Joku on maksanut vahingossa 50 e tililleni. Jos nyt nopeasti käytän rahat niin voidaanko niitä muka periä minulta?
Kommentit (36)
Mielenkiintoinen aihe. Jos elää toimeentulotuella ja yhtäkkiä joku siirtää rahaa tilille, näiden rahojen katsotaan kuuluvan saajalle jotka otetaan huomioon seuraavassa toimeentulotukipäätöksessä. Eli todellisuudessa "uhri" ei enää pystyisi maksamaan rahoja takaisin. Olikohan 50e se raja, mitä ei oteta huomioon tulona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena, minulle siirtyi jostain joskus noin 1000 e nykyrahaa vastaava summa. Yritin selvittää pankin kanssa pari kk mistä raha oli tullut. Ei selvinnyt koskaan ja sain pitää rahat. Oli melkoista onnenkantamoista, mietin juuri silloin että miten maksan vuokrani. Tästä on kyllä jo aikaa pari vuosikymmentä, eikä tietotekniikka ollut samalla tasolla kuin nykyisin.
Ai tuollaistakin voi siis tapahtua, ja rahat saa vielä pitää.
Harvinaista varmaan.
Varmaankin. Nykyisin ei onnistuisi, mutta silloin ei kaikkea voinut jäljittää. Ajattelin nuorena tyttönä kauan, että se oli joku enkeli, joka tiesi ahdingostani ja laittoi juuri silloin apua tulemaan :)
Lakitekninen termi tilanteelle on "perusteettoman edun palautus", eli kyllä, peritään, tarvittaessa korkoineen.
https://www.minilex.fi/a/perusteeton-etu-ja-perusteettoman-edun-palautus
Vierailija kirjoitti:
Asianomainen, siis joka vahingossa siirtänyt rahat voi vaatia niitä takaisin. Jos et suostu niin voi mennä oikeusteitse.
Itse palauttaisin.
Palauttaisit minne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asianomainen, siis joka vahingossa siirtänyt rahat voi vaatia niitä takaisin. Jos et suostu niin voi mennä oikeusteitse.
Itse palauttaisin.
Palauttaisit minne?
Kyllä se pankista selviää mistä on tullut.
Nostat sen viisikymppisen heti ja tuot sen tähän nurkan taakse. Niin en polta taloasi ja syö sikaasi.
Terv. Igor.
Joku oli laittanut minun tilille melkeen 100 euroa. Soitti ja huomautti. En ikinä voisi pitää rahoja jotka vahingossa ostoksen yhteydessä tuli minun tilille.
Toivon että voidaan periä rahat jos joutuu väärlle tilille. Sikamaista pitää ja ketkutella .
Ap. Ota yhteyttä pankkiin. Sieltä saat ohjeet. Kyllä virhe pitää oikaista.
Minun tilille maksettiin kerran jonkun toisen palkka. En sitä itse huomannut mutta sain vielä samana päivänä soiton pankista että väärin maksettu ja ottivat sen pois. Ei siinä sen enempää kyselty, onko jo kulutettu rahat.
Mietitäänpä ap asiaa toisinpäin. Sinä maksat vahingossa rahaa väärälle tilille ja tilin haltija "käyttää rahat nopeasti" niin ettet saisi niitä takaisin. Se on susta ihan okei?
Töissä asiakas oli antanut väärän tilinumeron palautusta varten ja selvittelin asiaa pankin kanssa.
Sieltå sanottiin ettei pankki suoraan voi sitä rahan saajalta ottaa, vaan hänen tulisi vapaaehtoisesti se palauttaa.
Jos ei halua palauttaa, voi siitä laittaa laskun/muikkarin/perintään.
Onneksi saatiin raha takaisin mutta pankki vei siitäkin välistä kulujaan. Maksettiin sitten takaisinsaamamme summa asiakkaalle joka kehtasi pienemmästä summasta vielå valittaa. Oli kuitenkin itse mokannu toimittamalla allekirjoittamansa paperin väärällä tilinumerolla.
Mielenkiintoista.
Eli jos joku kävelee kadulla vastaan ja antaa käteeni 50 euroa, ei niitä saa käyttää, jos ohikävelijä tulee perimään niitä takaisin ja sanoo, että vahingossa annoin?
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena, minulle siirtyi jostain joskus noin 1000 e nykyrahaa vastaava summa. Yritin selvittää pankin kanssa pari kk mistä raha oli tullut. Ei selvinnyt koskaan ja sain pitää rahat. Oli melkoista onnenkantamoista, mietin juuri silloin että miten maksan vuokrani. Tästä on kyllä jo aikaa pari vuosikymmentä, eikä tietotekniikka ollut samalla tasolla kuin nykyisin.
Minullekin on käynyt kerran samoin, olisiko ollut vuonna 2009, summa oli pikkasen auki 500 euroa. Kyllä opiskelijan mieltä salaisesti miellytti, kun sanottiin, että kerran ei ole tullut kuukauden päästäkään kyselyä saada tuota summaa takaisin, niin sain pitää ne.
Voi vidun vitttu!!! Mun kaverille noi piti siirtää. Nyt maksat ne takaisin. HETI!!!!!!!!!!!!!
Miten tuo edes on mahdollista??? Eikö ne tsekkaa nimee??
Tietysti voidaan. Ne rahat ei kuulu sinulle joten miksi ylipäätään käyttäisit niitä?