Mitä asiaa suomalaisessa koulujärjestelmässä et voi käsittää -peukutusketju?
Toisen ketjun innoittamana, kysymys otsikossa. Yksi asia per viesti. Peukku ylös = samaa mieltä, peukku alas = eri mieltä. Ap aloittaa.
En voi käsittää, miksi toiminut koulujärjestelmä hyvine oppimistuloksineen piti muokata nykyiseen muotoonsa, jossa perinteiset luokkatilat on hajotettu hengailulooseiksi, oppilaiden oletetaan olevan pienestä asti itseohjautuvia ja koulussa pyritään menemään oppilaiden ehdoilla rennosti liikoja painostamatta. Sitten ihmetellään, miksi oppimistulokset ovat laskeneet.
Ap
Kommentit (52)
En ymmärrä, miksi ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille opiskelu on käytännössä maksutonta. Moni tulee tänne tekemään ilmaiseksi tutkinnon ja palaa sitten kotimaahansa töihin. Ihan reilua olisi näinä taloudellisesti tiukkoina aikoina laittaa lukukausimaksut.
Katsotaan sormien läpi vaikka mitä p*rseilyä. Ei olisi tullut kuuloonkaan omana kouluaikana, että olisin esim. käskenyt opettajaa vetämään käteen.
Erityisluokkien poistoa.
Ei ole kenenkään etu, että häiriköt ovat samoilla luokilla kaikkien muiden kanssa.
Sitä, että yksi opettaja hoitaa opettamisen lisäksi vanhemmille kuuluvat kasvatustehtävät, sosiaalityöntekijän, terapeutin, psykiatrin, poliisin, erityisopettajan ja kouluavustajan työtehtävät samanaikaisesti ja yhdellä kertaa. Samalla kuunnellen jatkuvaa ulinaa laiskottelusta.
Omista kouluajoista ei ole edes kovin kauaa (heh, 20 vuotta...), mutta tuolloin ei olisi tullut kuuloonkaan, että yksittäiselle oppilaalle olisi oppilas itse/vanhemmat vaatineet jotain erityiskohtelua. Jos esimerkiksi vanhemmat olisivat vaatineet oppilaalle vegaaniruokaa/toisenlaisia läksyjä/läksyttömyyttä, olisi opettaja ja koulukaverit nauraneet kuollakseen. Todettiin vaan, että jos ei kelpaa, niin se on voi voi. Nykyisin on ihan normi, että vanhempien pikku Jessika-Peetulle pitäisi olla juuri räätälöity kaikki hänen toiveidensa mukaan.
Oppilas saa nykyisin tehdä mitä tahansa, eikä oikeasti kunnon puuttumiskeinoja ole. Voit lintsata loputtomasti, kiusata toisia, käyttäytyä aggressiivisesti muita kohtaan, haistatella henkilökunnalle yms. ja näihin ei ole järeitä keinoja puuttua. Koulusta erottaminenkin tai luokalle jättäminen on tehty niin vaikeaksi, ettei nekään toimi "uhkauksena", jos käytös ei muutu.
Opistojen muuttamista ammattikorkeakouluiksi. Nyt kaikki ihan tavalliset duunarit ovat "korkeakoulututettuja".
Ideologia. Ei halutakaan opettaa tietoja ja taitoja, vaan "sosiaalista yhdenvertaisuutta" eli samaan isoon laumaan sopeutumista.
En ymmärrä miksi tuntiaktiivisuus määrittää numeroa niin paljon. Kokeet pitäisi olla ne, jotka ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
kurinpidollisten menetelmien poistoa. on ihan naurettavaa, että opettaja ei saa enää takavarikoida opetusta häiritseviä/vaarallisia tavaroita, poistaa oppilasta luokasta ja ilmeisesti jälki-istuntokin on korvattu jollain kasvattavalla keskustelulla. onko ihme, että häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt...
Tämähän ei liity millään tavoin koulujärjestelmään.
Koulun käymisen pitäisi nykyisin olla kivaa, inspiroivaa ja monipuolista niin menetelmien kuin sisällön puolesta. Ihan hyvin sitä ennen pärjättiin, vaikka kaikki aineet ei niin napanneet, kopioitiin käsin kirjoittaen vihkoon opettajan kalvosulkeisia ja videoiden katselu oli harvinaista herkkua (jota tehtiin tyyliin lukuvuoden lopussa).
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuntiaktiivisuus määrittää numeroa niin paljon. Kokeet pitäisi olla ne, jotka ratkaisee.
Ei todellakaan pitäisi.
Sitä että vanhemmat eivät enää usko opettajaa. Jos tulee viesti että lapsesi kiusaa tai höiritsee, aletaan ensimmäisenä puolustelemaan ja selittelemään, toisena syytetään muita oppilaita ja viimeisenä toki koulun henkilökuntaa.
Ennen vanhaan jos lapsi käyttäytyi huonosti tuli rangaistus koulussa JA kotona. Enää ei tule kummassakaan.
Näihin kurinpitoseikkoihin vastaan nyt kollektiivisesti: ne eivät mitenkään liity koulujärjestelmään vaan lakiin.
Opetuksessa mennään heikoimpien ehdoilla. Joidenkin oppilaiden kielitaidottomuus, laiskuus tai oppimisvaikeudet määrittävät koko ryhmän opiskelua.
On tosi sääli, että fiksuimmat oppilaat kärsivät tästä. Näkyy jo nyt koulujen eriytymisenä ja hyvien oppilaiden hakeutumisena tiettyihin kouluihin. Erot kasvavat tulevaisuudessa entisestään.
Poikien oletetaan varsinkin liikuntatunneilla olevan aina olevan jotenkin kilpailuhenkisimpiä kuin tyttöjen. Ja ne pojat jotka eivät sellaisia ole, ovat joidenkin liikunnaopettajien mielestä jotenkin epänormaaleja poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuntiaktiivisuus määrittää numeroa niin paljon. Kokeet pitäisi olla ne, jotka ratkaisee.
Ei todellakaan pitäisi.
Ai sä olit näitä vihkon värittäjiä ja itsestäänselvyyksiin vastaajia, mutta kokeissa ei aina jostain syystä natsannut.
kurinpidollisten menetelmien poistoa. on ihan naurettavaa, että opettaja ei saa enää takavarikoida opetusta häiritseviä/vaarallisia tavaroita, poistaa oppilasta luokasta ja ilmeisesti jälki-istuntokin on korvattu jollain kasvattavalla keskustelulla. onko ihme, että häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt...