Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos luokalla on yksi hyvin hankala oppilas

Vierailija
08.03.2021 |

Poikani on 3. luokalla. Koulu menee hyvin, tykkää käydä koulua ja tykkää opettajasta. Luokka on suht pieni ja pääosin kaikki tulevat hyvin toimeen. Luokalla on kuitenkin yksi haastava oppilas, joka ei tottele opettajaa, mölyää tunnilla, kiusaa ja härnää muita, lähettelee ikäviä viestejä toisille lapsille, tappelee välitunnilla, haukkuu muita jne. Oppimisvaikeuksista tms en tiedä. Vanhemmat ovat eronneet, toista vanhempaa ei kiinnosta yhtään. Toinen taas on kasvatuksessa aivan eri linjoilla kuin me tavisvanhemmat. Hän ei näe lapsensa käytöksessä ongelmia eikä katso, että siihen pitäisi erityisesti puuttua. Asenne on hyvin paljon sellainen "pojat on poikia", "lapset nyt aina riitelee", vika on muissa tai opettajissa.

Opettaja on vienyt asiaa eteenpäin käsittääkseni. Hän vaikuttaa ajoittain hyvin uupuneelta, mitä en ihmettele. Olen itse kuoleman väsynyt, jos tuo lapsi on ollut meillä käymässä. Hän ei siis tottele, asioita pitää vääntää rautalangasta tuhanteen kertaan, häneen ei voi luottaa ja hän on aika rauhaton tapaus.

Osa ongelmaa on se, että lapsi harrastaa lajia, joka ei minusta sovi hänen luonteelleen lainkaan. Kyseessä on itämainen taistelulaji, ja sen valitettavasti antaa aika isokokoiselle ja ajoittain aggressiiviselle lapselle aika vaarallisia taitoja.

Onko tässä mitään, mitä esim. minä vanhempana voisin tehdä? Poikani mukaan luokassa on aivan ihanaa, jos tuo lapsi on esim. sairaana tai erityisopettajalla. On hiljaista ja kivaa ja voi keskittyä. Vai pitääkö vain odotella, muuttuuko tilanne? Ja toivoa salaa, että lapsi muuttaisi muualle.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä nautit inkluusion tervehdyttävästä vaikutuksesta. Kaikkein haavoittuvimmilla on oikeus haavoittaa muitakin.

Vierailija
2/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitäisi laittaa nurkkaan häpeämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi? Sitten olet todella onnekas. Et voi oikein tehdä muuta kuin miettiä ketä vaaleissa äänestät.

Vierailija
4/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälimmäisenä ihmetyksenä vaan on, että miksi ihmeessä tuollainen lapsi käy teillä kotonakin sitten leikkimässä?

Vierailija
5/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä toisaalta, onneksi vain yksi. Liikaa on kyllä hänessäkin.

Tuo lapsi on ollut meillä pari kertaa synttäreillä, kun lapsi kutsui luokan kaikki pojat. 

Eli pitää vain kestää?

ap

Vierailija
6/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajakin on jo puuttunut asiaan, eikä vanhemmat välitä, niin et varmaankaan voi tehdä enää muuta. Omaa poikaa voit tukea ja muistuttaa, että käyttyy itse hyvin ja on toisille kiva, vaikka muut ei käyttäytyisi/olisi. Jos lapsi vielä tulee teille esim. synttärimerkeissä, niin ehkä voisit koittaa lempeästi opastaa poikaa parempaan käytökseen, muutama tiukempi varoitus ja sitten vihellät hänen osaltaan pelin poikki, jos ei homma toimi. Soitat vaikka vanhemmat hakemaan pois ja selität miksi näin tehtiin. Raakaa, mutta joskus pitää olla.

Vierailija
7/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen omaa poikaa juuri neuvonut, että ei ainakaan menisi hölmöilyyn mukaan, ei nauraisi häiriköinnille ym. ja olisi itse kohtelias opettajalle. Opettajan jaksaminen tässä huolestuttaa, ei auta ilmeisesti hyvä eikä paha, ja tilanne on mennyt huonommaksi vuosien mittaan.

Yksi oppilas lähti luokalta osittain tuon pojan takia, koki tilanteen niin ikäväksi, kun tuo hankala oppilas haukkui ja vähätteli. Jotain keskusteluja järjestettiin näiden poikien vanhempien kesken, mutta niistä ei ollut mitään apua, kun pojan vanhempien asenne on tuo mikä on. Tuokin oli tosi kurja juttu, kun poikani tykkäsi tuosta luokalta lähteneestä pojasta ja harmittelee asiaa vieläkin.

Olen miettinyt, että kun tuo lapsi ei selkeästi tottele vanhempia tai aikuisia, niin olisiko mitään ajatusta siinä, että luokan muut oppilaat kirjoittaisivat vaikka jonkun vetoomuksen pojalle. Eli toivoisivat siis siinä, että saisivat jatkossa työrauhaa ja kiusaaminen loppuisi?  Eli joku plakaati, johon kaikkien luokkalaisten allekirjoitukset. Opettaja ei sellaista saa tehdä, mutta saisinkohan minä?

Vierailija
8/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä oppilasta voi luokasta poiskaan ajaa eli et voi tehdä yhtään mitään.

Vierailija
9/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minne se poika pitäisi ap mielestä laittaa? Silläkin oppivelvollisuus.

Vierailija
10/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä laittaisi tuollaiseen paperiin nimeäni. Mieti nyt vähän.

Vierailija
11/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minne se poika pitäisi ap mielestä laittaa? Silläkin oppivelvollisuus.

Tarkkikselle tai apukouluun.

eri

Vierailija
12/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se yksi ikinä oppisi käyttäytymään jos hänet siirrettäisiin ryhmään jossa kaikki muut riehuu ja mölyää jopa häntä pahemmin?

Voitte vanhempina yrittää saada luokkaan pysyvän erityisopen tai avustajan tälle lapselle, jotta opettajan resurssit riittää koko luokalle. Rehtoriin yhteys.

Vierailija
13/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei kukaan tulisi hölmöilemään, jos ei kunnioita talon sääntöjä, minä kyllä opastan ulos. Siinä voisi lapsen vanhemmatkin herätä, kun ei tule leikkikutsuja, kukaan ei vastaa viesteihin, koska törkyviestien lähettäjänhän saa blokattua. En minä viitsi olla hölmöilevien lasten sosiaalihuolto, vaikka yksi luokkalainen jäisin sitten ulkopuolelle.

Vierailija
14/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa vetoomuksessa siis olisi niin pahaa? Jos muut lapset toivoisivat, että tuo poika ei jatkossa kiusaisi ja antaisi heille työrauhan? Miksi sitä ei saa pyytää? Ajattelin, että lapsi saattaisi ymmärtää paremmin, kun lapset toivovat sitä. Vanhempia ei tottele, se on jo huomattu. 

Eikö pienryhmiä ja erityisluokkia ole juuri tällaisia oppilaita varten? Minusta pojan paikka olisi siellä. Luokalla on tietääkseni pari erityislasta, jolla kielen kehityksen ongelmia. Uskon, että tavallinen luokka onkin heille ihan paras paikka. 

Jos ihan totta puhun: minua ei yhtään kiinnosta se oppisiko hän erityisluokalla käyttäytymään. Ei hän opi tuollakaan, ei ehkä missään, mutta ehkä se siirto olisi jonkinlainen signaali vanhemmille. 

Vierailija
15/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on käynyt tosi hyvä tuuri. yleensä 20 oppilaan luokassa on 3-5 eritavoin ongelmallista oppilasta.

Vierailija
16/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet ap. Voisi olla tuolle häirikölle silmiä avaavaa, jos koko vertaisryhmä eli luokka laittaa hälle jonkun vetoomuksen ja kertoo, että olet häirikkö ja me halutaan siihen käytökseen muutosta. Jollei vanhempien sanomana riitä, niin ehkä ”kavereiden”.

Vierailija
17/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön idea.

Vierailija
18/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-aste vuosistani on 15-vuotta aikaa ja mun luokalla oli juuri tuollainen kuvailemasi häirikkö, joka terrorisoi koko muuta luokkaa.Poika erotettiin koulusta hetkeksi ja kaikki oli kivaa, kunnes tuli takaisin ja sama homma jatkui koko ala-asteen ajan, kunnes mentiin ylä-asteelle ja kyseinen häirikkö muutti pois paikkakunnalta.

Vierailija
19/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuisi jos sinun lapsesi saisi kirjeen jossa koko luokka hyökkäisi lastasi kohtaan ja antaa rivien välistä ymmärtää ettet ole tervetullut luokkaan? Tai jos sinun työpaikalla kaikki allekirjoittaisivat kirjeen jossa pyydettäisi että vaihda työpaikkaa? Nostaisit varmaan syytteen kiusaamisesta.

Vierailija
20/27 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne ja tuo on yksi syy siihen, miksi opettajia uupuu ja vaihtaa alaa. Ottaisin yhteyttä rehtoriin ja kertoisin huolistani. Jos luokkaan saataisiin avustaja, niin tilanne paranisi hiukan, koska aikuisresurssia olisi silloin enemmän. Valitettavasti kuntien talous on tiukalla ja avustajaa tuskin siksi kuitenkaan saadaan.

Suosittelisin kutsumaan tämän lapsen jatkossakin syntymäpäiville, koska hänen eristämisensä ulos muusta porukasta lisää vain hänen muihin kohdistamaa kiusaamista. Kuulostaa siltä, että lapsen kotioloissa on ongelmaa, eikä hän ole itse syyllinen hankalaan käytökseensä.

ex-ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi