Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolissani miehen alkoholinkäytöstä...

Vierailija
09.03.2021 |

Pidin viime viikon kirjaa:

Ma 1 olut
Ti 1 olut
Ke 3 olutta
To 2 olutta
Pe 2 olutta
La 6 olutta
Su 1 olut

Ma (eilen) 1 olut

Joka päivä ottanut vähintään sen yhden oluen. Eikö tämä jo täytä alkoholismin kriteerit? En ole vielä sanonut mitään, mutta kohta aion ottaa ohjat käsiin..

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

59: tuossa juuri kuvasit sen, miltä riippuvuus tuntuu: herättää agressioita kun puhutaan juomisestasi, on tarve hyökätä ja käskeä tunkemaan banaani minne lie.

Uhoaminen ja suuttuminen juomista kyseenalaistettaessa on klassinen defenssi eli juomisongelman kieltäminen.

Suosittelen etsimään lisätietoa esim. netistä tai ottamaan yhteyttä AA: oon tms.

Vierailija
62/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia tiedonlähteenä 👎 sinnehän voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa, vaikka sinäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join vuosia noin kymmenen annosta viikossa, eli tyypillisesti 0,5 l olutta ruoan yhteydessä. Syksyllä lääkäri katsoi maksa-arvoja ja suositteli abstinenssia. Olen noudattanut lääkärin ohjetta, kun vaimokin niin halusi, mutta tuntuu kuin elämänlaatu olisi laskenut ja vituttaa joka päivä enemmän, vaikka näin kohta mennyt jo puoli vuotta.

Vierailija
64/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on terveysministeriön ja Valviran alkoholin demonisointikampanja uponnut taas suomalaisiin vastausten perusteella. Joka vuosi lasketaan "riskirajoja" ja kohta ilmeisesti pullo viiniä viikossa on jo juoppouden merkki. Eihän tässä ole mitään tolkkua. Ottakaa rennosti. Kyllä ne omat rajat ajan kanssa huomaa kun peilaa terveyteensä. Saksassa ja Englannissa täysin normaalia, että työpäivän jälkeen illalla 2-4 tuopposta ja Italiassa ja Espanjassa pari punkkulasia ruoan yhteydessä.

Vierailija
65/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
66/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse join vuosia noin kymmenen annosta viikossa, eli tyypillisesti 0,5 l olutta ruoan yhteydessä. Syksyllä lääkäri katsoi maksa-arvoja ja suositteli abstinenssia. Olen noudattanut lääkärin ohjetta, kun vaimokin niin halusi, mutta tuntuu kuin elämänlaatu olisi laskenut ja vituttaa joka päivä enemmän, vaikka näin kohta mennyt jo puoli vuotta.

Abstinenssi=pidättyminen.  Molemmat ovat vaikeita sanoja enkä oikein ymmärrä tuota suomenkielistäkään tässä asiayhteydessä.  Tarkoittaako se, että määrät ovat sopivia ja niissä on pidätyttävä.  vai vähentää tai lisätä juomista?  Miksi kirjoittaa tuollaisia sanoja, joita joku ei ehkä tunne ja koko viesti menee hukkaan. https://www.suomisanakirja.fi/abstinenssi

Vierailija
67/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt on ongelma?

Vierailija
68/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 oluesta ei haeta tuntemusta humaltumisesta. Sillä pidetään yllä tunnetason riippuvuutta alkoholista ja siihen liittyvistä mielikuvista.

Mitä jos juo sen yhden vaan siksi, että se maistuu hyvältä? Ei siihen tarvita mitään riippuvuuksia. Ei oikea alkoholisti jätä siihen yhteen. Se on heillä jokotai - ei yhtään tai sitten sellainen määrä mikä humalluttaa.

Vierailija
69/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abstinenssi alkoholista eli pidättäytyminen alkoholista, vie aikansa tottua ns. uuteen normaaliin, sillä vuosia jatkunut juominen muuttaa mm. aivokemiaa ja tunteiden tunnistamista.

On täysin normaalia tuntea alakuloa, masennusta(?) jne. kun elämästä viedään jokin keskeinen toimintamalli pois, vrt. läheinen kuolee, tunnet surua ja ilottomuutta.

Nyt on tärkeää, että otat elämääsi uusia harrastuksia, liikunta yksi parhaista. Miettikää myös vaimon kanssa yhteistä tekemistä, sillä hän varmasti haluaa tukea sinua.

Vierailija
70/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää oluen mausta, nykyisin on jo hyvänmakuisia alkoholittomia vaihtoehtoja. Eikun tsekaamaan !

Tämä osin totta. Itse tykästyin yhteen 2,2%-pilsnerin makuun. Sitä sillointällöin olen juonut saunan päälle.

Vierailija
71/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 oluesta ei haeta tuntemusta humaltumisesta. Sillä pidetään yllä tunnetason riippuvuutta alkoholista ja siihen liittyvistä mielikuvista.

Mitä mielikuvia? Mielikuvia siitä, että viime viikonloppuna tuli musta silmä, poltin melkein kämpän sammumisen ja ruuanlaiton yhdistelmällä ja kusin housuuni rappukäytävässä?

