Voi kettu, menin uskomaan että osakkeisiin kannattaa sijoittaa!
Ostinpa tietenkin muutama viikko sitten kaikkien mainostaman Teslan osakkeita 10kpl a' 782$ ja sitten kotimaista Nestettä 100kpl a' 56,3€
Nyt hinnat on sitten:
Tesla: 597$
Neste: 49€
Eli persnettoa on tullut kuukausipalkan verran ihan muutamassa päivässä. Saattoipa jäädä viimeiseksi kokeiluksi.
Kommentit (32)
Ostimpa itse qt grouppia 4.40e hintaan joitakin vuosia sitten ja tankkasin lisää kokoajan matkalla 20 euroon. Sittemmin noussut reippaasti yli 90e ja tällä hetkellä 75e hujakoilla mennään. Kohtalaisen hyvän tilin tehnyt yksistään tällä, mutta toki olen hajauttanut osakkeeni moniin osakkeisiin joista kaikki on ollut posiitiivisia pitkään. Korona notkahduksessa ostettiin lisää ja viiminen vuosi ollut huikeaa. Kolminkertaisesti on osakkeet tuottanut viimeisen vuoden aikana verrattuna töistä saataviin ansiotuloihin.
Vierailija kirjoitti:
En mene konkurssiin, eikä ole viikoista tai kuukausista kiinni, mutta osasimpa ostaa huonoon aikaan. Minulla on rahaa kiinni "riittävän paljon" metsissä ja sijoitusasunnoissa, joten ajattelimpa noiden tuottoja alkaa laittamaan jonnekin muualle.
-AP-
Meillä taas päinvastoin vaikeuksia saada kunnollinen vuokralainen ja olen kyllästynyt koko touhuun. Pörssisijoittaminen on niin paljon nopeampaa ja vaivattomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään persnettoa ole vielä tullut, jos et ole myynyt mitään. Osakkeisiin ei sijoiteta millään viikon aikajänteellä. Avaa salkku seuraavan kerran 10 vuoden päästä ja katso mikä on tilanne. Lyhyellä aikavälillä osakkeiden hinnat voivat nousta tai laskea, mutta pitkällä aikavälillä hinnat yleensä nousevat.
Tää on tätä valopäiden logiikkaa. Kyllä sitä persnettoo nyt vaan on tullut. Ihan sama mitä siellä selität.
Tappiot ja voitot realisoituvat myyntihetkellä. Jos sijoituksen aikajänne on 10 vuotta, on ihan sama mikä sijoituksen arvo on viikolla 1. Osakesijoittamisessa hätäilemällä ei synny kuin varmoja tappioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään persnettoa ole vielä tullut, jos et ole myynyt mitään. Osakkeisiin ei sijoiteta millään viikon aikajänteellä. Avaa salkku seuraavan kerran 10 vuoden päästä ja katso mikä on tilanne. Lyhyellä aikavälillä osakkeiden hinnat voivat nousta tai laskea, mutta pitkällä aikavälillä hinnat yleensä nousevat.
Tää on tätä valopäiden logiikkaa. Kyllä sitä persnettoo nyt vaan on tullut. Ihan sama mitä siellä selität.
Tappiot ja voitot realisoituvat myyntihetkellä. Jos sijoituksen aikajänne on 10 vuotta, on ihan sama mikä sijoituksen arvo on viikolla 1. Osakesijoittamisessa hätäilemällä ei synny kuin varmoja tappioita.
Ei ole taetta että osake koskaan palaisi entiseen arvoonsa.
Tuo on niin kuin joku hukkaisi 50 euron setelin ja sanoisi sitten "en vielä ole tappiolla koska en ole vielä ostanut sillä mitään."
No sen verran olisit voinut käydä täällä että olis kerrottu niiden olevan nyt korkeella. Vuodenvaihteessa ei kannata ostaa. Neste on aina hyvä sijoitus. Tesla on riskikkäämpi, mutta pidä nyt.
tää osakehomma on ainoastaan rikkaiden juttu.
Osakesijoittaminen on pitäaikaista sijoittamista - yli 5 v. Jos kuvittelee, että tekee nopeata tuottoa osakkeilla, niin pitää olla aika paljon rahaa sijoitettavana ja ammattilainen siinä, että osaa ostaa oikealla hetkellä ja myy sitten oikealla hetkeällä. Pienillä rahoilla tällaista nopeaa osta-myy kuviota ei viitsi tehdä.
Minä esim. ostin pari vuotta sitten kesällä Nordeaa - tuttavan kanssa juteltiin, kun olin myynyt taloni, että rahaa olisi tilillä vähän liikaa. Hän sitten sanoi, että Nordea on nyt aika alhaalla, joten ehkäpä sitä voisi ostaa. Tarkistin osakekurssit ja niinpä olikin tullut aika alas, joten ostin sitten 5,89 e / osake. Tänään kurssi on 8,123 / osake.
Tällaiseen pystyy amatöörikin. Eli tutkaile kursseja, hyviä käyriä on vaikka missä tarjolla ja voi katsoa miten kurssi on heilunut ja sitten toki vähän goolailee yleistä mielipidettä ko. firmasta, että missä mennään, ja etukäteen kannattaa pohtia, että jos putoo tuohon, niin ostan ja sitten ostaa jonkun verran (ei kaikkia rahoja yhteen firmaan).
Sitten olen ostanut n. 10 sitten Fortumia 17,88 e / osake ja tänään näyttää olevan 20,83. Fortumin valitsin myös siksi, että on suht hyvä osinkojen maksaja.
Olen myös ostanut n. 10 vuotta sitten Nokiaa, siinä toivossa että nousisi sieltä suosta. ostin kyllä suht halvalla onneksi (vähän alle 5 e/osake) mutta se on tähän päivään verrattuna tappiolla. Olen niitä myynyt pois niinä hetkinä, kun hinta on mennyt yli tuon millä hankin. Nyt on jäljellä sen verran, että annan olla ja jään odottelemaan, että josko 5-10 vuoden päästä olisi noussut.
Mutta en siis todellakaan käy kovin usein katsomassa paljonko on tuottoa, vaan nuo ovat pitkän tähtäimen sijoituksia. Minulla on myös rahastoja ja sijoitusasunto, joten hajauttaa kannattaa ehdottomasti. Pankkitilillä ei kannata rahoja makuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole taetta että osake koskaan palaisi entiseen arvoonsa.
Tuo on niin kuin joku hukkaisi 50 euron setelin ja sanoisi sitten "en vielä ole tappiolla koska en ole vielä ostanut sillä mitään."
Esimerkkisi on huono.
Oikea esimerkki:
Sinulla on säästöpossu minne laitat rahaa.
Joku viikko äitisi käy laittamassa sinne hieman rahaa.
Seuraavana viikkona isäsi varastaa sieltä.
-> Et ole missään vaiheessa oikeasti rikastunut tai köyhtynyt koska et ole edes
A) Tiedostanut säästöpossusi saldoa
B) Tyhjentänyt possua.
Tule 10 tai 20 vuoden päästä uudestaan kertomaan mikä niiden arvo silloin on. Jos odottaa tuottoja muutamassa viikossa mistä tahansa osakkeista, niin eipä ole ihme että pettyy. Oma salkku tällä hetkellä noin 40% plussalla, osakkeita ollut vajaa 10 vuotta. (Enkä väitä että olisin mitenkään superhyvin itsekään menestynyt, mutta on tuossa tuottoa enemmän kuin heillä, jotka on saman summan laittaneet pankkitilille tai vielä parempi: kulutukseen.)
Tilillä rahasi olisivat edelleen plussalla, pelottelevat sijoitustrollit inflaatiolla mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä suomen miljunäärit vaan viettää aikaa.
Onnea teille rikkaat.
Ei täällä mitään miljonäärejä ole. Osakesijoittamista ja rahastosijoittamista voi tehdä pienemmilläkin summilla. Pienistä puroista.... jne. Ei mikään tule heti ja nyt, vaan pitää olla kärsivällisyyttä. Itse aloitin n. 15 sitten ostamalla rahasto-osuuksia osakerahastoihin, pieniä summia kuukaudessa ja yllättäen huomasin, että siellähän on yli 20 000 e rahaa, iloisesti plussalla. Ei edes viime kevään koronshokki vienyt rahastoja miinukselle, kun olen ostanut osuuksia joka kuukausi eri hinnolla. Ja nyt onkin sitten iloisesti plussalla ja omakin rahatilanne on ollut muutamia vuosia parempi, joten ostan nykysiin isommilla summilla joka kuukausi rahasto-osuuksia (150 e yhteensä laitain noihin rahastoihin/kk - en siis mitään ökysummia vieläkään pysty laittamaan).
Täällä suomen miljunäärit vaan viettää aikaa.
Onnea teille rikkaat.