja keskusta siihen rinnalle. Saadaan Zipilän Kiky II.
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa kerran haastateltiin amerikkalaisia kadulla ja he ihmettelivät monttu auki, kun kuulivat, että Suomessa saa töissä erinäisiä lisiä työvuoron ajankohdasta riippuen. Heillä kun palkka on aina sama ja moni tekee 7 dollarin tuntipalkalla vähintään kuusipäiväistä viikkoa ja lomia ei ole varaa pitää koskaan.
Ilmankos moni valitseekin mieluummin jengielämän ja vankilan tai pelkän kadun nukkuma-alustaksi.
No teen nytkin. Lisistä, pyhävapaista sun muista eduista saa vain haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Paskalta. Pitkään tein vuorotyötä ja sekin tuntui ikävältä, vaikka sai lisiä.
Vuorotyö on se paras työ. Ei tarvi joka aamu herätä sianpieremän aikaan, vaan saa joskus kunnolla nukkuakin ennen töihin menoa. Minä kun en ole enää lapsi, joka menee paapimaan pikku kakkosen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Heh, jotenkin hellyttävää tämä luulotautisuus. Kuvitellaan, että sitten olisi vain varaa sanoa vaan, etten suostu. Ei maailma olisi siinä vaiheessa enää nykyisenlaisensa. Ei sinulle kukaan työnantaja maksaisi niitä lisiä, vaan tilanne olisi todellakin että ota tai asu sillan alla.
Vielä voimme kuitenkin vaikuttaa ja paras vaikutusmahdollisuus on pitää Kokoomus pois päättävistäelimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, jotenkin hellyttävää tämä luulotautisuus. Kuvitellaan, että sitten olisi vain varaa sanoa vaan, etten suostu. Ei maailma olisi siinä vaiheessa enää nykyisenlaisensa. Ei sinulle kukaan työnantaja maksaisi niitä lisiä, vaan tilanne olisi todellakin että ota tai asu sillan alla.
Vielä voimme kuitenkin vaikuttaa ja paras vaikutusmahdollisuus on pitää Kokoomus pois päättävistäelimistä.
Ei tosin kannata äänestää niitä muitakaan eduskunnan oikealla laidalla olevia puolueita, jos yhä tahtoo työstään palkkaa saada.
Tervemenoa laivalle töihin 😂 Vuorokauden kaikki tunnit samanarvoisia, eli ei yölisiä. Pyhäkorvauksia (1,5 x) maksetaan vain joulupäivältä, pitkäperjantailta, vapunpäivältä ja juhannuspäivältä. Vapaajaksot korvaa kyllä aika hyvin pyhä/yölisien puutteen 👍
Yrittäjä itse täällä. Valmistan tuotteita myyntiin. Eli fyysistä työtä pääosin, ja vähän paperinpyöritystä+markkinointia lisäksi.
Eipä mun tuotteesta makseta lanttiakaan enemmän vaikka olen valmistanut sen ilta-aikaa, yöllä tai sunnuntaina.
Vai mitä luulette? Menisikö tuplahintainen tuote kaupaksi jos hyllyssä on normihintainenkin?
Ymmärrän että lisät ovat työntekijälle tärkeitä (harva tekee töitä muusta kuin rahan takia), mutta lopputulos on se, ett KAIKKI on hieman kalliimpaa, koska arvokkaammat työtunnit on pakko ottaa huomioon jokaisessa tuotteessa ja palvelussa.
Tavalliselta kuulostaa ja tuntuu. Toimitusjohtaja, ei ole työaikoja.
Teen pelkkiä öitä ja sunnuntaivuoroja. Pitkät vuorot, pitkät vapaat ja alan kovin liksa.
Sinkkuna mulle on se ja sama milloin olen töissä. Itseasiassa teen jo nyt töitä tarvittaessa sunnuntaisin ja iltaisin. Mä olenkin asiantuntija enkä duunari ja näen omaa nenänalustaani pidemmälle.
Toihan on se syy miks monet siellä sijoittaa. Jotta saavat rahaa ostaa sijoitusasunnon ja osakkeita eli muitakin rahavirtoja kuin työnantajan maksama palkka. Kun FU fund on kunnossa, voi pomolle sanoa että pidä tunkkis.
Näillä liksoilla ei haittaa, kun siitä etukäteen on tietoinen ja saa ne vapaana pois myöhemmin.
Sinulla on liikaa töitä. Työnantaja käyttää sinua hyväkseen. Saatko edes ylityölisää?