Eikö ole ihan normaalia puhekieltä sanoa ihmisestä "se"
Ärsyttää kun jotkut jaksaa aina korjailla tai saarnata, että ihmisestä sanotaan HÄN. Ei tunnu yhtään luontevalta arkipuheessa.
Kommentit (17)
No nyt kun me ollaan kaikki ihan virallisesti eläimiä niin eikö tuo kuulu asiaan. Hyi sitä joka korottaa itsensä eläimen yläpuolelle!
Se on todellakin puhekielessä oikea muoto. Kuulostaa tosi kankealta, kun ilmiset ovat alkaneet käyttää hän-muotoa. Englannin vaikutusta varmaankin, niinkuin mm. isojen alkukirjainten kasvava väärinkäyttö.
Hän kuulostaa jotenkin teennäiseltä monessa yhteydessä, se istuu luontevammin.
No kuka sua korjailee aina ja jatkuvasti arkielämässä?
”Hän” kuulostaa usein pilkalliselta ja erityisesti puhekielessä.
Hän teki tämmösen aloituksen palstalle.
Se on niin että ihminen on ajatteleva, itsenäinen eläin. On ihmisoikeusrikos ihmiskuntaa vastaan jos kutsuu toista ihmistä "siksi" se on alentavaa ja suoranaista vittuilua. Jos olisin kuningas määräisin AP:n mestattavaksi.
Mä kyllä käytän hän-sanaa. Toisaalta puhun päivittin enkkua, ruotsia ja suomea. On vaan luontevampaa ja nopeampaa sanoa suomeksikin hän.
"Murteissa ja puhekielessä se-pronominin käyttö ihmiseen viitattaessa on varsin yleistä, joissakin murteissa lähes yksinomaista."
https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kieli-ikkuna_…
Koulussa 80-luvulla opettajat korjasi aina jos käytti se-sanaa ihmisestä. Siitä kai opin että käytän hän-sanaa aina kun puhun ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
"Murteissa ja puhekielessä se-pronominin käyttö ihmiseen viitattaessa on varsin yleistä, joissakin murteissa lähes yksinomaista."
https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kieli-ikkuna_…
Sisäsiittoiset eläimet eli juntit voivat pysyä ja pysyttäytyä omillaan. Me ihmiset jotka osaamme kieltä taittaa pysymme omillamme.
Saa sanoa. Varsinkin jos on umpitollo tyyppi, voi objektista huolella sanoa "se".
Vierailija kirjoitti:
Pari tuttua/läheistä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari tuttua/läheistä.
-ap
No anna korjailla. Tuttujen kesken ihan sama. Työyhteisössä ottaisin onkeeni ja käyttäisin joko henkilön nimeä tai hän-pronominia.
Mä olen lapsesta asti tottunut sanomaan ihmisestäkin se enkä tätä tapaa muuta koska hän ei vain taivu mun suuhun. Eri asia on sitten jos pitää kirjoittaa jotakin ns. virallista tekstiä.
Mua ärsyttää muuten suunnattomasti kun jotkut käyttää hän-sanaa eläimistä ja jopa esineistä! Esim. eräässä harrastusporukassa facessa joku välillä esittelee uuden ostoksensa niin siellä siitä esineestä kirjoitetaan ”koska hän saapui” jne. Argh!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lapsesta asti tottunut sanomaan ihmisestäkin se enkä tätä tapaa muuta koska hän ei vain taivu mun suuhun. Eri asia on sitten jos pitää kirjoittaa jotakin ns. virallista tekstiä.
Mua ärsyttää muuten suunnattomasti kun jotkut käyttää hän-sanaa eläimistä ja jopa esineistä! Esim. eräässä harrastusporukassa facessa joku välillä esittelee uuden ostoksensa niin siellä siitä esineestä kirjoitetaan ”koska hän saapui” jne. Argh!!!!
Ainakin osassa Karjalan murteita sekä Varsinais-Suomen murteessa sanotaan eläimestä ja esineestä hän.
Hämeessä sanotaan se ja ihan luontevaa. Jotkut ei pidä jos sanoo toi.