Miten tämä lasku lasketaan??
Kolmion kärkipisteet ovat A(-2, t, 4), B(3, 0, -1) ja C(1, -2, -3). Millä vakion t arvolla kolmion ABC
a) kulma B on suora
b) kulma C on suora?
Viitsisikö joku auttaa?
Kommentit (9)
Piirrä kolmen akselin koordinaatisto ruutupaperille ja piirrä siihen ensin pisteet C ja B.
Loput kokeesta voit pohdiskella itse, mutta tämän verran saat jeesiä alkuunpääsyyn.
Vierailija kirjoitti:
Piirrä kolmen akselin koordinaatisto ruutupaperille ja piirrä siihen ensin pisteet C ja B.
Loput kokeesta voit pohdiskella itse, mutta tämän verran saat jeesiä alkuunpääsyyn.
Ei ole koe vaan ihan perus kirjan tehtävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koe vaan ihan perus kirjan tehtävä
Aloita silti piirtämällä kuva paperille tai GeoGebraan.
t. eri
Piirrä sitten pisteiden B ja C laittamisen jälkeen (x, z)-koordinaatistoon annetut A:n koordinaatit x ja z. Piirrä tuosta pisteestä y-akselin suuntainen suora viiva, tämä viiva kuvaa nyt t:n kaikkia mahdollisia arvoja annetujen tietojen puitteissa.
Voit lähteä visuaalisesti tästä tarkastelemaan, millä t:n arvolla kulmista B ja C saa suoran kulman.
Etsi kaava "pisteiden etäisyys kolmiulotteisessa koordinaatistossa".
Kirjoita kaavat sivujen pituuksille. Yksi arvoista on vakio, kahdessa muussa on t mukana.
Pythagoraan lauseen mukaan a*a + b*b = c*c, tämä sen mukaan mikä kulmista halutaan pakottaa suoraksi kulmaksi.
Sitten ratkaiset muuttujan t.
Missä kurssissa tällainen tehtävä on ?
Vektorien avulla (niiden pistetulo on nolla, jos kohtisuorassa toisiaan vastaan)
Piirtämisen jälkeen lähde selvittämään pisteiden B ja C välisen suoran pituus, sekä nousukulma suhteessa eri akseleihin. Eli siis luot annetulle suoralle yhtälön. Tästä saat lähtötiedot trigonometriaan. Seuraavaksi mietit, millä t:n arvolla saat A:n sijainnin sille etäisyydelle pisteestä B tai C, että kyseiseen pisteen kulmasta tulee suora.
Kirjasta voi myös löytyä ohjeet yhtälöiden raja-arvojen laskentaan. Yhtälön saat tällä tyylillä muodostettua kokeilemalla.
Eikö kukaan?