Vierailija
72/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä Saksan oluet ja Espanjan viinit, ovat niin sidoksissa alkoholituontannon markkinointiin ja kansainväliseen kauppaan, että uutisointi todellisista alkoholin aihuttamista kuolemista ja sairauksista väestössä, jää lähes täysin uutispimentoon.

Etsi netistä oikeita tutkimuksia ja tilastoja asiasta, tulet yllättymään esim. Ranskan kohdalla maksakirroosikuolemien määrästä.

Vierailija
73/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää oluen mausta, nykyisin on jo hyvänmakuisia alkoholittomia vaihtoehtoja. Eikun tsekaamaan !

Tämä osin totta. Itse tykästyin yhteen 2,2%-pilsnerin makuun. Sitä sillointällöin olen juonut saunan päälle.

Kamala alkoholisti. Hyi hyi.

Vierailija
74/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala alkoholisti. Hyi hyi.

Niin se muuten on. Varmaan pitäisi tuo pilsnerikin jättää pois ja tunkea vaan banaania poskeen.

Vierailija
75/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on terveysministeriön ja Valviran alkoholin demonisointikampanja uponnut taas suomalaisiin vastausten perusteella. Joka vuosi lasketaan "riskirajoja" ja kohta ilmeisesti pullo viiniä viikossa on jo juoppouden merkki. Eihän tässä ole mitään tolkkua. Ottakaa rennosti. Kyllä ne omat rajat ajan kanssa huomaa kun peilaa terveyteensä. Saksassa ja Englannissa täysin normaalia, että työpäivän jälkeen illalla 2-4 tuopposta ja Italiassa ja Espanjassa pari punkkulasia ruoan yhteydessä.

https://jamanetwork.com/journals/jamaotolaryngology/article-abstract/62…

Vierailija
76/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tuttavaperheellä tuli muutama vikko sitten eteen seuraava tilanne.   Lääkäri kysyi vaimolta erään vaivan yhteydessä että miten paljon menee alkoholia.  Vaimo vastasi, että todennäköisesti liikaa.  Heillä oli tapana juoda viinipullo ruoan yhteydessä ja ehkä muutakin.  Lääkäri ehdotti kuukauden taukoa. 

Mies tuli mukaan taukoon.  Yhdessä oltiin juomatta.  Miehen kanssa juttelin, kun olisin ehdottanut että mennän johonkin juomaan kolme olutta - ei oltu nähty vuoteen.  Nyt ei käynyt  kun tätä raittiutta oli jatkunut kaksi viikkoa.  Sovittiin että mennään sitten kun tauko loppuu.  Juteltiin siinä sitten jonkin aikaa.  Mies sanoi, että uni on kyllä parempaa mutta "ei me nyt vaimon kanssa paljoa jutella".  Vaimo katsoo illalla telkkaria ja mies tekee ristisanatehtäviä....  Niin että Ap, mieti hetki, ennekuin "otat ohjat omiin käsiin".

Vierailija
77/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ehkä ihan sama asia, mutta joillekin "vain "muutama" lasi viiniä päivässä" ei vielä ole alkoholismia, sitten se onkin 7 pulloa viiniä viikossa..

Vierailija
78/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholisti vielä, mutta alkoholiriippuvainen ja lähentelee suurkuluttajaa.

Syytä olis alkaa peruutella, tuo tapa nimittäin vain pahenee ajan kanssa.

Oletko kysynyt mihin tarpeeseen hän tarvitsee alkoholia JOKA PÄIVÄ?

Jos sulle jotain sattuis ja sua joutuis viemään ensiapuun, oisko hän ajokunnossa?

Vierailija
79/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tajunnut näitä, jotka ovat omaksuneet kaljan joksikin janojuomaksi. Siis että se riittää, että saat sen 1 kaljan joka päivä? Siis miksi, kysyn vaan? Alkoholisti kyllä varmasti pyrkii saamaan jotain muuta siitä kaljasta, kuin pelkän maun, mutta eihän yhdestä saa mitään muuta.

Miksi joku juo cokista? Tai maitoa? Tai kuplavettä? Miksi kaikki eivät juo pelkkää hanavettä?

Minä en tiedä kylmää olutta parempaa janojuomaa ja juon lähes joka päivä yhden puolen litran tölkin olutta. Huom. yhden. Sen päälle voin kyllä viikonloppuna juoda ruoan kanssa viiniä ja joskus tehdään aperitiiviksi GT:t puolison kanssa tai otetaan konjakkia ruoan päälle, mutta en edes muista milloin viimeksi, tuskin tämän vuoden puolella. Mitään mehuja, limuja tai muita en sitten juokaan.

Vierailija
80/81 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

39: olet alkoholisti. Tarvitset apua, mutta vain itse sen päätät, tunnustatko ongelmasi.

En suinkaan alkoholisti vaan absolutisti. Ja hiukan trolli. Minua eivät päihteet kiinnosta, olen tarpeeksi sekaisin ilmankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan