Töissä ihme projekti josta en ymmärrä mitään
Minulla on töissä uusia haasteita. Jouduin sellaiseen projektiin mukaan, josta minulla ei ole mitään kokemusta, tietoa tai taitoa. Minut vain nakitettiin hommaan. Minulla on onneks siinä kollega työparina (ja lisäksi kaksi muuta ammattiryhmän edustajaa), mutta luulen, että kollegallanikaan ei kovin paljon vastaavasta ole kokemusta.
Olen aivan kujalla mitä minun pitää tehdä ja tuntuu, että ihmiset olettaa, että tiedän. Pahinta on, että en tiedä kehtaanko edes kysyä.
Jokatapauksessa tilanne ahdistaa hirveästi. Homma on aivan mukavuusalueen ulkopuolella ja en yhtään tykkää.
Pakko se on vaan alkaa kyselemään asioita ja ottaa selvää kaikesta muilla tavoin, mutta minulla ei ole esim. minkäänlaista koulutusta kyseisestä aiheesta. Teen yleensä käytännön työtä, en koskaan ole tehnyt mitään kirjallisia raportteja tai ollut missään ko projekteissa mukana. Vaikea tarkemmin edes selittää mistä on kyse, kun en voi paljastaa sitä ja toisekseen en edes tosiaankaan tiedä vielä mitään projektista.
Onko kellään antaa vinkkejä miten selvitä tällasesta tilanteesta? Olen koittanut googlesta "opiskella" aiheesta, mutta ei sieltäkään hirveästi mitään löydy. Töissä matskuja olen käynyt läpi mitä olen löytänyt aiheesta ja tarkotus vielä lisää käydä, mutta tuntuu, että se ei auta. Toivotaan, että ensimmäisessä kokouksessa selviää asioita lisää. Harmittaa, että kun kollegaltanikin koitin kysellä asiasta, että mitä hän ymmärtää tai tietää, niin hän oli jotenkin kuiva ja ei vastannut minulle oikein mitään. Hän joko pitää minua tyhmänä tai sitten hänkään ei tiedä. Hän yleensä on ihan mukava ollut minulle.
Henkilö joka työn meille nakitti, ei hänkään osannut edes kertoa hommasta kovin paljoon. Sanoi vaan, että myöhemmin ehkä selviää lisää aiheesta ja kahteli seinille. Aivan raivostuttavaa!
Kukaan ei edes ymmärrä minua kun olen ahdistuksissani kertonut, että jouduin tällaseen mukaan, että en osaa enkä ymmärrä. Tyypit vaan toivottaa tsemppiä ja sanoo, et kyl sä osaat.
Ei tsemppi auta j*malauta, tarviin apua!!! EN IHAN OIKEASTI OSAA.
En tiiä ymmärsikö kukaan edes mitä selitän, mutta aivan p*ska tilanne. En voi oikein enää perääntyäkkään, erinäisistä syistä.
Nyt vaan pitää toivoa, että homma vielä aukeaa minulle jotenkin.
Kommentit (23)
IT-alalla jatkuvasti vielä 20 vuoden alalla jälkeenkin tuo edessä. Uusia asiakas, uudet ohjelmointikielet, pilviympäristöt, toimiala... Sitten sun pitää esittää että kalliina konsulttina osaat hyvin, ei tosiaan voi sanoa että "hei en mä kyllä ole tällä ennen mitään tehnyt, alan nyt opettelemaan". Pitää "fake it until you make it", rakentaa puhumalla luottamusta ja ostaa aikaa, samalla kun kotona illat ja yötkin kiivaasti opettelee asioita joita ei osaa.
Tekoäly on kyllä valtava apu tässä nykyään, kannattaa ehdottomasti hyödyntää!
Mutta aina ennen tekoälyäkin selvisin "kiinni jäämättä " siitä etten oikeasti vielä ollut osaaja, kun projektissa aloitin. Niin myös kollegani. Konsulttityön luonne nopeasti muuttuvalla alalla. Mutta kyllä se ennen tekoälyä vaati tosiaan iltojen uhraamista itsekseen opiskeluun, muutamasta viikosta pariin kuukauteen projektin alussa.
Vaikuttaa olevan tosi tärkeä ja hyödyllinen projekti kun kukaan ei tajua mistä siinä on edes kyse. Tsiisus!
Taas joku jossain ylempänä keksinyt jotain täysin turhanpäivästä näyttääkseen tarpeellisuutensa. Ei ole tosin edes senverran pätevyyttä, että osaisi esittää asiansa ymmärrettävässä muodossa.
Hermoilet nyt asioista jotka kuuluu projektipäällikön vastuulle. Hänen kuuluu selvittää projektin tavoitteet, vastuut, palastella työ jne jne. Luulin aloituksen perusteella että sinut on nimetty PPksi, mutta eihän niin ollutkaan. Älä hermoile asioista jotka selviää myöhemmin. Todennäköisesti olet mukana jonkun tietyn tehtävän tai osa-alueen edustajana kertomassa mitä nyt teette, miten ja miksi jne.