Kannattaako joulukuussa 1-v. täyttävälle ostaa kosteussuojattu toppapuku?
Olen tässä mietiskellyt, että pärjääkö tuon ikäinen esim. äippäpakkauksen haalarilla, joka kyllä olisi varmasti sopiva ainakin alkutalven vai tarvitseeko jo kosteussuojatun puvun? Pakkauksen puku on vielä ihan käyttämätön, kun viime talvena olisi hukkunut siihen.
Pistäkää mielipiteitä!
Kommentit (6)
Reimatecin kosteussuojahaalari oli todella käyttökelpoinen. Me kuitenkin ulkoilimme säässä kuin säässä eikä puvun päälle tarvinnut pukea mitään muuta (=helpottaa äitiä ja auttaa lasta liikkumaan).
Puku oli lämmin ja uuttavastaava, kun ostin sen yhden talven käytön jälkeen käytettynä. Maksoin puvusta 40e ja kun myin sen itse vuoden kuluttua, sain siitä vielä 25e. Eli ei se Reimatec välttämättä mikään kallis ole :)
Lapsi oppi kävelemään vasta huhtikuussa, mutta keinuimme, työnsimme taaperokärryä, kiipesimme, konttasimme jne. joten kosteussuoja oli todella tarpeen.
Puku oli meillä babymallia ja kokoa 80cm. Se meni käytössä koko talven eli käytännössä lokakuun lopusta huhtikuun puoliväliin saakka. Sen sijaan pakkauksen puku jäi lähes käyttämättä: pidin sitä varapukuna ja joskus laitoin ulos nukkumaan.
...vastauksista! Kyllä me varmasti sitten hankimme kosteussuojatun puvun typsykälle. On varmasti mukavampi ulkoilla sellainen päällä, kuin jos olisi tavan toppahaalari ja kuravaatteet. Muistan omastakin lapsuudesta miten ikävää oli kiskoa aina niitä kuravermeitä päälle ja sitten oli niin tönkkö olo ettei pystynyt hievahtamaankaa... ;o)
Eli parempi ostaa vasta sitten kun alkaa liikkua, niin tulee sopivan kokoinen, ja saa halvemmallakin.
Ostaisin itse ainakin vasta joulun jälkeisestä alesta.
Tuskin kauheasti sitä ennen pukua tarvitsette.
Meillä tosin esikoinen oppi kävelemään 9kk iässä ja meni silloin jo ulkosalla aika lailla.
Muut onkin oppineet vasta 1v-1,5v välillä.
Jos vain pakkasia tulossa, pärjäätte varmastikin tavallisella toppiksella varsinkin jos lapsi kulkee pääasiassa rattaissa.
Keväämmällä voi olla toinen juttu, jos ulkoilette niin kosteussuoja voi olla hyvä. Minäkin ostaisin ehdottomasti vasta joulun jälkeen niin tietäisin täsmälleen koon ja saisin halvemmalla. Koot vaihtelevat vielä lisäksi merkeittäin.
Muitakin kosteussuojattuja on kuin Reimatec, on Travallen Remu, Rasavil, Jonathan, Lenne... Ja vaikka vaaleat värit ja vauvahaalarit on söpösiä, järkevämpiä ja istuvampia ovat kuitenkin ne tummemmat värit ja kuminauhavyötärö...
Kurahaalarikin on vain asennekysymys: jos on vain yksi lapsi ja aikaa pukemiseen, kurikset on varsin käyttökelpoiset ja menevät vielä kesänkin.
Hei!
Meillä kävi viime talvena niin hassusti, että olin ajatellut huhtikuussa 1v täyttäneen tytön pärjäävän äp-haalarilla talven. No höpöhöpö, liikkumishalut yllättivät äidin ja jo maaliskuussa 11-kuisena neiti halusi lumihankeen kökkimään ja mönkimään. Äp-haalarihan päästää kosteuden aivan täysin läpi, kuriksia voi toki käyttää kaverina. Itse koin helpommaksi ostaa alesta tuolloin kosteussuojatun toppiksen semmoisella kasvunvaralla, että mahtuu ainakin tulevan alkutalvenkin päälle. Babyhaalarissahan on lisänä peppulämmike (ainakin monilla valmistajilla) joten tarkenee lapsi paremmin istuksia esim pulkan kyydissä tai hangessa tms.
Teillä kyllä luultavasti saattaa äp-haalari jäädä ennen talven loppumista pieneksikin jos vuosi tulee täyteen jo joulukuussa. Meidänkin huhtikuisella haalari meni nippanappa kiinni, kun vaunupukuna sitä käytimme koko lopputalven.