Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten keskinäinen kiusaaminen on kaiken ikäisten ongelma

Vierailija
05.03.2021 |

Nyt on nostettu jälleen koulukiusaaminen keskiöön, ja viimeisimpien traagisten tapausten takia, ja lasten välinen kiusaaminen pitäisi saada myös loppumaan.
Mutta miten voitaisiin näivetyttää kaikkien muidenkin välinen kiusaaminen työpaikoilla, perheen jäsenten kesken, sukulaisten kesken, naapurien välinen kiusaaminen ja jopa ystävien välillä tapahtuva ns. ystäväkateuskiusaaminen, sillä sellaistakin on olemassa. Aikuisten välinen kiusaaminen ilmenee vaan niin ovelana, että välttämättä sitä ei ulkopuoliset edes hoksaa. Edellä mainitun kiusaamisen tuta vastaanottaja, ja kiusaaja naamioittaa kiusaamisensa ihan normikäytökseksi.
Itse olen kohdannut elämäni varrella miltei kaikenmoista kiusaamista, mutta pahimmasta päästä on ollut seksuaalinen ahdisteluni. Ja se on sen luokan häirintää, että peitonnut kaikenlaisen muun.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä olisikin vähintään tuhannen taalan vastaus!

Jotain vikaa on lajissa nimeltä ihminen, kun noita pahansuopia yksilöitä on niin runsaasti.

Vierailija
2/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Aikuisten välinen kiusaaminen on kummallisen hyssytelty ja vähätelty aihe, vaikka se on todella yleistä tässä maassa. Etenkin tuohon ystävien - tai "ystävien" - harjoittamaan kiusaamiseen ei ole kiinnitetty juuri lainkaan huomiota. Ystävyyssuhteita idealisoidaan liikaa eikä haluta myöntää sitä, että usein ystävänä pidetty käyttäytyy pikemmin vihollisen tavoin. Ystävyyssuhteiden määrää on myös pidetty ihmisen normaaliuden ja hyväluontoisuuden merkkinä, vaikka tosiasiassa ne sosiaalisimmat voivat olla pahimpia tyranneja ja manipuloijia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu niin mutta minkäs teet

Vierailija
4/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisen suurin ongelma on se, että harva kiusaaja tajuaa kiusaavansa. Aikuiset sitäkin vähemmän, joten kiusaaminenkin pitäisi määritellä selkeämmäksi  mitä se tarkoittaa.

Jouduin itse tilanteeseen, jossa toinen osapuoli väitti minua hyökkääväksi ja kiusaajaksi. Vei jonkun päivän aikaa ymmärtää, missä kohtaa sellainen tapahtui, 

Toinen osapuoli ei ole tottunut saamaan palautetta työstään. Tiedän, ettei hän pidä mistään palautteesta ja miksi kohtelin häntä hellävaraen hienotunteisesti. Hän ei ymmärtänyt asiaani, joten seuraavaksi olin selkeämpi ja typistin asiani muutamiin ystävällisiin lauseisiin. Ja kolmennen kerrran minun oli pakko sanoa suoraan sillä seurauksella, että olin hänen mielestään kiusaaja.

Miten tällaisessa tilanteessa pitää toimia? Olenko kiusaaja antaessani palautetta perustellusti ja syystä vai olisikö työyhteisömme pitänyt antaa hänelle tilaa sotkea yhteisiä asioita vain siksi että hän kokee palautteen antamisen kiusaamisena?

Vierailija
5/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kasvatusperinne ja vuorovaikutustyyli ovat pitkälti perustuneet kovuuteen, äärimmäiseen asiakeskeisyyteen, tunteiden tukahduttamiseen ja alati nöyränä pysymiseen. Siinä ei helposti opi tunnistamaan omia tunteitaan, tulkitsemaan muiden tunteita, tarkoitusperiä ja vaikuttimia eikä myöskään arvostamaan muita ja itseään. Nöyräksi pelotellusta ja tunteidensa kanssa hukassa olevasta ihmisestä eivät viha, katkeruus, kateus ym. tunteet häviä mihinkään vaan ne purkautuvat väistämättä jossain vaiheessa. Yleensä juuri jonkun kiusaamisena, kyykyttämisenä, lyttäämisenä, poissulkemisena tai pilkan kohteeksi ottamisena. Toisesta ajatellaan vain, että "no se vaan on niin ärsyttävä/olevinaan/tyhmä/kömpelö/hissukka" eikä hahmoteta lainkaan, että kyseinen henkilö on elävä ja tunteva ihminen siinä missä itsekin on, eikä hänen erilaisuutensa ole mitään tahallista ärsyttämistä. Jo se olisi iso edistysaskel, että omasta mielestä tyhmät ja nolot tyypit jätettäisiin yksinkertaisesti rauhaan sen sijaan, että heitä aletaan mollaamaan, mustamaalaamaan ja pahimmassa tapauksessa vainoamaan.

Vierailija
6/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko pitkälle ihmisten välisissä kiusaamistapauksista päästäisiin eteenpäin kohti toinen toistaan asiallisen kohtelun tilaan, kun jo pienestä lapsesta lähtien ikä asteen mukaan opetettaisiin empatiaa ja ihan oikeasti toisen ihmisen yksilöllisen olemuksen/persoonan kunnioittamista riippumatta ihmisen omista elämän oloistaan esim. perhetaustastaan jne.

Vierailija
7/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kiusaaminen vanhainkodeissa lienee edelleen tabu. Olen itsekin törmännyt tähän vasta ihan hiljan lähiomaisen siellä olon kautta.

Ovat kyllä sitä sukupolvea, joka ei ihan vähästä sitten tuo esiin sitä kiusaamista... Mikä on totta kai typerää, ei kiusaamisen torjuminen saa katsoa ikää.

Vierailija
8/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykikin mätä omena pilaa koko korin. Pätee meihin ihmisiinkin rajatuissa yhteisöissä.

Vierailija
9/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, aikuiset ihmiset päättävät yhteistuumin alkaa tekemään jonkun elämästä helvettiä.

Vierailija
10/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisen syyksihän jo riittää se, kun se toinen on erilainen... Kaikkien pitäisi olla kai samanlaisia sen kiusaajan kanssa, vai miten hän sen p-irulli-sessa mielessään oikein ajattelee. Vai ajatteleeko ylipäätään mitään?

Vierailija
11/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kiusaa.

Vierailija
12/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajatelkaa, aikuiset ihmiset päättävät yhteistuumin alkaa tekemään jonkun elämästä helvettiä."

Selviytyjät-tv-ohjelma mielestäni avaa aika hyvin itse asiassa, mihin sillä jonkun toisen ihmisen kiusaamisella pyritään. Kiusattu voi olla parempi tai huonompi kuin itse, mutta voi se olla kyllä toisinaan keskiarvon puolivälissäkin, eipä silti. Yleensä kiusaamisessa on "aivot", siis pomo, joka saa hännystelijöitä ympärilleen.

Vierailija
13/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että se "aivot", pomo, on tavallisesti myös erittäin taitava manipuloija.Saa sen "hovinsa" marssimaan pillinsä tahtiin ilman, että välttämättä huomaavat sitä.

Vierailija
14/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykikin mätä omena pilaa koko korin. Pätee meihin ihmisiinkin rajatuissa yhteisöissä.

Kiusaamisen "hiljaisten hyväksyjien" pitäisi olla vahvempia ja lopettaa hyväksyminen. Usein näitä hyväksyjä on lukumääräisesti enemmän kuin niitä "pääkiusaajia", joten heillä on enemmän valtaa lopettaa kiusaaminen jos niin haluavat. Ei kai ihmiset ole vielä niin sokeita, etteivät erota mätiä omenia joukostaan?

Vierailija
15/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki kiusaa."

Itse sanoisin pikemminkin niin, että meissä kaikissa on aihio moista varten olemassa. Sinusta tulee kiusaaja, kun ruokit sitä. Ei tule, jos tiedostat sen aihion ja jätät sen ravinnotta. Kuulostaa helpolta mutta ei tosiaankaan ole. Muuten Suomessakaan ei kiusattaisi toisia niin paljon, tänäänkin.

Vierailija
16/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

“Maailma on vaarallinen paikka elää, ei pahojen ihmisten vuoksi vaan niiden ihmisten, jotka eivät tee asialle mitään.”

Albert Einstein

Vierailija
17/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisen syyksihän jo riittää se, kun se toinen on erilainen... Kaikkien pitäisi olla kai samanlaisia sen kiusaajan kanssa, vai miten hän sen p-irulli-sessa mielessään oikein ajattelee. Vai ajatteleeko ylipäätään mitään?

Kiusaajat ovat heikkoja, kun eivät keksi mitään muuta tapaa käsitellä ongelmiaan kuin kiusaaminen. Oikeuttavat kiusaamisensa sillä, että toinen nyt vain on "erilainen" ja kokevat heikkoudessaan erilaisuuden uhkana. Kaikki kiusaajat eivät varmasti tajua tätä ajatuskulkua koska ovat läpeensä pahoja.

Vierailija
18/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

“Maailma on vaarallinen paikka elää, ei pahojen ihmisten vuoksi vaan niiden ihmisten, jotka eivät tee asialle mitään.”

Albert Einstein

Kiitos, veit jalat suustani :D

Vierailija
19/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

“Suvaitsevaisuus on rikos, kun sitä sovelletaan pahuuteen.”

Thomas Mann

Vierailija
20/92 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ovat pahimpia kiusaajia ja opettavat myös lapset tekemään sitä. Olen nähnyt monta tapausta työelämässä ja se on ikävää. Olen kyllä mennyt kiusatun puolelle ja saanut myös loppumaan kiusaamisen. On myös kiusaajalle tehty tosi pahaa ja valehtelulla tämä saatu aikaan. Sitten meille toisille vain sanotaan, että näin asiat ovat. Esimiehet voivat olla pahimpia kiusaajia ja valehtelijoita. Suvussa niitä sitten löytyy myös, osa niistä on mieleltään avun tarpessa, vaikka itse vain luulevat olevansa parhainta a-ryhmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän