Millä aloititte lisäruuan 5-6-kuisena?
Siis esim. kasvissosetta vai jotain vellejä vai sekä että? Pitäiskö lapsen heti syödä niitä vai maistella vaan?
Kommentit (3)
sen jälkeen aloitettiin avocadolla. Seuraavana oli vuorossa maissi. Sitten taisi olla porkkana ja hiljalleen kasviksia lisäillen jatkettiin. Imettäminen jatkui toki, joten maito oli edelleen pääravintoa.
Me aloitettiin viljat vasta 10kk iässä ja lihat otettiin mukaan lapsen ollessa 1v. Soijapapu ja kikherne lisättiin kasvisten rinnalle jossain vaiheessa (olisikohan ollut n. 8kk:n kohdalla).
Perunasta sanotaan, että aiheuttaa usein vatsavaivoja. Itse aion seuraavan lapsen kohdalla aloittaa jollain vieläkin miedommalla, jostain luulen lukeneeni että riisivelli tai pääsynäsose voisivat olla sopivan mietoja. En tosin ole varma, en ole vielä perehtynyt aiheeseen tarkemmin.
Kiinteiden aloitus ei todellakaan tarkoita kiinteiden syömisen aloittamista. Itse asiassa parempi sana on maistatus. Kannattaa ottaakin rauhallisesti alkuun, ja muistaa että vauvan suolisto ei ole ollenkaan tottunut vielä tällaiseen ruokaan.
Täysimetin 6 kk, jonka jälkeen alettiin maistelemaan perunaa... Siis " teelusikallinen päivässä" -tahtiin. Aika nopeasti otettiin mukaan porkkana ja siitä sitten vilja (kaura) ja liha (broileri) ja muita kasviksia ja hedelmää. Toiset tykkäävät, että peruna on huono aloituskasvis, esim. bataatti on makeampaa.