Paljonko sairaanhoitajat tienaavat?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Millaista sairaanhoitajan yövuorossa on verrattuna päivävuoroon? Tarkoitan siis, onko öisin rauhallisempaa? Päivällähän osastolla pyörii omaisia ja muita. Meneekö yöt sanomalehtiä lukiessa vai pitääkö oikeesti tehdäkin jotain?
Voin kertoa ettei ehdi hesaria lukea ja vuoron eka taukokin on usein vasta klo 2 aikoihin. Potilaita tulee myös öisin ja usein yön alkutunnit ovat kovin kiireisiä. Keskiyöllä jaetaan suonensisäiset antibiootit ja aamuyöllä potilaat heräävät milloin mihinkin vaivaan, pissahätä, kipu, nälkä, sekavuus jne. Kaksi hoitajaa (lähi- ja sh) töissä, potilaita on 24-26.
Me ei sanota noita lisiä, mutta mulla teho-osastolla brutto lisineen on vajaa 5000 euroa. Tarvisin enemmän
Miten tienaatte noin paljon?! Itse anestesiasair.hoit, palkka 2500, silloin tällöin lisiä.
Työvelvoitteen kautta tienaa sen, että kotona ei ole aikaa kuin nukkua sen tilinauhan kanssa. Lomat on sitten joskus. Ehkä.
Kaikilla muilla aloilla ikälisät ym ilmoitetaan palkoissa. Nehän on suuri osa niistä
Vierailija kirjoitti:
Millaista sairaanhoitajan yövuorossa on verrattuna päivävuoroon? Tarkoitan siis, onko öisin rauhallisempaa? Päivällähän osastolla pyörii omaisia ja muita. Meneekö yöt sanomalehtiä lukiessa vai pitääkö oikeesti tehdäkin jotain?
Riippuu aivan täysin osastosta. Jossain psykiatrian kroonikko-osastolla voi olla hyvinkin rauhallista kun taas jonnekin esh:n vuodeosastolle voi tulla 10 potilasta yöllä jotka pitää kirjata sisään ja lääkkeet jakaa (iso homma) ja täysi hässäkkä päällä, samoin päivystyksessä. Palvelutaloissa muutama juoksenteleva dementikko ja aiheuttaa haipakkaa (tosin sh niissä harvoin tekee yövuoroja). Tavallisella tk-vuodeosastolla on yöllä hieman rauhallusempaa mutta kuutenkin kääntely- ja katetripussintyhjennyskierroksia, kirjauksia ja aamumittauksia, samoin yleensä joku levoton, samoin iv-lääkityksiä voi olla yöllä, kipupumppuja jne.
Ymmärrät varmaan että paikkoja on hyvin monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö on makuasia. Monella alalla ei ole mahdollista lisätä tuloja tekemällä töitä esim. sunnuntaisin tai öisin vaikka työntekijät voisivat haluta sitä.
Tämä on totta! Itse en mielelläni tee ihan 100% työaikaa, joten vuorotyö on pelastus tässä asiassa. Vuorotyötä kun tekee niin voi tehdä pienempää %, muttei välttämättä edes jää paljoakaan häviölle rahallisesti. Ma-pe päivätyössä ei olisi tällaiseen oikein varaa vaan kyllä se olisi 100% työntekijä oltava, ellei sitten harrasta jotain keikkailua ohessa.
Yövuoroista en välitä, mutta viikonloppuvuorotkin tekee jo paljon.
Yövuorot ovat raskaita hoitoalalla ja henkilökuntaa vähän töissä. On lääkkeiden jakamista ja antamista, kirjaamista, kellot soivat, potilaita tulee, mittauksia ja hoitotoimia, kiertojen tekemistä ym. Tämän osaan sanoa jo potilaana. Ei tulisi kuuloonkaan että hoitajat voisivat jossain nurkassa istua sanomalehden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin työpaikkakohtaista. Jossain voi ymmärtääkseni nukkuakin, jos potilaat ovat täysin omatoimisia ja soittavat kelloa apua tarvitessaan. Itselläni helpoimmat yövuorot olivat suljetulla psykiatrisella osastolla. Illasta annat unilääkkeet ja sen jälkeen onkin reilusti aikaa katsoa leffoja tai surffata netissä. Huoneet kierrettiin säännöllisesti etenkin itsetuhoisten potilaiden kohdalla, mutta vuorot pystyi jakamaan työparin kanssa.
Nykyisin teen töitä somaattisella vuodeosastolla ja yöt voivat olla joko rauhallisia tai kiireisiä. Aiemmin yövuorossa sairaanhoitaja jakoi koko osaston lääkkeet seuraavalle vuorokaudelle, nykyisin tästä on luovuttu. Nykyisin yöllä saattaa olla kotiutuvien potilaiden lääkkeenjakoa sekä yöllä meneviä iv-antibiootteja tai muita lääkityksiä. Potilaat soittelevat kelloja milloin mistäkin. Yövuoron aikana asentohoidetaan, vaihdetaan vaippoja, vessatetaan, lääkitään, tyhjennetään virtsa- ja stoomapusseja, otetaan aamulämpöjä sekä verensokereita. Välillä otetaan vastaan uusia potilaita tai laitetaan vainajia. Yöllä tehdään myös hoitosuunnitelmia sekä väli- tai loppuarvioita.
Vierailija kirjoitti:
Yövuorot ovat raskaita hoitoalalla ja henkilökuntaa vähän töissä. On lääkkeiden jakamista ja antamista, kirjaamista, kellot soivat, potilaita tulee, mittauksia ja hoitotoimia, kiertojen tekemistä ym. Tämän osaan sanoa jo potilaana. Ei tulisi kuuloonkaan että hoitajat voisivat jossain nurkassa istua sanomalehden kanssa.
Riippuu yöstä ja työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä saatte noin korkeita palkkoja?
Oma lähtöpalkkani on 2480 euroa.
Muutama ikälisä ja niitä ei enää lisää ole tulossa. Siis urani huipulla olen!
Nyt palkka hiukan yli 3000 euroa.
Vkl-, ilta-ja yölisät ovat lähes samat kaikilla aloilla, joten niitä ei mielestäni voi laskea keskipalkkoihin.
No ei voi vaan ne pitää laskea mukaan keskipalkkoihin! Mikä ihme teitä hoitajia vaivaa? Samalla tavalla niihin selluköpien palkkoihin lasketaan mukaan kaikki vuorolisät, kesälomarahat jne. Eihän kenenkään palkka ole juuri mitään pelkkänä peruspalkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö on makuasia. Monella alalla ei ole mahdollista lisätä tuloja tekemällä töitä esim. sunnuntaisin tai öisin vaikka työntekijät voisivat haluta sitä.
Näinpä. Itse haluaisin alalle jossa voisi kasvattaa tilipussia sunnuntaivuoroilla ja ylitöillä. Myöskään vuorotyö ei ole ongelma vaan itseasiassa mieluisampi vaihtoehto kuin ma-pe 8-16. Itse harkitsen vakavissani alanvaihtoa sairaanhoitajaksi.
Suomessa keskimäärin 2500€ kuukaudessa. Mielestäni aivan liian vähän työn määrään verrattuna ja tietysti myös siihen verrattuna, minkälaista työ on eli henkisesti ja fyysisesti raskasta. Omaa kokemusta sairaanhoitajan työltä ei ole, mutta monen sairaanhoitajan suusta olen tämän kuullut ja sen uskonkin. Tsemppiä kaikille sairaanhoitajille, teette arvokasta työtä!
Tää on kysymys, kun itse ensiavun kautta, jossa lääkittiin, meni aikaa, kun pääsin osastolle (vatsakipu), ei siellä ollut kuin lähihoitaja, joka mua lääkitsi lis. Luulin, et lähärit ei saa antaa lääkkeitä soneen, ja anto vielä nukhahtamislääkken. No, mulle ok, mut oliko oikein?
"Luulin, et lähärit ei saa antaa lääkkeitä soneen, ja anto vielä nukhahtamislääkken. No, mulle ok, mut oliko oikein?"
On ok. Voi olla työpaikalla lisäkoulutuksen saanut. IV lupa koskee rajallisesti tiettyjä lääkkeitä ja kyseistä paikkaa. Mitä tahansa ja missä tahansa ei voi antaa.
Up