Alkoholin haitat :( Isäni kyseessä.
Isäni on 63 vuotias ja juo alkoholia päivittäin. Tätä on jatkunut jo noin 6 vuotta. Joka ilta menee 1-3 kaljaa ja viikonloppuisin ihan todella paljon (myös raakaa viinaa). Nuo määrät ovat äitini kertomia. Isäni on kuitenkin hyvässä kunnossa, käy esimerkiksi joka päivä pitkillä lenkeillä ja joskus jopa salilla. Tosin välillä valittaa "huonoa oloa" ja on masentuneen oloinen. (Mutta tästähän ei siis saa huomauttaa, missään nimessä. Pitää vain tsempata!)On normaalipainoinen. Syö kuitenkin lähes pelkästään roskaruokaa. Tupakkaa ei polta.
Pelkään, että isäni kuolee johonkin alkoholin aiheuttamaan "tautiin", sairauteen tai muuhun. Hänen isänsä on menehtynyt haimasyömään. Ymmärtääkseni se ei kuitenkaan ole periytyvää, tosin syövät yleisesti ottaen ilmeisesti ovat?!
En tiedä mitä sairautta pelkäisin eniten. Mikähän kohta kropasta pettää yleisesti ottaen ensimmäisenä? :(
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta viini on Kristuksen veri.
Tämä pitää muistaa jokaisen.
Jota ei käytetä päihtymiseen, vaan vain liiton symbolina. Viini ei myöskään ole viinaa. Juopottelua ei voi perustella Jeesuksella.
Keskustelun pilaaja ilmestyi palstalle. Menisit pois.
Jokapäiväistä juopottelua ei voi perustella sillä, että kirkossa annetaan pieni suullinen viiniä ehtoollisen yhteydessä.
Kyllä juoppo syyt juomiselle löytää.
Isäsi alkaa olla jo sen ikäinen, että edessä on mahdollisesti enää pelkkiä huonoja elinvuosia sängyssä. Vaikka sä haluat isäsi elävän pitkään niin hän saattaa itse haluta elää lyhyemmän elämän ilman tuskallista "kakat vaipoissa" sänkyyn sidottuna.
Osa vanhuksista haluaa elää mahdollisimman pitkään kun taas toiset hyväksyvät kuolevansa nuorempina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta viini on Kristuksen veri.
Tämä pitää muistaa jokaisen.
Jota ei käytetä päihtymiseen, vaan vain liiton symbolina. Viini ei myöskään ole viinaa. Juopottelua ei voi perustella Jeesuksella.
Keskustelun pilaaja ilmestyi palstalle. Menisit pois.
Jokapäiväistä juopottelua ei voi perustella sillä, että kirkossa annetaan pieni suullinen viiniä ehtoollisen yhteydessä.
En juo joka päivä enkä kuulu kirkkoon. Tuo tekopyhä jankuttaja on itse juoppo.
Mun isä ei viimesiinkään selkopäiviin myöntänyt että juo liikaa, "enhän minä, nää muut täällä sairaalassa on ihan rapajuoppoja, mä sentään oon kohtuu käyttäjä". Käveli päivittäin 20km mutta nyt 52v hoitokodissa halvaantuneena, aivovamma, aivojen rappeutuminen ja ties mitä muita sisäisiä vammoja, ruokatorvessa, maksassa ja haimassa häikkää. Ei opi uusia asioita/muista, hoitajat saavat muistuttaa pyörätuolin jarrusta kymmeniä kertoja päivässä ja näyttämään hänen oman huoneen kun ei löydä takaisin vaan änkeää Liisan tai Penan huoneeseen levolle. Kertoo samoja juttuja uudestaan ja uudestaan on aina huonolla päällä ja hermostuu. Hän siis juonut kyllä enemmän tai vähemmän elämänsä aikana 10 vuotta reilummin. Eipä juo enää, harmittaa miten "tuhonnut" omansa ja minunkin elämää ja että tähän pisteeseen mentiin että juominen loppui.
Isälläsi on tuolla alkoholinkulutuksella ja muilla elintavoilla vielä monta vuosikymmentä, ennen kuin kirroosi tappaa. Mun äiti joi 15 vuotta kossun per päivä ennen kuin kroppa sanoi lopullisesti kaput. Sekä tupakoi runsaasti, että ei liikkunut yhtään JA söi rasvaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että alkoholihuume vahingoittaa siittiöitä ja aiheuttaa niissä DNA-vaurioita. Suomessa käytetään (ja on käytetty) niin paljon alkoholia, että eri tavalla vammautuneita lapsia on syntynyt todella paljon kuluneiden vuosikymmenien aikana. Ehkä se on syynä väkivallan ja muun vastaavan häiriintyneen käytöksen määrän kasvuun. Vuosi vuodelta geeniperimä rappeutuu alkoholimyrkyn takia. Lapsia syntyy yhä enemmän ja enemmän eri tavalla kehitysvammaisina.
Maailman tappavinta ja erittäin myrkyllistä solumyrkkyä juodaan vuosikymmenet ja ajatellaan, että sellainen touhu ei vaikuttaisi mihinkään.
Tämä on niin käänteistä evoluutiota kuin vain olla ja voi. Suomessa lisääntyy kaikki autoimmuunisairaudetkin räjähdysmäisesti, puhumattakaan mielenterveyssairauksista. Nekin on osin perinnöllisiä.
Ehkä toi nyt ei ole 62 vuotiaalle NIIN suuri ongelma...
Vierailija kirjoitti:
Isälläsi on tuolla alkoholinkulutuksella ja muilla elintavoilla vielä monta vuosikymmentä, ennen kuin kirroosi tappaa. Mun äiti joi 15 vuotta kossun per päivä ennen kuin kroppa sanoi lopullisesti kaput. Sekä tupakoi runsaasti, että ei liikkunut yhtään JA söi rasvaista ruokaa.
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Haima voi poksahtaa koska vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että alkoholihuume vahingoittaa siittiöitä ja aiheuttaa niissä DNA-vaurioita. Suomessa käytetään (ja on käytetty) niin paljon alkoholia, että eri tavalla vammautuneita lapsia on syntynyt todella paljon kuluneiden vuosikymmenien aikana. Ehkä se on syynä väkivallan ja muun vastaavan häiriintyneen käytöksen määrän kasvuun. Vuosi vuodelta geeniperimä rappeutuu alkoholimyrkyn takia. Lapsia syntyy yhä enemmän ja enemmän eri tavalla kehitysvammaisina.
Maailman tappavinta ja erittäin myrkyllistä solumyrkkyä juodaan vuosikymmenet ja ajatellaan, että sellainen touhu ei vaikuttaisi mihinkään.
Tämä on niin käänteistä evoluutiota kuin vain olla ja voi. Suomessa lisääntyy kaikki autoimmuunisairaudetkin räjähdysmäisesti, puhumattakaan mielenterveyssairauksista. Nekin on osin perinnöllisiä.
Ehkä toi nyt ei ole 62 vuotiaalle NIIN suuri ongelma...
Monille nuorimmille se on, ja alkoholin vammauttamia lapsia syntyy Suomessa vuosittain useita satoja, ja monet vaativat koko elämän mittaista laitoshoitoa kun alkoholi on tuhonnut aivot jo ennen syntymää.
Se on hyvä, jos hän liikkuu. Mutta roskaruoka viinan kanssa on yhdistelmänä tappava. Jompi kumpi pitää jättää pois. Tietysti mieluummin viina pois.
Molemmat rasittaa maksaa.
Kun palvelukodissa kysytään mitä vanhukset toivovat, niin moni heistä kertoo odottavansa kuolemaa jotta kivut taikka/ja yksinäisyys loppuisivat. Nämä ovat niitä asioita josta ei julkisuudessa puhuta koskaan .
Ehkä isäsi haluaa elää lopun elämäänsä omalla tavallaan ilman, että sinä taikka muut määräävät kuinka hänen tulisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Isälläsi on tuolla alkoholinkulutuksella ja muilla elintavoilla vielä monta vuosikymmentä, ennen kuin kirroosi tappaa.
Tuollaista lupausta et voi antaa, koska haimatulehdus voi tulla koska tahansa, tai joku alkoholista johtuva onnettomuus. Alkoholiriippuvainen lypsylehmä voi kuolla koska tahansa.
1-3 kaljaa päivässä? Ei ole juoppo, jos joka viikko vähintään yksi päivä tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Isäsi alkaa olla jo sen ikäinen, että edessä on mahdollisesti enää pelkkiä huonoja elinvuosia sängyssä. Vaikka sä haluat isäsi elävän pitkään niin hän saattaa itse haluta elää lyhyemmän elämän ilman tuskallista "kakat vaipoissa" sänkyyn sidottuna.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että joidenkin alkoholistien kuolema voi kestää pitkään, ja sitä ennen maataan sairaalasängyssä vaipoissa, iho keltaisena kun maksa on hajalla ja vatsa pumppeana nesteestä joka imetään letkuilla pois. Potilas toivoo kuolemaa, jota ei vaan tule. Kyseessä on lähinnä kidutukseen verrattava tilanne.
Holhoaminen, moralisointi jne toimii lähes aina käänteisesti. Miksi siis nämä muita "paremmat" tekee sellaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin muistaa, että joidenkin alkoholistien kuolema voi kestää pitkään, ja sitä ennen maataan sairaalasängyssä vaipoissa, iho keltaisena kun maksa on hajalla ja vatsa pumppeana nesteestä joka imetään letkuilla pois. Potilas toivoo kuolemaa, jota ei vaan tule. Kyseessä on lähinnä kidutukseen verrattava tilanne.
Alkoholistin kuolema voi olla pahimmillaan yksi raadollisimmista "lähdöistä" ja voi kestää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haima? Menisi ekana alkoholistilla? Eiköhän se nyt maksa kuitenkin ota osumaa ensin. Ja ilman täysin toimivaa haimaakin kyllä voi eläö. Sekä 1 olut per pvä niin kyllä saa aika monta vuotta tissutella, että kuolo sen takia korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haima? Menisi ekana alkoholistilla? Eiköhän se nyt maksa kuitenkin ota osumaa ensin. Ja ilman täysin toimivaa haimaakin kyllä voi eläö. Sekä 1 olut per pvä niin kyllä saa aika monta vuotta tissutella, että kuolo sen takia korjaa.
Haimatulehdus voi kyllä tulla jopa rajulla kertaryyppäämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, haima! Et paljonkaan tiedä. Minulla oli ystävä, joka ryyppäsi joka arkipäivä 6 kaljaa ja viikonloppuna enemmän. Tätä menoa kesti 5-6 viikkoa ja joutui teholle haimatulehduksen takia. Kuolema oli hyvin lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sairaudet vievät hengen nopeasti ja toiset taas hitaasti kuten Janita Lukkarinen vuosia kestänyt äärimmäisen tuskallinen syöpä osoitti. Sillä ei ollut mitään tekemistä alkoholin kanssa. Ei se mene niin, että alkoholiin kuollaan hitaasti ja tuskallisesti kun taas vanhana vaan nukahdetaan ikiuneen nukkuessa.
Narkki valehtelee kuten tavallista.