Kannattaako työhakemuksen lisäksi soittaa työnantajalle?
Laitoin työhakemuksen kuntarekryn kautta. Työpaikkailmoituksessa mainittiin myös esimiehen yhteystiedot tiedusteluja varten. Jos olette soittaneet tiedustellaksenne jotain, mitä olette kysyneet tai puhuneet? Kannattaako soittaminen vai pärjääkö pelkällä hakemuksella? Jäävätkö soittaneet paremmin mieleen ja saavat varmemmin haastattelukutsun?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työkkärivalmentaja hokee että pitäisi aina soittaa.
En soita, mielestäni tyhmää viedä toisen työaikaa kysymällä jotain keksimällä keksittyjä kysymyksiä.
En usko että auttaa mitään....ja olet työtön.
Pari työtöntä tunnen, yksi vähän alle 50 ja toinen jonkinverran yli 50. Tolla vanhemmalla on parempi koulutustausta, mutta olennaisempi ero tuohon alle viiskymppiseen on halu ottaa vastaan kaikenlaisia työmahdollisuuksia ja olla kaikin tavoin työntarjoajien tavoitettavissa. Alle viiskymppinen ei halua ottaa työvalmennusta vastaan, koska joku työkkärin täti voisi siinä samalla saada itselleen töitä. Eikä anna työkkärille sähköpostiosoitetta, vaan työkkärin pitää olla kirjeitse yhteydessä.
Tavallaan ymmärrän tuon nuoremman ajatusmaailmaa, mutta toisaalta taas en. Itse en työttömänä ollessani viitsinyt liikaa nirsoilla, vaan otin vastaan 200 km:n päässä oleen kausityönpätkän. Muutin työn perässä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! En ole koskaan siis soitellut, laittanut vain hakemuksen. Ja tässä tapauksessa työnantaja on minulle tuttu, työskentelin heillä lyhyen aikaa muutamia vuosia sitten (sijaisuus). Mitään kysyttävää minulla ei oikeastaan ole, luotan hakemukseni kertovan kaiken tarpeellisen. Haluaisin vain kovasti päästä haastatteluun asti!
Ap
Kerta olet jo ollut siellä töissä niin soittaisin. Ja puhelimessa kertoisin olleeni siellä töissä silloin ja silloin, eikä mitään turhia kysymyksiä. Hakijoissa on vaikka millaista hiihtäjää, joten jos valmiiksi tietää jonkun työmoraalin niin se on plussaa ja pääsee jonon kärkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä kannata soittaa jos ei oikeasti kysyttävää tehtävästä tai hakuilmoituksesta. Turhat itseään kehuvat soittelijat jäävät kyllä mieleen, mutta eivät todellakaan positiivisesti. Älä tuhlaa rekrytoijan aikaa turhaan. Hakemus ja CV sekä mahdollinen haastattelu ovat ne kanavat, joissa itseään kannattaa tuoda esille, ei puhelinsoitto.
Soittelu olisi pelkkää häiriötä niille.
En ole ikinä soittanut ja en ole ollut päivääkään työttömänä. Hyvät hakemukset ja työkokemus kantaa kyllä.
Jos olet ollut aiemmin samassa paikassa töissä, toisin sitä esiin hakemuksessa. En lähtisi soittelemaan, et hei mää oon joskus ollu teillä töissä ja hain nyt uudestaan. Mitä ne sillä tiedolla tekee? Sama asia ilmenee kyllä hakemuksesta ja cv:stä.
Mä joskus nuorena hain mansikanpoiminta töitä. Tein ohjeen mukaan ja soitin työnantajalle olevani kiinnostunut kyseisestä työstä. Tämän jälkeen työnantaja kysyi miksi soitin ja mä vaan änkyttelin jotain puhelimessa. :D
En saanut koskaan kyseistä paikkaa.