Saanko laillisesti vuokrata asunnon "työtä vastaan"?
Siis jos minulla on asunto, jossa saisi asua ilmaiseksi esimerkiksi muutamaa lämmitykseen tai pihatöihin liittyvää työtä vastaan, mitä sanoo verottaja? Jotain huomioitavaa tässä? Tarkoitus ei ole pitää mitään orjaa ja toki molempia tyydyttävä sopimus tehtäisiin.
Kommentit (4)
Peruskunnossapito kuuluu normaaliin vuokrasopimukseen ja sopimuksessa voidaan sopia lisävelvoitteista.
Vuokrata saa alihintaan, mutta tällöin et voi vähentää verotuksessa kaikkia sellaisia kuluja mitä normaalissa tapauksessa voisi. Alihinnan laskemisessa käytetään asunnon kunnon, alueen, ym. perusteella laskettavaa käypää vuokraa (normaalia markkinahintaista). Vähennyksen lasketaan muistaakseni käyvän hinnan ja oikean vuokran erotuksesta tms.
Voi olla, että jos kämppä on huonossa kunnossa ja/tai velvoitteita on paljon, niin käypä hinta on hyvin alhainenkin.
Voi myös olla, että jos ilmaisvuokralaisesi esim. remppaa asuntoa asumisoikeutta vastaan, niin katsovat jäjestelyn työsuhteeksi, jossa maksu palkan sijasta luontaisetuna, jolloin verotus määräytyisi sitä kautta.
Jos et saa itse mitään merkittävää lisäarvoa järjestelystä, niin sitten tuskin katsotaan työsuhteeksi.
Kannattaa lähettää kyselyä verottajalle ennakkoratkaisun toivossa. Muista kertoa myös yksityiskohdista esim. arvioidusta ylläpitotyön määrästä, kämpän kunnosta tms.
Kyseessä työsuhde-etu. Verotettavaa tuloa samoin kuin työsuhdeauto tai työsuhdepuhelin.
Pähkinänkuoressa siis vielä kapulakielisestä postauksestani: asunnon vuokraaminen ilmaiseksi tai reiluun alihintaan on siis laillista.
(Monihan näin tekeekin kun asuttaa esim. lapsensa sijoitusasuntoon. Ja kunnossapitovelvoitteen laajuus on sopimuksen varainen asia. Eri asia verotuksessa, jos saat itse selvää hyötyä.)
Voit laittaa ne työt ehdoksi sopimukseen, mutta jos sä vuokraat asunnon niin sillä pitää olla ihan rahallinen arvo. Kannattaa myös huomioida että vuokralainen voi tuhota toimillaan sen asunnon, eli pitää pyytää vuokravakuus ja vuokralaisen tulee ottaa vakuutus.