Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistakaa opettajatkin osallistua ...

Vierailija
05.03.2021 |

https://m.facebook.com/events/908676939952845?acontext=%7B%22source%22%…

Te olette avainasemassa, että koulu on turvallinen paikka alaikäisille ihmisille.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samoin me vanhemmat . Me olemme he, jotka otamme vastaan myös negatiiviset asiat lapsistamme  ( jos he kiusaavat)

Vierailija
2/9 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnu olla kouluikäinen enää. Koulun ohella vanhemmat on avainasemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ope mutta väitän, että avainasemassa kuitenkin vanhemmat.

Koulussa olen töissä, oon se ohjaaja, lapsen tukija. Opet yrittää parhaansa, keinot vähissä. Kiusaajien vanhempia ei kiinnosta.

Vierailija
4/9 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat ovat kovin taitavia piilottamaan kiusaamisen opettajien silmiltä. Ei tätäkään enää ysillä nähty kiusattavan vaikka sitä ilmeisesti oli tapahtunut.

Vierailija
5/9 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa olen töissä, oon se ohjaaja, lapsen tukija. Opet yrittää parhaansa, keinot vähissä. Kiusaajien vanhempia ei kiinnosta.

Minä taas juuri kouluikäisten vanhempi ja meidän tehtävmme on seurata miten lapsemme voivat. 

ja en todellakaan tarkoita tässä , että syylistän kuolleen nuoreen vanhempia vaan sitä , että meidän on hyväksyttävä se, jos kuulemme lastemme kiusaavan, ja puututtava siihen.

Vierailija
6/9 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat ovat kovin taitavia piilottamaan kiusaamisen opettajien silmiltä. Ei tätäkään enää ysillä nähty kiusattavan vaikka sitä ilmeisesti oli tapahtunut.

Mutta siis kyllähän koulussa on jokin pielessä, jos luokassa tai välitunnilla ei muka huomata kiusaamista. Miten luokassa voi opettajan näkemättä kiusata, kun hän on läsnä tilanteessa. Välitunneilla kuuluu olla valvojat, jotka oikeasti valvovat. Vapaa-ajalla vastuu on vanhemmilla. Heidän pitää tietää millaisten ihmisten kanssa lapsi on tekemisissä ja pitää yllä avointa suhdetta nuoreen. Ja kiusaavien ihmisten kanssa ei tietenkään pidä olla tekemisissä vapaa-ajalla ja luulisi, ettei kukaan haluakaan. Lapselle ja nuorelle tulee opettaa millaista seuraa pitää välttää.

Vierailija
7/9 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo, kynttilöitä sytyttelemällä kiusaaminen varmaan loppuu. Luuletteko että kiusaajat lopettavat kiusaamisensa jos joku mamma polttaa kynttilää ikkunassa? Nehän nauraa teille.

Vierailija
8/9 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se vanhempi sen havaitsee siellä koulussa, jos kiusataan, kun paikalla ei ole.

Eivät lapset mitään robotteja ole, jotka automaattisesti tottelevat vanhempia. Samassakin perheessä on hyvin erityyppisiä lapsia. Jokainen lapsi voi joskus kiusata ja ainakin pienesti tulla kiusatuksi. En kuitenkaan usko, että vakava kiusaaminen on mahdollista koulussa niin että kukaan ei muka näe. Koulun tehtävä on taata lasten turvallisuus ja opiskelurauha. Vanhempien pitää vastata vapaa-ajasta, myös vapaa-ajalla olla selvillä lasten tekemisistä. Ohjata hyvään seuraan ja harrastusten pariin. Ei hengailemassa epämääräisissä porukoissa, joissa tyhmyys tiivistyy. Vapaa-aika on täysin vanhempien vastuulla, toki myös nuoren itsensä. Ei 16-vuotiasta voi pulloon sulkea. Voi vaan opettaa elämänarvoja ja pitää silmät ja korvat auki.

Vierailija
9/9 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Selvittelen jatkuvasti kivatiimiläisenä koulussamme kiusaamistapauksia. Ihan tavalliset lapset voivat ymmärtämättömyyttään syyllistyä kiusaamiseen. Kun asiaan puututaan ja kotiin ollaan yhteydessä se yleensä loppuu. Valitettavasti tapauksissa, joissa kiusaaminen ei lopu kiusaajan koti ei kanna vastuutaan yhteistyössä. Kun laitetaan viestiä tai soitetaan kotiin, että tällaista ikävää on tapahtunut, josta on koulussa puhutettu ja kohotetaan kotona vielä keskustelemaan asiasta vakavasti lapsen kanssa näin ei tapahdu. Kun kysyn lapselta seuraavalla tapaamisella juttelitteko kotona ja mitä sovitte vanhempien kanssa on vastaus "Ei oo puhuttu mitään." Jos toiselle huoltajalle ilmoitetaan (esim isälle) ja pyydetään informoimaan myös lapsen äitiä tämäkään ei tapahdu. Tällaisten vanhempien kanssa "yhteistyötä" tekemällä on vaikea onnistua. Yhteisten palaveriaikojen sopimine ei onnistu, kun koskaan ei oikein sovi ja ainahan voi peruuttaa oppilashuoltopalaveriin osallistumisensa viime tipassa tai ei vaan muista. Sitten vaan lastensuojeluilmoitusta kehiin koulusta. Lastensuojelu on kuormittunut, eikä siellä liikahda mikään alle kuukaudessa.

Toivottavasti opettajien mukaan pyytäminen ei ollut vinoilua. Meille tuskin tarvitsee erikseen huomauttaa myötäelämisen tärkeydestä. Kyllä olen eräätkin kotimat ajanut itkien töistä kotiin, kun ensin otetaan vastaan lasten tunteet ja sitten vielä joittenkin vanhempien hyökkäävä puolustusasenne, kun yritetään asioita hoitaa. Ei tarvi juuri yöllä nukkua. Onneksi kuitenkin suurin osa vanhemmista on yhteistyökykyisiä ja kiitollisia, kun asioihin puututaan koulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme