Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muissa kielissä vanhemmista tuo hämärä kiertoilmaisu "porukat"?

Vierailija
07.03.2021 |

Vai hävettääkö vain suomalaisia sanoa "äiti ja isä" tai "vanhemmat"? Mikä siinä muuten nolottaa? Onko sukukeskeisillä eteläeurooppalaisilla joku vastaava kiertoilmaisu?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan ihmeissäni kun kuulin ensimmäistä kertaa tyttäreni kertovan puhelimessa ystävälleen olevansa porukoiden luona. Onhan tästä jo aikaa useampi vuosi ja olen tottunut ilmaisuun. Minusta se on oikeastaan hauska.

Vierailija
22/29 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina luullut, että "porukat" tarkoittaa koko lapsuuden perhettä, siis vanhempien lisäksi myös sisaruksia.

Ja kattaa uusioperheen muuten vaikeammin kuvattavat sukulaissuhteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukat on murresana, jota ei käytetä ainakaan pääkaupunkiseudulla. 

Vierailija
24/29 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei sitten viittiny ite googlata. ok.

Vierailija
25/29 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi ”folk” tai ”folks” myös välttämättä viittaa vanhempiin ainoastaan, vaan myös sisaruksiin ja muutenkin lähisukulaisiin.

Esimerkiksi työpaikalla voisi viitata ihan hyvin työkavereihin kutsumalla heitä folk. Samoin sillä voi voi viitata epämääräisesti kaikkiin tuttaviinsa. Englantilaiset käyttävät yleensä folk, folks kuulostaa mun korvaan amerikkalaiselta.

Vierailija
26/29 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toi ”folk” tai ”folks” myös välttämättä viittaa vanhempiin ainoastaan, vaan myös sisaruksiin ja muutenkin lähisukulaisiin.

Esimerkiksi työpaikalla voisi viitata ihan hyvin työkavereihin kutsumalla heitä folk. Samoin sillä voi voi viitata epämääräisesti kaikkiin tuttaviinsa. Englantilaiset käyttävät yleensä folk, folks kuulostaa mun korvaan amerikkalaiselta.

Folk/folks ja porukka/porukat merkitysero on molemmissa kielissä sama.

Vierailija
27/29 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukat sisältää myös vielä kotona asuvat lapset. Voi sanoa myös esim. siskon porukat, joka tarkoittaa siskoa, hänen miestään ja heidän lapsiansa.

Vierailija
28/29 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukat sisältää myös vielä kotona asuvat lapset. Voi sanoa myös esim. siskon porukat, joka tarkoittaa siskoa, hänen miestään ja heidän lapsiansa.

Paitsi että on täysin eri asia.

Vierailija
29/29 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukat x)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän