Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta netissä ja somessa ei kannattaisi olla missään omalla nimellä

Vierailija
09.03.2021 |

Ovatko ihmiset vähän hölmöjä, kun ovat ihan omina itsenään ja omilla nimillään netissä? Siinä ei ole mitään järkeä. Kuka tahansa voi sitten katsoa, mitä mieltä olet ja arvostella sinut sen mukaan ihmisluokkaan, jossa et ehkä haluaisi olla.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä kun voi kommentoida paljon vapaammin, kuin kasvokkain. Siksi sitä EI kannata tehdä omilla kasvoillaan. Mutta välillä on mukava kun voi tuulettaa ajatuksiaan netissä. Siis lähinnä esim. sitä, miten paljon vihaan tyhmiä kommentieni pointtia tajuamattomia urpoja, jne.

Ap

Vierailija
22/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä lapsille sanoa, että eivät luo omilla nimillään mitään profiileja nettiin. Siellä voi ja kannattaakin keskustella ja heittää mielipiteitä aivan minkä nimisenä haluaa.

Ap

Kyllä minä työnantajan ominaisuudessa arvostan jopa Facebookissa näkyvää älykästä ja asiallista tietoa, mutta myös sieltä näkyy ne ihmiset joita en halua palkata.

Siellä pitää osata käyttäytyä kuin missä tahansa muuallakin eli opeta lapsesi hyville tavoille eikä puskista huuteluun, niin pärjäävät elämässä.

En minä ainakaan pysty arvaamaan mahdollisen tulevan pomon mielipiteitä kaikista asioista. En siis pysty varmuudella käyttäytymään asiallisesti, vaan voin syyllistyä vihapuheeseen väärillä mielipiteillä.

Olet siellä oma aito itsesi eli jos työntajana en arvosta, niin silloin et ole oikea henkilö meille.

Oikeasti voi olla hyötyä asiallisesta käytöksestä somessa työllistyä tai päin vastoin.

Monesti olen törmännyt kännikuviin profiileissa, niin ikävä kyllä kertoo ihmisestä minusta paljon, että sellaisen julkaisee.

Tai jakaa idiootti julkaisuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä lapsille sanoa, että eivät luo omilla nimillään mitään profiileja nettiin. Siellä voi ja kannattaakin keskustella ja heittää mielipiteitä aivan minkä nimisenä haluaa.

Ap

Kyllä minä työnantajan ominaisuudessa arvostan jopa Facebookissa näkyvää älykästä ja asiallista tietoa, mutta myös sieltä näkyy ne ihmiset joita en halua palkata.

Siellä pitää osata käyttäytyä kuin missä tahansa muuallakin eli opeta lapsesi hyville tavoille eikä puskista huuteluun, niin pärjäävät elämässä.

Juu, tuossapa sitä syytä onkin, miksi ne paikat, joissa olen nimelläni ovat käytännössä varsin vähällä ja täysin neutraalilla sisällöllä, kun tiedän, että siellä voi olla tuollaisia sensuuria kannattavia kyylääviä työnantajia etsimässä mielestään vääriä mielipiteitä ja tekevät sen perusteella päätöksiä. Siksi nimen omaan tulet alleviivanneeksi sitä pointtia, miksi omalla nimellä esiintyminen on huono ajatus. 

Juuri työnantajan takia en muutenkaan voi vapaasti keskustella kaikista aiheista nimelläni netissä, en myöskään perustelluilla faktapohjaisilla näkemuksillä. Työskentelen eräässä politiikan liepeillä olevassa organisaatiossa ja se tarkoittaa ihan suoraan sitä, että jos haluan edetä urallani mihinkään, ei kannata olla julkisesti eri mieltä kulloisenkin jäsenkirjajohdon kanssa. Ja joo joo, tuo on tietysti laitonta eikä ole virallisesti näin, mutta kyllä se vain käytännössä maailma näin toimii. 

Vierailija
24/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookissa varsinkaan osa ei julkisissa ryhmissä tajua, että siellä ryhmässä voi olla kuka tahansa. Lisäksi julkisia ryhmiä voi lukea, vaikka ei olisi facebookissa ollenkaan. Insta taitaa nykyään vaatia tilin vaikka lukisi julkisiakin profiileja. Sitten itketään, kun naapuri on nähnyt, kun haukkuu naapuriaan julkisessa ryhmässä. 

Esimerkiksi nämä ADHD, asperger jne erityislapsiryhmät. Eikö lapsen terveyteen liittyvät asiat ole yksityisasioita?

Vierailija
25/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä kun voi kommentoida paljon vapaammin, kuin kasvokkain. Siksi sitä EI kannata tehdä omilla kasvoillaan. Mutta välillä on mukava kun voi tuulettaa ajatuksiaan netissä. Siis lähinnä esim. sitä, miten paljon vihaan tyhmiä kommentieni pointtia tajuamattomia urpoja, jne.

Ap

Mä käytän esim. keskustelupalstoja tuohon tarkoitukseen. Facessä ja Twitterissä sitten voi olla omalla nimellään asiallinen. Mutta eihän siinä mitään jos ei osaa asiallinen olla, silloin ei varmasti kannatakaan esiintyä omalla nimellään missään.

Vierailija
26/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En minä ainakaan pysty arvaamaan mahdollisen tulevan pomon mielipiteitä kaikista asioista. En siis pysty varmuudella käyttäytymään asiallisesti, vaan voin syyllistyä vihapuheeseen väärillä mielipiteillä.

Olet siellä oma aito itsesi eli jos työntajana en arvosta, niin silloin et ole oikea henkilö meille.

Oikeasti voi olla hyötyä asiallisesta käytöksestä somessa työllistyä tai päin vastoin.

Monesti olen törmännyt kännikuviin profiileissa, niin ikävä kyllä kertoo ihmisestä minusta paljon, että sellaisen julkaisee.

Tai jakaa idiootti julkaisuja

Joo, no mä en halua töihin sellaiselle alalle, jossa somessa pitää esittää jotain. Jos joku on tylsä, kuin maalista kuivuva seinä ja oma itsensä niin, niin mä en ole. Töissä en ole ”oma itseni” vaan työroolissa, mutta vapaa-ajalla olen. Muutenkin en koe, että kaikki mielipiteeni hyödyttäisivät minua työnantajani silmissä. Olen aika rikas. Työnantaja ei jaa samaa kokemusmaailmaa kanssani kovinkaan todennäköisesti esim. taloudesta. Jos työnantaja on vaikkapa pankin lammasekonomi, niin työntekijän ei kannata olla joku, joka osaa katsoa taloutta sitoutumattomasta näkökulmasta. Ja olla siitä huolissaan, että pankkilampaat pitävät päitään pensaissa. Näin esimerkkinä.

Ap

Ap

Vierailija
27/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen älykäs aloitus. Mitä vähemmän itsestäsi laitat oikeita tietoja nettiin sen parempi.

Vierailija
28/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebookissa varsinkaan osa ei julkisissa ryhmissä tajua, että siellä ryhmässä voi olla kuka tahansa. Lisäksi julkisia ryhmiä voi lukea, vaikka ei olisi facebookissa ollenkaan. Insta taitaa nykyään vaatia tilin vaikka lukisi julkisiakin profiileja. Sitten itketään, kun naapuri on nähnyt, kun haukkuu naapuriaan julkisessa ryhmässä. 

Esimerkiksi nämä ADHD, asperger jne erityislapsiryhmät. Eikö lapsen terveyteen liittyvät asiat ole yksityisasioita?

Onko noi ryhmät julkisia? Sitten miettisin liitynkö vai en, muutamassa vertaisryhmässä olen kuitenkin mukana omalla nimellä, jossakin jopa yhtenä ylläpitäjänä.

Vierailija
29/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä käytän esim. keskustelupalstoja tuohon tarkoitukseen. Facessä ja Twitterissä sitten voi olla omalla nimellään asiallinen. Mutta eihän siinä mitään jos ei osaa asiallinen olla, silloin ei varmasti kannatakaan esiintyä omalla nimellään missään.

Osaa, mutta en näe siinä mitään nautintoa jossain face-ryhmässä. Siis en ryhdy arvostelemaan tai haukkumaan kenenkään asioita, ainoastaan haukun ilk eitä id i ootteja, ja eihän se kannata itseensä sitoa.

Ja siis vaikkapa ihan asiallisista kommenteista voisi tulla ongelma, kts edellinen viestini.

Ap

Vierailija
30/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovathan nekin ihan julkisia kaikille, jotka älyävät niihin liittyä. Jos joku random fb-tuttusi on samassa ryhmässä, jokainen kommenttisi high light’ataan hänelle. Vaikka se ois mistä satiaisista.

Ap

Vierailija
31/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovathan nekin ihan julkisia kaikille, jotka älyävät niihin liittyä. Jos joku random fb-tuttusi on samassa ryhmässä, jokainen kommenttisi high light’ataan hänelle. Vaikka se ois mistä satiaisista.

Ap

Kyllä niihin vaaditaan usein se että joku ylläpitäjistä sinut hyväksyy ryhmään.

Vierailija
32/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltänyt tietojeni luovutukset maisraattia myöten. En myöskään ole omalla nimelläni missään facebookissa tai vastaavassa enkä tosiaan jakele selfietäni joka paikassa. Kanta on ainoa ikävä asia jonka pelkään joutuvan hakkereiden hakkeroimaksi jossain vaiheessa.

Vierailija
33/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko noi ryhmät julkisia? Sitten miettisin liitynkö vai en, muutamassa vertaisryhmässä olen kuitenkin mukana omalla nimellä, jossakin jopa yhtenä ylläpitäjänä.

Julkisuudella ei ole merkitystä vaan sillä, oletko tavannut kaikki ryhmään kuuluvat henkilöt. Netissä voi valita itselleen mieleisensä nimen, kuvan, perheen jne.

Vierailija
34/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon APn nettitoiminnasta jos ei halua olla omalla nimellä. En minä ainakaan omalla nimellä kirjoittele mitään mistä pitäisi hävetä.

Vierailija
35/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisuudella ei ole merkitystä vaan sillä, oletko tavannut kaikki ryhmään kuuluvat henkilöt. Netissä voi valita itselleen mieleisensä nimen, kuvan, perheen jne.

Tietenkin voit valita, mutta esim. vertaisryhmissä en näe tuosta mitään hyötyä. Et sinä vertairyhmissä aina muutenkaan tunne kaikkia vaikka ne olisi ihan reaalimaailmassa. Joku voi ihan hyvin esintyä myös niissä nimettömänä, suurin osa ihan omalla nimellään. Vertaisryhmissä mä tunnen jonkun puolen näistä ihmisistä, mutta ei ole tarve tuntea heitä kokonaan eikä tarve jakaa koko elämäänsä niissä. On ihan ymmärrettävää et silloin ihmisestä muodostuu melko suppea kuva eikä sen perusteella voi väittää tuntevansa ihmisistä.

Vierailija
36/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voit valita, mutta esim. vertaisryhmissä en näe tuosta mitään hyötyä. Et sinä vertairyhmissä aina muutenkaan tunne kaikkia vaikka ne olisi ihan reaalimaailmassa. Joku voi ihan hyvin esintyä myös niissä nimettömänä, suurin osa ihan omalla nimellään. Vertaisryhmissä mä tunnen jonkun puolen näistä ihmisistä, mutta ei ole tarve tuntea heitä kokonaan eikä tarve jakaa koko elämäänsä niissä. On ihan ymmärrettävää et silloin ihmisestä muodostuu melko suppea kuva eikä sen perusteella voi väittää tuntevansa ihmisistä.

Näen tuossa sen hyödyn että halutessani voin saada jostakin henkilöstä ja hänen perheestään hyödyllisiä tietoja, joita voin käyttää häntä/ hänen perhettään vastaan nyt tai 10 vuoden päästä. Ryhmässä voin toki esiintyä ystävänä, tarjota tukea, antaa neuvoja, lähettää sydämiä.

Vierailija
37/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen tuossa sen hyödyn että halutessani voin saada jostakin henkilöstä ja hänen perheestään hyödyllisiä tietoja, joita voin käyttää häntä/ hänen perhettään vastaan nyt tai 10 vuoden päästä. Ryhmässä voin toki esiintyä ystävänä, tarjota tukea, antaa neuvoja, lähettää sydämiä.

Kannattaako sellaisia tietoja itsestään jakaa joita muut voi käyttää hyödyksi oli sitten kyse reaalimaailmasta tai netistä?

Itse olen kuitenkin ollut noissa ryhmissä jo melko pitkään ja yhden kerran on tullut nettiryhmissä tullut vastaan se tilanne että jokun on pitänyt poistaa ryhmästä/estää hänen liittymisensä ryhmään. Paljon enemmän noista ryhmistä on kuitenkin ollut iloa ja hyötyä, vaikka välillä on kausia että en ole kovin aktiivinen osallistuja.

Vierailija
38/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon APn nettitoiminnasta jos ei halua olla omalla nimellä. En minä ainakaan omalla nimellä kirjoittele mitään mistä pitäisi hävetä.

No en minäkään halua olla omalla nimelläni missään vaikka olen loppujen lopuksi todella tylsä ihminen. En vain pidä siitä ajatuksesta että kaikki mitä postaan on kaikkien löydettävissä ja yhdistettävissä minuun. Tuon takia en ikinä julkaissut facebookissakaan sinä lyhyenä aikana teininä kun olin siellä omalla nimelläni mitään.

Vierailija
39/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään halua olla omalla nimelläni missään vaikka olen loppujen lopuksi todella tylsä ihminen. En vain pidä siitä ajatuksesta että kaikki mitä postaan on kaikkien löydettävissä ja yhdistettävissä minuun. Tuon takia en ikinä julkaissut facebookissakaan sinä lyhyenä aikana teininä kun olin siellä omalla nimelläni mitään.

Tuohon jokaisella on tietenkin oikeus, eihän kaikki halua olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa reaali maailmassakaan tai osallistua esim. vertaisryhmiin. Tarkoittaako se kuitenkaan sitä että kenenkään ei kannattaisi olla netissä omalla nimellään jos sinä et niin halua tehdä?

Vierailija
40/40 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannatakaan!! Mä ainakin esiinnyn kelan sivuilla valenimellä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän