Kaveri saa värjätä hiuksia ja juoda energiajuomaa, tyttö raivoaa kun hän ei. On 11vuotias
Energiajuomaa en varmaan pysty estämään jos ostaa, mutta hiuksiaan ei värjää! Järkyttävä näky se kaverinsa kirkuvanpunainen pää kun kasvot ihan lapsen.
Kommentit (13)
Kaveri vaihtoon. Kohta tulee isompia ongelmia. Tai puhu järkeä myös sille kaverille. Tuosta se alkaa.
Mä laitoin itse raidat hiuksiin 14-vuotiaana.
No miksi ei saa värjätä? Itse värjäsin 10-vuotiaasta punaiseksi ja nosti mukavasti huonoa itsetuntoani kun hiukset oli mieluiset. 12-vuotiaasta värjäsin vaikka millä vihreillä, sinisillä ja pinkeillä väreillä ja olin ylpeä persoonallisuudestani :) Energiajuomakiellon kyllä ymmärrän.
Hiusten värjäyksessä ei ole kyse vain siitä, miltä näyttää, vaan EU:ssa lasten hiuksia ei saa värjätä, koska kemikaalit imeytyvät lapsella ihon läpi.
Mun tytär värjäsi hiuksensa 13-vuotiaana. Oli oikein onnistunut lopputulos. Ja värjää vieläkin ja on yli 20-vuotias. Energiajuomia on kanssa juotu kun minä äitinä niitä myös join.
Oma joi vahingossa energiajuomaa, osti Lidlistä kokista eikä tajunnut tekstistä "strong COLA caffeine drink" muuta kuin sen Colan. Oli kovin järkyttynyt ja pahoillaan tunnustaessaan "rikoksensa", sanoin ettei maailma tähän nyt kaadu.
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei saa värjätä? Itse värjäsin 10-vuotiaasta punaiseksi ja nosti mukavasti huonoa itsetuntoani kun hiukset oli mieluiset. 12-vuotiaasta värjäsin vaikka millä vihreillä, sinisillä ja pinkeillä väreillä ja olin ylpeä persoonallisuudestani :) Energiajuomakiellon kyllä ymmärrän.
Siksi ei saa värjätä että on huomattu että lasten ohuemman ihon läpi imeytyy enemmän haitallisia kemikaaleja mitä aikuisen ihon läpi. Muutenkin mitä kauemmin värjää säännöllisesti hiuksiaan niin sitä enemmän myrkyllisiä kemikaaleja imeytyy kehoon.
Osa näistä kemikaaleista on hyvinkin pysyviä. Tutkitusti poistuvat naiselta raskauden aikana ja imetyksessä kun siirtyvät tällöin sikiöön/vauvaan. Muuten pysyvät kehossa kuolemaan asti. Eli mitä nuorempana ja mitä enemmän altistaa itseään kemikaaleille niin sitä isomman coctailin tarjoaa syntyvälle lapselleen.
Hmm miksiköhän nykyään on yleistynyt ADHD, allergiat ym... kukapa tietää.
Vierailija kirjoitti:
Katsoppas huviksesi googlesta: p-phenylenediamine allergy tai muuten kuvia hiusväriallergiasta. Voisi olla allergian puhkeaminen nuorena traumaattisempi kokemus kun vanhempana.
Asutko ap missä päin? Onko tyttäresi kaveri avioeroperheestä? Itse tiedän yhden 11v tytön joka värjää hiuksensa ja toivottavasti ei ole ko tyttö. Se mitä muuta tiedän tytöstä, ei ole mitään tuon ikäisille yleistä/sopivaa. Eli sinänsä nuo energiajuomat ja hiustenvärjäys ovat vain muille näkyvä osa isoa ongelmaa....
9 jatkaa.
Itse olen luvannut 13 v tytölleni että saa sitten meikata kun haluaa. Mutta olen vaatinut ettei kokeile kavereiden meikeillä vaan käydään ostamassa laadukkaita meikkejä jotka ärsyttävät mahdollisimman vähän ihoa ja sisältävät mahdollisimman vähän myrkkyjä. Onneksi tyttö ei ole vielä halunnut meikata lainkaan.
Hiusväreistä olen kertonut myös että ei nuorena saa värjätä ja olen toivonut että ottaa huomioon nuo kemikaalijäämät ym eli valitsee fiksusti millaisilla aineilla sitten hiuksiaan värjää. Toistaiseksi on ollut tyytyväinen omiin luomuhouksiinsa.
Meillä näistä asioista on keskusteltu jo hyvissä ajoin lapsen ollessa vielä alakoulussa. Mitään en varsinaisesti kiellä kokonaan mutta olen tuonut erilaisia näkökantoja pohdittavaksi mikä asiaan liittyy. Eli apn tapauksessa koettaisin etsiä netistä tietoa jonka avulla selittäisin lapselle näitä asioita. Eli ei vain kieltoa ilman perusteluita miksi. Tyttöni olisi syksyllä halunnut ottaa korviin reiät. Lupasin mutta tyttö mietti pari päivää ja totesi että taitaa jättää myöhemmäksi koska maskien kuminauhat hinkkaa muutenkin korviin eli voisi olla kurjaa jos olisi tuoreet korvikset siinä. Kehuin tytön fiksun ajatuksen ja lupasin että otetaan ne reiät myöhemmin kun sopiva hetki.
Siihen miksi kaverit saa joitakin asioita joista meillä neuvotaan kieltäytymääm esim hiustenvärjäys olen kertonut että kaikki eivät tiedä kuinka paljon ongelmia hiusten värjääminen liian nuorena voi aiheuttaa. Tai he eivät piittaa terveydestään. Tämä on kelvannut meillä teineille.
Nykytiedon valossa, en anna lasteni värjätä hiuksiaan ennen kuin kampaaja voi sen tehdä turvallisesti. Itse aloitin värjäämiseen 4. Luokalla, mutta ajat, värit ja tiedot muuttuvat. En kuitenkaan ajattelisi, että hiusten värjääminen tai energiajuomien liittäminen mikään suuren suuri synti olisi, jos lapsen kaveri sellaista harrastaisi, jokainen perhe vetäkööt omat rajansa, edellä mainitut asiat yksin eivät ole vielä mikään syy puuttua kaverisuhteeseen.
Käytkö parturissa? Mitä jos parturi selittäisi sen asian, että se ei olisi hyväksyttävää ja miksi. Ulkopuolisen näkökulma olisi varmasti helpompi ymmärtää.