Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö alakoululaisesi kotiin etäopetukseen?

Vierailija
04.03.2021 |

Meillä tehtiin päätös, että huomenna ei mene enää kouluun. Useampi luokkakaveri jo jäänyt kotiin. Ei katsota järkeväksi hakea vielä aiempaa koronaa vaarallisempaa virusmuunnosta kotiin.
Miten muilla?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää. Täällä on nyt lomat, mutta ensi viikolla jäävät. Koulu ei pysty varmistamaan turvallisia oloja, joten omalla ilmoituksella jäävät kotiin. Ihan yksi lysti jos tulee koulun puolelta urputusta (tässä virustilanteessa tuskin tulee).

Meillä ei ole riskiryhmäläisiä, mutta nythän uusi virusmuunnos vie terveitä nuoriakin teholle. Juuri tänään siitä viimeksi husin edustaja kertoi.

Kunhan muistatte että mitään velvollisuutta ei ole mitään etäopetusta tarjota. Läksyjä voitte kysyä mutta muuten hoidatte itse miten hoidatte.

Ei tarvita edes läksyjä, kyllä meillä opettaa osataan.

Oppihan lapset, jos vanhemmat lukee oppikirjoja ääneen tai tekee yhdessä matematiikkaa. Onnistuu kaikilta vanhemmilta kyllä.

Teillä on siis enemmänkin vanhempia osallistumassa. Hieno homma. Kaikilla ei ole kuin ehkä yksi, korkeintaan kaksi, ja heilläkin saattaa olla omiakin töitä.

Outo kommentti tuo... toiset arvostaa terveyttä vaikka joutuisi sen eteen ponnistelemaan.

Mä arvostan sitä, että mun lapsi saa kunnollista opetusta ja pääsee viettämään aikaa vertaisryhmän seurassa. Lisäksi mun pitää tehdä töitä toimeentulon eteen, enkä voi työnteon, kotihommien ja harrastusten lisäksi vielä suunnittelemaan ja toteuttamaan opetustakin.

Vierailija
22/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulualtistuneista Suomessa 1,3% saanut tartunnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää. Täällä on nyt lomat, mutta ensi viikolla jäävät. Koulu ei pysty varmistamaan turvallisia oloja, joten omalla ilmoituksella jäävät kotiin. Ihan yksi lysti jos tulee koulun puolelta urputusta (tässä virustilanteessa tuskin tulee).

Meillä ei ole riskiryhmäläisiä, mutta nythän uusi virusmuunnos vie terveitä nuoriakin teholle. Juuri tänään siitä viimeksi husin edustaja kertoi.

Kunhan muistatte että mitään velvollisuutta ei ole mitään etäopetusta tarjota. Läksyjä voitte kysyä mutta muuten hoidatte itse miten hoidatte.

Oppihan lapset, jos vanhemmat lukee oppikirjoja ääneen tai tekee yhdessä matematiikkaa. Onnistuu kaikilta vanhemmilta kyllä.

Mä joudun tekemään töitä, en voi unohtaa toimeentulon hankkimista ja siirtyä kotikouluttamaan lapsia.

Teen mäkin, mutta eihän siinä mene kuin n. 45 min päivässä kun on koko koulupäivän hommat tehty.

Miksi lapsi ei ole pysyvästi kotikoulussa? Se olisi kaikille paras ratkaisu. Pysyisi luokkakoko pienempänä kuin teidän tyyliset ihmiset pitäisivät pilttinsä kokonaan pois kouluista. Ette edes sitä arvosta niin miksi ihmeessä lapsi sitä käy?

Missä luki ettei arvosta? Onhan koulussa luokkakavereita jne. Mutta on pandemiatilanteessa riski päästää lapsi kouluun, sen kai nyt jokainen myöntää.

Vierailija
24/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että lapset on oireettomia usein, joten ei edes testata.

Tottakai kouluista on tullut paljon tartuntoja.

Vierailija
25/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi hiihtolomalta. Kaksi korona-altistusta ja karanteenia ollut luokalla alle kahden kuukauden sisään. En ota riskiä, että tulee kolmas altistus ja sitten tuleekin tartunta kotiin. Itse teen etätöitä. Panostan lapsen koulunkäynnin ohjaamiseen ison osan vapaa-ajastani, onneksi on hyvin omatoiminen lapsi kyseessä, riittää kun saa ohjeet ja välillä neuvoja. Nytkin keksi ihan itse käsityön: suunnitteli pehmolelun, piirsi pienen avustuksen tukemana kaavat, leikkasi ja jäljensi kankaalle. Nyt harjoittelee lelun ompelemista käsin erilaisin pistoin ja nappien ompelua.

Vierailija
26/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämähän on tosi uskottavaa nyt, kun yläkoulut laitetaan hallituksen suosituksesta suuressa osassa maata kiinni.

Kyllä hallituksella perusteet on ja vähän eri luvut tiedossa.

Vierailija
27/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alueella eivät mene yläkoulut eikä lukiotkaan etään eli missään nimessä ei alakoulut ole siirtymässä etään. Normaalisti menee siis lapset kouluun.

Vierailija
28/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin kotona itse, jättäisin alakoululaiset ehdottomasti kotiin maaliskuuksi. Pakko on kuitenkin töissä käydä, enkä voi jättää lapsia keskenään kotiin.

Vierailija
29/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monet lääkärit twitterissä kokee ongelmalliseksi sen, että koulussa altistunutta, oireetonta lasta ei testata. Sitten vanhemmat sairastuvat. Ainoa looginen tartunnan lähde on se koulualtistus, mutta tartunta kirjataan virallisesti kotoa saaduksi. Ihan tehohoidon lääkäritkin tästä ongelmasta twitterissä kirjoittaa, että tämä vääristää tilastoja ja saa koulut näyttämään paremmalta. Ja ihmettelevät, mikä on agenda tässä takana.

Vierailija
30/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä joudun tekemään töitä, en voi unohtaa toimeentulon hankkimista ja siirtyä kotikouluttamaan lapsia.

Teen mäkin, mutta eihän siinä mene kuin n. 45 min päivässä kun on koko koulupäivän hommat tehty.

Ei mene meillä 45 minuuttia päivässä, kun kouluhommat on tehty. Enkä muutenkaan haluaisi, että lapseni jäisi tuollaisen opetuksen varaan. Toivon, että hän menestyy ihan hyvin koulussa ja pääsee sitten haluamaansa opiskelupaikkaan.

Lapsissa on toki eroja, meillä kaksi tekee itsenäisesti ja kaksi tarvitsee apua.

Jäivät tänään ekaa päivää kotiin.

Vierailija
31/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jäi hiihtolomalta. Kaksi korona-altistusta ja karanteenia ollut luokalla alle kahden kuukauden sisään. En ota riskiä, että tulee kolmas altistus ja sitten tuleekin tartunta kotiin. Itse teen etätöitä. Panostan lapsen koulunkäynnin ohjaamiseen ison osan vapaa-ajastani, onneksi on hyvin omatoiminen lapsi kyseessä, riittää kun saa ohjeet ja välillä neuvoja. Nytkin keksi ihan itse käsityön: suunnitteli pehmolelun, piirsi pienen avustuksen tukemana kaavat, leikkasi ja jäljensi kankaalle. Nyt harjoittelee lelun ompelemista käsin erilaisin pistoin ja nappien ompelua.

Ja siis jos sanotaan, että tulee repaleista, kun käykin nyt kotona koulua. No, repaleista se on sekin, että ollaan 2 viikkoa karanteenissa, palataan kouluun kolmeksi viikoksi, sitten taas kotona 2 viikkoa karanteenissa... Siihen päälle pienelläkin koululaisella se stressi, että jos sairastuukin.

Ja jos sairastuu tai vanhemmat sairastuu vakavasti, mites sen koulunkäynnin laita on sitten? Pahimmassa tapauksessa elämä sekaisin vuosikausiksi.

Opettajalta sai karanteenin aikana käydyn koulun  osalta palautetta, että hyvin pärjää. Joten eiköhän tämä maaliskuu tässä nyt selvitä.

Vierailija
32/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ne jotka pystyvät, jättävät lapsensa kotiin edesauttaa etäkouluun siirtymistä ja silloin lähiopetusta tarvitsevillakin on enemmän väljyyttä ja siis turvallisempaa koulussa. Se on win-win tilanne.

Vierailija
33/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on siis enemmänkin vanhempia osallistumassa. Hieno homma. Kaikilla ei ole kuin ehkä yksi, korkeintaan kaksi, ja heilläkin saattaa olla omiakin töitä.

Outo kommentti tuo... toiset arvostaa terveyttä vaikka joutuisi sen eteen ponnistelemaan.

Mä arvostan sitä, että mun lapsi saa kunnollista opetusta ja pääsee viettämään aikaa vertaisryhmän seurassa. Lisäksi mun pitää tehdä töitä toimeentulon eteen, enkä voi työnteon, kotihommien ja harrastusten lisäksi vielä suunnittelemaan ja toteuttamaan opetustakin.

Britanniassa oltiin ennen joulua tilanteessa, jossa koulun opettajista yli 1/3 oli sairaana tai karanteenissa. Opetuksen hoitivat sijaiset - kunnes ei enää ollut sijaisia. Pahimmassa tapauksessa 1000 oppilaan koulun matematiikan opettajista esimerkiksi vain 1 oli enää työkykyinen. Voit miettiä, millaista se opetuksen laatu siinä tilanteessa sitten on.

Vierailija
34/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että ne jotka pystyvät, jättävät lapsensa kotiin edesauttaa etäkouluun siirtymistä ja silloin lähiopetusta tarvitsevillakin on enemmän väljyyttä ja siis turvallisempaa koulussa. Se on win-win tilanne.

Se on win-win vain jos nämä omatoimiseen etäkouluun jäävät eivät kuormita lähiopetusta tarjoavaa opettajaa etäkouluvaatimuksilla. Opettaja ei voi toteuttaa molempia tehokkaasti yhtä aikaa, eikä hänellä ole siihen mitään velvollisuutta.

Vierailija
35/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei

Vierailija
36/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoululaisille ei anneta missään etäopetusta. Opettaja tekee työnsä hallituksen linjauksen mukaan lähiopetuksessa eikä voi samaan aikaan etäopettaa. Teidän lapset jää siis kotiin tekemään tehtäviä mutta mistään etäopetuksesta ei voi puhua ja eivät ole etäopetukseen oikeutettuja koska alakoulut ovat lähiopetuksessa. Koulut voi myös ilmoittaa, että jos lapset ovat kotona joudut ottamaan heidät kotiopetukseen (eli koulu ei enää vastaa lapsesi opetuksesta vaan sinä vanhempana olet vastuussa) jolloin et saa koululta edes sitä tehtävälistaa. Et myöskään voi vaatia, että tehtävät tulevat aina aamulla, ope laittaa ne sitten kun sattuu olemaan aikaa, vaikka sitten vasta illalla. Ja tämänkin tekee hyvää hyvyyttään ilman palkkaa koska opettaja ei ole velvoitettu hoitamaan samaan aikaan etä- ja lähiopetusta.

Vierailija
37/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoululaisille ei anneta missään etäopetusta. Opettaja tekee työnsä hallituksen linjauksen mukaan lähiopetuksessa eikä voi samaan aikaan etäopettaa. Teidän lapset jää siis kotiin tekemään tehtäviä mutta mistään etäopetuksesta ei voi puhua ja eivät ole etäopetukseen oikeutettuja koska alakoulut ovat lähiopetuksessa. Koulut voi myös ilmoittaa, että jos lapset ovat kotona joudut ottamaan heidät kotiopetukseen (eli koulu ei enää vastaa lapsesi opetuksesta vaan sinä vanhempana olet vastuussa) jolloin et saa koululta edes sitä tehtävälistaa. Et myöskään voi vaatia, että tehtävät tulevat aina aamulla, ope laittaa ne sitten kun sattuu olemaan aikaa, vaikka sitten vasta illalla. Ja tämänkin tekee hyvää hyvyyttään ilman palkkaa koska opettaja ei ole velvoitettu hoitamaan samaan aikaan etä- ja lähiopetusta.

Täällä on syksystä asti pidetty videoyhteys kotona oleviin lapsiin tietyt tunnit. En opena koe ongelmaksi, läksyt siirtyy joka pv oppilaiden toimesta whatsappiin. Kuva taululta, jossa läksyt. Koko koulu toteuttaa. Asiat voi tehdä helposti tai marmattaa. Jos vanhemmat päättää että lapsi jää kotiin, ei ongelmaa. Lapsen parasta täällä me koulussa ajatellaan. Kyllä opettajana pelkään virusta itsekin.

Vierailija
38/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on kotiopetuksessa. Otin jo ennen joulua, kun koulussa oli tartuntoja. Mulla on opettajan pätevyys, joten se auttaa asiassa.

Vierailija
39/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei vaadita opelta yhtään mitään. Ihan voidaan oma-aloitteisesti tehdä oppikirjaa eteenpäin niistä aineista, joissa oppikirja on olemassa. Riittää, kun saadaan tietää, mihin asti on suunnitellut etenevänsä esim. matikassa ja enkussa maaliskuun loppuun mennessä. Ympäristöopissa, käsitöissä jne riittää, kun kertoo suurin piirtein aiheen. Kyllä me keksitään ihan itse, miten me käsitellään kotona esim. tulivuoren toimintaa tai ihmisen ruoansulatusta, kunhan tiedetään, että sitä aihetta käyvät läpi koulussa.

Vierailija
40/47 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet lääkärit twitterissä kokee ongelmalliseksi sen, että koulussa altistunutta, oireetonta lasta ei testata. Sitten vanhemmat sairastuvat. Ainoa looginen tartunnan lähde on se koulualtistus, mutta tartunta kirjataan virallisesti kotoa saaduksi. Ihan tehohoidon lääkäritkin tästä ongelmasta twitterissä kirjoittaa, että tämä vääristää tilastoja ja saa koulut näyttämään paremmalta. Ja ihmettelevät, mikä on agenda tässä takana.

Juuri tämä! Jostyainhan se tartunta on sinne kotiin tullut. Mä en käy oikeastaan yhtään missään mutta on päiväkotilainen. Eli jos tartunta tulee niin aika varma mistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi