Mitä mieltä? (Lapsista ja seksuaalisuudesta)
Tyttölapsia ohjataan ruotuun pienestä pitäen ja suurimpana peikkona taivaanrannassa on, että niistä tulee HUORIA.
Poikalasten seksuaalisuus ei ole niin pelottavaa, joten sitä ei tarvitse niin kahlita. Pojat saavat vapaasti heiluttaa nahkahelikopteria ja olla machoja.
Tyttöjen pitää OSATA HÄVETÄ jos pienestä pitäen. Tyttöjen pitää viimeistään osata hävetä, kun rinnat alkavat kasvaa (9v =>).
Ainakin itse muistan, että kun rinnat olivat kasvaneet ja kuukautiset alkaneet (11v), se oli lapsuuden viimeinen silaus ja loppu. Sen jälkeen piti jatkuvasti muistaa käyttäytyä SIVEELLISESTI jotta ei vain laita mitään ANTAVAA vaatetta ylle, käyttäydy mitenkään TYRKYTTÄVÄSTI ja muutenkin piti muistaa olla HÄVELIÄS koko ajan.
Kuka äiti hokee jatkuvasti 11-vuotiaalle pojalle, että pitäisi olla SIVEÄ, ei saisi olla LIIAN MACHO ja pitäisi olla PEHMEÄMPI sekä VÄHEMMÄN MASKULIININEN?
Kommentit (13)
Ihan olen itse omassa lapsuudessani saanut juoksennella nakuna niin kauan kuin ITSE kehtasin ja kävin miesten saunavuorolla saunassakin varmaan lähemmäs 10 vuotiaaksi.
Samoin mun omat 2 tytärtäni saavat juoksennella alasti ja tutkia vapaasti itseään (siis kaivella alapäätään niinkuin nyt lapset itseään tutkivat kunhan nyt eivät ihan kahvipöydässä sitä tee).
Pikemminkin mun kokemukseni mukaan pikku-poikia aina kieleltään kroplaamasta pippeliään, ei tyttöihin niin huomiota kiinnitetä...
pippelinpyöritystä. Jota mun tuttujen lapset ainakin harrastavat vielä noin 10-vuotiainakin.
Kyllä minä opetan pojallekin ettei se pippelin räplääminen sovi muiden silmille. Eli olen opettanut ettei muiden aikana kosketella pippeliä.
Ja ihan samalla tavalla kuin tytöllekin meillä opetetaan se missä ja milloin voi olla nakuna. Eli alastomuutta ei tarvi hävetä ja mökillä voi käydä alasti uimassa. Mutta sekä pojat että tytöt laittavat paidat päälle ruokapöytään tullessa. Eli alasti tai pelkillä pikkuhousuilla ei ole soveliasta syödä. Samoin se että kun on vieraita niin on kohteliasta olla vaatteet päällä. Ja tuo ei katso ikää. Eli vaikka onkin ihan ok että 2v lapsi on nakuna rannalla niin en mä sitä kylään veisi ilman vaatteita.
Ja meillä ainakin opetetaan ihan samat säännöt sukupuoleen katsomatta. Omaa vartaloa ei tarvitse hävetä mutta vaatteiden pito on toisten kunnoittamista. Ihan samalla tavalla kuin se etti synttäreille lähdetä verkkareissa.
paha mennä omalta pojaltaan sitä kieltämään kun itsekin tekee sitä koko ajan kotona :)
t.iskä
AP: Kasvatukseesi on vaikea ottaa kantaa. Luettuna näyttää aika erikoiselta, ja yhdistin häveliäisyyden heti johonkin uskontoon. Lestadiolaiset (tietääkseni) ja ainakin muslimit ovat hyvin tarkkoja näissä asioissa.
Riippumatta kotikasvatuksesta ja vanhempien asenteista, ympäristö kasvattaa tytöt ja pojat hyvin eri tavalla. Tottahan se on, että tytöt oppivat " sipsuttamaan" jo nuorena. Pojilta taas hyväksytään sellaista käytöstä, jota ei pidettäisi tytölle soveliaana.
Myöhemmin erot näkyvät koulutuksessa, uravalinnoissa, palkoissa jne. Tasa-arvoon on pitkä matka!
tässä taannoin luin muutamia keskustelupalstoja, joissa vanhemmat olivat täysin tuohtuneita siitä, että 14v + tytöt lukevat esim Cosmoa tai Reginaa. Ja käyvät irc-galleriassa. Ja mesettävät. Vanhempien mielestä tuo tie vie vain raskaaksi tuloon ja huoruuteen. Avonaisia kaula-aukkojakin käyttivät. " Mikään ei ole pyhää, ei meidän aikanamme" .
Kelasin, että ovatkohan mammat itse koskaan olleet nuoria?
Siitä tuli taas mieleen, että nuorten tyttöjen seksuaalisuus katsotaan tosi uhkaavaksi, sitä pitää aktiivisesti pistää ruotuun.
Tiedän hyvin, kun on noita häpeä sitä ja häpeä tätä -kasvatuksia nähnyt. Toisaalta Simpsoneissa oli hyvä kohta se kun Lisa meni ostamaan vaatteita kaupasta, kaupan täti sanoi, että tässä on " Pikku-Huora" -mallistomme. Tottahan se on, en tahtoisi laittaa pienelle tyttärelleni päälle mitään napapaita-narutoppi -yhdistelmiä jne.
Olisi kivaa, jos lapset saisivat olla lapsia vieläkin.
tää tyttö kasvatettu, luunappia on tullut kynsille jos on alapäätä erehtynyt hipaseen, ihan pienestä pitäen on ollut näin.
Ja joskus 10-12 vuotiaana äiti yllätti itsetyydyksen kesken niin voi sitä huutoa ja mekastusta, vaikka olin omassa huoneessa ja ovi oli kiinni. Jos olisin ollut poika niin ovi olisi vähin äänin suljettu. Mutta tytolle huudettin että tulee huora ja lutka, menee maine ja se on sikasta ja likasta puuhaa...
Todella synkkää luettavaa :-(
Toivottavasti kukaan 60-luvulla tai sen jälkeen syntynyt ei kasvata lapsiaan tuolla tavoin. Luulisi olevan mennyttä aikaa sellainen häpeään opettaminen.
Lapsen syyllistäminen on pahinta, mitä aikuinen voi tehdä! Ja siihen tuo johtaa.
-mies75
Tarkasteltaessa naisen häpeää, ruumiinkuvan ja seksuaalisuuden kautta, törmää käsitykseen naisten sosiaalistaminen, joka on hienovaraisempaa kuin miesten, mutta julmempaa.
Tyttöjen käyttäytymistä arvioidaan kunniallisuuden ja kunniattomuuden käsitteillä, kun taas poikien käyttäytymistä määritetään kunnollisuuden ja kunnottomuuden käsitteillä. Eli naisia määritellään enemmän heidän seksuaalisuutensa kautta kuin miehiä, lisäksi naisia määritellään myös enemmän heidän äitiytensä kautta kuin miehiä isyyden kautta.
Tutkijat puhuvat viettitaloudesta, johonka kuuluvat häpeän kiusaantumisen ja inhontunteet. Yksilöstä tulee vastuullinen viettitaloutensa säätelijä, ja kunnollisuutta ja kunniallisuutta muokataan identiteetin osana.
Oman käyttäytymisen tarkkailu ja pyrkimys tunnetilojen hallintaan ovat nykyihmisen oppimia kunnollisuuden normeja. Ne määrittelevät käyttäytymistämme naisina, koodit ovat ruumiimme muistojen arkistoissa, ja ohjaavat toimintojamme.
Tässä näkyy patriarkaattisen näkökulman naisille asettama paikka emotionaalisesta vastuusta tunnetilojen säätelijänä perheessä - äiti, madonna / paha, huora. Vallitsevan kulttuurin mukaisesti nainen on ensisijaisesti äiti, huolenpitäjä ja hoivaaja. Kotiin ja naiseen liitetään samanlaisia ominaisuuksia: sopua, epäitsekkyyttä, huolehtivaisuutta, anteeksiantoa ja rakkautta.
http://www. student. oulu. fi/ ~ vaki/hapea. html
meidät tytöt tutkimasta alapäitämme. Sitä huutoa, saarnaa ja uhkailua kesti niin kauan, kunnes molemmat itkimme. Omalle tyttärelleen pph antoi luonnollisesti piiskaa tapahtuneen jälkeen.
Siinä oli minun lapsuuteni " seksuaalikasvatus" .
ei meillä ainakaan ollut tuollaista. ja nahkahelikopteri pyörii vielä nykyäänkin - muuttuen välillä porakoneeksi.