VARIKSET ovat viehättäviä lintuja..
Kommentit (54)
Varis sopisi hyvin Suomen kansallislinnuksi. Tuollainen tylsä ja mitäänsanomattoman näköinen harmaan ja mustan värinen lintu vähän niinkuin me suomalaiset muutenkin ollaan.
Varikset osaavat valmistaa ja käyttää työkaluja.
Tulee mieleen yksi Huovisen novelli.
Juu, fiksujahan varikset ovat, mutta eivät kovin viehättäviä.
Korppi sitävastoin on paljon viehättävämpi lento kaunista katseltavaa. Nuoret korpit lentävät ihan ilokseen, kieppuvat termiikeissä jne.
Olen kuullut että jotkut pienestä asti elättinä olleet varikset ovat oppineet sanomaan muutaman sanan, papukaijatyyliin. Ymmärtänevät paljon enemmän sanoja ja niiden merkityksiä kuin puhuvat...
Olen kesyttänyt neljä varista ja kun kävelen tuolla taajamassa niin ne tunnistaa minut ja lentävät joka kerta minun vierelle tai seuraavat pitkiä matkoja. Heitän niille aina muutaman maapähkinän. Vaikka pukeutuisin eri vaatteisiin ja aurinkolaseihin niin silti ne tunnistaa minut kasvoista kaikkien muiden ihmisten joukosta.
Pidän korpeista. Jos asut korppialueella ja korppi pudottaa sulan tai pari, vie se jollekin joka voi käsitellä sulat ammattimaisesti puhtaaksi ja joku kolmas myy verkkokaupassa (jos on sallittua myydä maahan pudonnut puhdistettu ja tautitestattu sulka, eli se ei ole metsästetty eikä rääkättyä). Sama kotkan ja pöllön pudottamien sulkien suhteen, jos on hyväkuntoisena maassa tai puussa metsässä, mikäli ei ole laitonta ottaa pudonnutta sulkaa muovipussiin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin hyvä aloitus!
Samaa kattelin. Iltiksessä juttu 70-vuotiaasta albatrossista.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007844491.html
ainakin 70-vuotias havaijinalbatrossi Wisdom (suom. viisaus), on saanut poikasen, BBC uutisoi
Turhan helppoja yleensä nämä lintuvisat mitä eri lehdissä tai ylellä ollut. (Ulkomaan lintuja en kyllä tuntisi)
Mutta ainakin kertovat että helppo on.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/275173
Karjalaisen perinteinen Lintuvisa alkaa jo 13. kerran - mikä lintuu etsii itselleen syötävää ensimmäisen kierroksen tehtävässä?
Kilpailu on tarkoitettu pikemminkin linnuista kiinnostuneille tavallisille luonnossa liikkujille kuin ammattimaisille lintuharrastajille.
Kuvat ovat helpohkoja, joskin joukkoon saattaa eksyä muutama vaikeampikin tehtävä ja erikoisempi kuvakulma.
Harakka taitaa olla älykkäin näistä varislinnuista. Läpäisee peilitestin kirkkaasti.
Pelkääkö varis variksenpelättimiä?
Oletteko lukeneet sellaista kirjaa kuin The Ravenmaster? London Towerissa elää korppeja ja korpinhoitaja on kirjoittanut elämästään kirjan.
Harakat ne vasta osaa rääkyä..
Teuwo.
Mulla oli kesy korppi kaverina 15 vuotta. Naapuri myrkytti sen viime kesänä 😭🦅
Joku piti niistäkin ennen sinua.