Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuisi olla töissä minä päivänä ja minä vuorokauden aikana tahansa samalla palkalla?

Vierailija
10.03.2021 |

Työnantaja sanoisi, että tulet töihin lauantai-iltana ja palkka on sama kuin keskiviikkoaamunakin. Jos ei kelpaa, niin tuossa on ovi, ja sama vastaus työnantajilta kautta linjan.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisissa kerran haastateltiin amerikkalaisia kadulla ja he ihmettelivät monttu auki, kun kuulivat, että Suomessa saa töissä erinäisiä lisiä työvuoron ajankohdasta riippuen. Heillä kun palkka on aina sama ja moni tekee 7 dollarin tuntipalkalla vähintään kuusipäiväistä viikkoa ja lomia ei ole varaa pitää koskaan.

Vierailija
2/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tulisi, enkä suostuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tuollaista työtä, ja olin kyllä tästä tietoinen jo opintoja aloittaessa. Kyllähän se silti kyrsii, kun missaat kaikki juhlapyhät, sukujuhlat jne. eikä se palkassa näy.

Vierailija
4/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkasta mitä TES sanoo. 

Vierailija
5/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lauantai aamuvuoroista ei paljonkaan kostu rahallisesti. Sunnuntait ne on mitkä kannattaa.

Vierailija
6/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavalliselta. Olin monta vuotta viestintäkouluttajana, ja tuntipalkkani oli aina sama riippumatta päivästä ja kellonajasta. Minulla oli ilta- tai viikonloppuryhmiä joka viikko.

Sama juttu oli tuntiopettajana yliopistossa, jossa opetin melkein pelkästään iltaryhmiä. Ei siitä mitään iltalisää koskaan maksettu..

En tarkemmin ajatellen ole ikinä ollut sellaisessa työssä, jossa olisin saanut ilta- tai viikonloppulisiä.

Vierailija
7/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana tein paljonkin. Siivoustyötä kellon ympäri ja sunnuntaisin, kun isot vahaukset piti saada tehtyä ajoissa. Nyt en enää jaksaisi, silloin oli motivaatio kohdillaan asuntolainan ansiosta.

Vierailija
8/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana tein paljonkin. Siivoustyötä kellon ympäri ja sunnuntaisin, kun isot vahaukset piti saada tehtyä ajoissa. Nyt en enää jaksaisi, silloin oli motivaatio kohdillaan asuntolainan ansiosta.

Ja aina samalla palkallako? Jos pimeänä teit, niin sitten ymmärrän.

Vierailija
9/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkasta mitä TES sanoo. 

Mikä se TES on? Ai niin, se oli sitä antiikinaikaa.

T: paikallinen sopiminen 2030

Vierailija
10/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tulisi, enkä suostuisi.

Millä ajattelisit sitten elää?

Vierailija
11/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lisät poistuisi niin tekisin töitä ma-pe 7-15 ja kaupassa olen töissä.

Vierailija
12/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se juuri tällä palkalla tunnu missään. Olen juristi, enkä ole kehdannut pyytää edes sunnuntaityöstä laillista tuplapalkkaa, koska kyse on ns. vapaa-ajalla tehtävistä töistä kuten viesteihin vastaamisesta ja kirjoittamisesta joita ei työajalla ehtinyt, ja itse haluan tehdä sitä sunnuntaina vaikka ihan hyvin sen voisi hoitaa milloin tahansa muulloinkin, kukaan tuskin edes lukee sähköpostiaan sunnuntaisin. Lisään tunnit toki, mutta jos vaatisin ekstrapalkkaa, pomo luultavasti sanoisi, että sitten et vaan tee mitään sunnuntaisin. Ja sitten joutuisi tekemään ylipitkiä päiviä arkisin silloin, kun on kiire.

Vierailija
13/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin ensin, kuinkas helposti työnantaja löytää uuden osaavan tilalleni.

Vierailija
14/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettisin ensin, kuinkas helposti työnantaja löytää uuden osaavan tilalleni.

Työnantaja joutuisi itse tekemään työnsä

Vierailija
15/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aina samalla palkallako? Jos pimeänä teit, niin sitten ymmärrän.

Jep. Näin oli sovittu paikallisesti pomon kanssa. Palkka oli viisi markkaa yli Tes-peruspalkan, siis myös arkipäivinä toimistoaikana. Ihan verokirjan kanssa tehtiin hommia. Kuten sanoin, nuorena oli motivaatiota, nyt ei enää.

16/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo erityisiä ajatuksia saa aikaan. Tietysti toivoisin, että joskus se lauantaikin olisi vapaa..

Varsinkin kesällä =)  Tämä on vähän erikoinen ajatus sinäänsä, kun osa perustuu työ-aikoihin ihan

ymmärettävästi. Mutta ajatellen esim. arkipyhät, nämähän liittyvät suurinosa alunperin uskonnollisiin

juhliin. Kuitenkin kirkosta on erottu ennätysmäärin ja kirkkoon kuuluvistakin harvat kuluttavat enää

kirkon penkkejä. Kaupat on auki 24/7 jopa jouluaattona. Ei ole mielestäni enää arkia ja pyhiä vaan

kaikki muuttuvat yhdeksi arjeksi. Se ymmärränkö tätä lainkaan onkin jo toinen juttu..

Yksinhuoltajien kohdalla ymmärrän vuorotöiden hankaluuden, mutta jos taas perheessä toinen

tekee  8-16 tai vastaavaa säännöllistä työaikaa voi hän kantaa vastuun mahdollisista lapsista.

Yksineläville tällä taas ei ole mitään merkitystä. Salit, jne harrastukset alkaa olla myös avoinna 24/7 ja

kaupat jo avoinna 24/7 niin niihin ehtii kyllä hereillä ollessaan.

Vierailija
17/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä työvoimapulalla ei työnantaja noin pysty sanomaan ikinä, ei ole nimittäin ketään tulossa tilalle.

Ja en tee virka-ajan ulkopuolella ilman lisiä yhtään mitään, niin kauan kun ei lasteni koulu ei pyöri työaikoinani. Mutta ei kai se opettajia haittaisi jos ilmoitan jatkossa omat työaikani, lapset ovat kotona silloin kun itsekin olen.

Vierailija
18/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen perhehoitajana vastuussa 24/7 vuoden jokaisena päivänä enkä saa edes palkkaa.

Vierailija
19/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellä peruspalkalla? En. Jos palkka olisi isompi? Tuskin. Lisät ovat haittakorvaus. Vuorotyö vaikuttaa tutkitusti terveyttä heikentävästi ja vaikuttaa monin tavoin omaan arkeen ja sosiaaliseen elämään eikä mitenkään positiivisesti. Olen nykyisin pienemmällä palkalla päivätöissä. Haittalisät ovat niin pienet, että ne eivät haittoja korjaa.

Vierailija
20/41 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen perhehoitajana vastuussa 24/7 vuoden jokaisena päivänä enkä saa edes palkkaa.

Vanhempanikin olivat. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Mutta olen silti sitä mieltä, että tuota ei voi verrata työpaikalla tehtyyn työhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi