Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo 9 miljoonaa ihmistä on katsonut ilmaiseksi kvanttimekaniikan dokumentin youtubesta - ennen sinun täytyi mennä yliopistoon oppiaksesi jotain asiasta

Vierailija
05.03.2021 |

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORINGGG.

Vierailija
22/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä luulet että ketään kiinnostaisi?

Muistikorttisi toimii jo kvanttimekaniikan, tunneloitumisen avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalliselle maallikolle on kehittävämpää katsella videoita joissa rakennellaan legoista erilaisia rakennelmia. ainakin kekittymiskyky paranee, kun pienistä legoista rakentelee juttuja.

Vierailija
24/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En morkkaisi ap:ta, tottahan se on että netin ansiosta myös tiede ja taide ovat laajemmin saatavilla kuin ennen, jos vain siihen haluaa käyttää. Ja jos mietitään perussivistävää luentotyyppistä opetusta, youtubesta saa psljon ajattelun kimmoketta, ei kai tässä väitettykään että youtubetohtoriksi joku päätyisi. Lähdekritiikki vain vaatii vähän työtä, jos somesivistäytyy.

Vierailija
25/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut mennä. Kirjastoista löytyi aihetta sivuavaa kirjallisuutta, jota lukemalla pystyi perehtymään aiheeseen samalla tasolla kuin tuossa Youtube videossa.

Pekka J. Lahti - Johdatus kvanttimekaniikkaa (Fysiikan kustannus, 1989)

Risto Raitio (toim.) - Alkeishiukkasten maailma (Ursa, 1980)

Steven Weinberg - Kolme ensimmäistä minuuttia: moderni näkemys maailman synnystä (Tammi, 1978)

George Gamow - Maailmankaikkeuden synty* (WSOY, 1953)

Vierailija
26/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ennen sinun täytyi mennä yliopistoon oppiaksesi..."

Ap, ei. Kyllä iät ajat on kotisohvilla katsottu tiededokumentteja ☺️ Itse ainakin olen lapsesta asti katsonut. Mutta kiitos kiinnostavasta dokkarista!

Off topic, mutta tiesittekö muuten, että yliopiston luennoille saa mennä kuuntelemaan?

Vierailija
27/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tavalliselle maallikolle on kehittävämpää katsella videoita joissa rakennellaan legoista erilaisia rakennelmia. ainakin kekittymiskyky paranee, kun pienistä legoista rakentelee juttuja.

En ole aivan vakuuttunut siitä että videon katseleminen on aina tehokkain tapa oppia asiaa tai välittää tietoa. Ensinnäkin kirjaa lukiessa joutuu itsekin miettimään lukiessaan että mitä mikäkin tarkoitti. Videon voi katsoa läpi passiivisesti ja lopussa on omalla vastuulla että ymmärsikö siitä jotain tai ei vai selailiko samalla esim. av:ta kännykällä joten siitä ei jäänyt mieleen mitään.

Toisaalta animoidut visuaaliset mallit on joskus hyödyksi kun selitetään monimutkaisia ilmiöitä eli siinä kohtaa video voi olla parempi.

Lisäksi alan olla allerginen uutistoimitusten tapaan kääriä 30 sekunnin uutisvideon eteen 2-3 minuuttia pakollisia mainoksia. Varsinkin kun sen 30 sekunnin videon sisällön saisi kirjoitettua noin kolmella lauseella tekstiä. 

Vierailija
28/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei. Kyllä iät ajat on kotisohvilla katsottu tiededokumentteja ☺️ Itse ainakin olen lapsesta asti katsonut. Mutta kiitos kiinnostavasta dokkarista!

Off topic, mutta tiesittekö muuten, että yliopiston luennoille saa mennä kuuntelemaan?

En ainakaan tiennyt, mut en ehtis mitenkään.

https://www.finbible.fi/jakeittain/UT/1Korintto_14.htm

Lapsi kysyy, missä se Latina- maa on. Missä?

Vierailija
29/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Off topic, mutta tiesittekö muuten, että yliopiston luennoille saa mennä kuuntelemaan?[/quote]

Semmoinen tarkennus että kohtalaisen usein kurssin osallistujamäärä on rajoitettu ja jos oikeitakin opiskelijoita joudutaan tiputtamaan kurssilta niin ei ne luennoillekaan silloin halua/päästä ylimääräisiä ja ulkopuolisia.

Vierailija
30/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista.

Nyt olen täällä. Eiku.

Kirjoitinko tämän. Ehkä.

Vierailija
31/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORINGGG.

Ja ikää oli? Teinix?

Mee selaan netflixiä tai tekee oma selfie.

Vierailija
32/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se painokone keksittiin jo hieman ennen internetiä.

Vierailija
33/33 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaa ammatit opittiin isältä pojalle katsomalla ja matkimalla. Kokonaisymmärrys ei ole sama asia eikä sitä saavuteta matkimalla. Yliopistossa asoita tarkastellaan eri kanteilta ja yritetään ymmärtää eri näkökulmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi