Alaselkä kipeytyy kuntoilusta, säteilee lonkkiin. Mikä vikana?
Ihan kävelykin tekee selän kipeäksi kun pitkän matkan kävelee. Yön aikana helpottaa kun lepää. Olen keski-ikäinen mies.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Johan on taas tietäjiä paikalla. Nyt ihan ensimmäisenä neuvoisin lääkäriin ja magneettikuviin. Mulla alkoi oireet samalla lailla ja jos näitä täällä olevia olisin noudattanut niin huh hei 😅 nyt selkäleikkauksesta kaksi vuotta ja tiedän olla kuuntelematta tietäjiä. Lääkäriin /MRI kuviin siis ja arvailut sikseen.
Mikä oli ongelmana? - AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää saada keskivartalon tukilihakset eli core kuntoon. Siitä nuo tuollaiset johtuvat. Hyvä personal trainer voi auttaa mutta alkuun pääset jo googlettamalla aiheesta ja aloittamalla kotitreenin. Tee ajatuksella ja rauhassa, koska hosumalla tulee vain haittaa. Bonuksena saat kapeamman vyötärön.
Keskivartalon kuten koko vartalon lihakset ovat kunnossa. Olen koko ikäni treenannut. Ei ylipainoa, rasva% alhainen. - AP
Moni luulee juuri noin, mutta syvät lihakset eivät ehkä olekaan vahvat. Vaikka vatsa olisi ihan hyvän näköinen päälle päin, korsetti ei välttämättä ole tasapainoisesti vahva. Tiedän tämän itsestäni.
Minulla oli jatkuvasti selkäkipuja vaikka olikin todella vahva urheilutausta. Kaveri innosti kokeilemaan triathlonia joten piti opetella uimaan kunnolla. Aloin treenata valmentajan kanssa ja samalla huomasin, että ihan uudet lihakset vatsan ja selän alueella kipeytyivät kun treenattiin delfiinipotkuja ja tehtiin erilaisia harjoitteita juuri keskikropalle.
Puoli vuotta uinnin aloittamisesta tajusin, että selkäkivut olivat poissa.
Enkä ole ainoa urheilija, jonka vaivat ovat kadonneet kun core on saatu kuntoon.
Vähän samanlainen tarina, mutta selkäkivut lähtivät hulaventeella. Vuosia jatkuneet ongelmat ratkesivat sillä, että hulaa 3-4 viikossa sen 10 min :). (Ja siis olen maratoonari, joten ei pitäisi olla kunnossa ongelmaa).
Olisin itsekin tullut ehdottamaan painavaa hulavannetta. Itse ostin joskus vyötärön pieneneminen toivossa, mutta sivuoireena olen huomannut, että jatkuvasti vaivanneet selkäkivut katosivat.
Nystyrällinen vanne sekä hieroo että vahvistaa keskivartalon lihaksia.
Jos miehellä vaan pokka pitää niin kannattaa koettaa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on taas tietäjiä paikalla. Nyt ihan ensimmäisenä neuvoisin lääkäriin ja magneettikuviin. Mulla alkoi oireet samalla lailla ja jos näitä täällä olevia olisin noudattanut niin huh hei 😅 nyt selkäleikkauksesta kaksi vuotta ja tiedän olla kuuntelematta tietäjiä. Lääkäriin /MRI kuviin siis ja arvailut sikseen.
Mikä oli ongelmana? - AP
Selkäydinkanavan ahtauma.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tiedät, etteivät täällä olevat ole käyneet lääkärissä? Niihin kuviin ei noin vaan mennä. Jos oireet on lieviä, niin lääkkeeksi saat jumppaohjeita. Yksi lääkäri sanoi suoraan, ettei leikkausta edes harkita ellei jalat mene alta. Oli toki oikeassa, koska kun sain sen coren kuntoon niin ongelma ratkesi.
Pilates auttaa vahvistamaan selkää hyvin. Akuuttiin kipun kokeile alaselkäkipuun tarkoitettua joogaa.
Tuleeko muilla nivusista kipeäksi myös?
Vierailija kirjoitti:
No varmaan ymmärrät, että alaselkäkipuja voi tulla eri syistä. Kuten tässä ketjussa kuvailtukin. Ap toivottavasti osaa lukea kriitisesti ja hankkia asiantuntija-apua:) Osa kivuista on tuollaisia vakavia kuin sinulla, osalla vaan jumeja, joita ihmiset ei osaa hoitaa, kun kehohuolto ei ole hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tiedät, etteivät täällä olevat ole käyneet lääkärissä? Niihin kuviin ei noin vaan mennä. Jos oireet on lieviä, niin lääkkeeksi saat jumppaohjeita. Yksi lääkäri sanoi suoraan, ettei leikkausta edes harkita ellei jalat mene alta. Oli toki oikeassa, koska kun sain sen coren kuntoon niin ongelma ratkesi.
No kyllä niihin nyt vaan mennään, toki ei julkisella puolella 😂
Mä kävin Helsingissä yksityisellä selkäortopedilla joka ihan ensimmäisenä laittoi magneettiin ja kuvien perusteella leikkausjonoon Töölöön johon pääsin suht nopeasti. Eli loppujen lopuksi kustannus ei ollut kovin suuri kun leikkausta ei tehty yksityisellä. Tuo raha menee monta kertaa vuoden aikana paljon turhempaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan ymmärrät, että alaselkäkipuja voi tulla eri syistä. Kuten tässä ketjussa kuvailtukin. Ap toivottavasti osaa lukea kriitisesti ja hankkia asiantuntija-apua:) Osa kivuista on tuollaisia vakavia kuin sinulla, osalla vaan jumeja, joita ihmiset ei osaa hoitaa, kun kehohuolto ei ole hallussa.
Toki! Mutta sen takia on juuri ortopedit ja magneetti jotta ei tarvi arvailla kovin kauan vaan saa asianmukaisen hoidon/jumpan heti käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä niihin nyt vaan mennään, toki ei julkisella puolella 😂
Mä kävin Helsingissä yksityisellä selkäortopedilla joka ihan ensimmäisenä laittoi magneettiin ja kuvien perusteella leikkausjonoon Töölöön johon pääsin suht nopeasti. Eli loppujen lopuksi kustannus ei ollut kovin suuri kun leikkausta ei tehty yksityisellä. Tuo raha menee monta kertaa vuoden aikana paljon turhempaankin.
Kävin yksityisellä, enkä päässyt kuviin. Sain jumppaohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää saada keskivartalon tukilihakset eli core kuntoon. Siitä nuo tuollaiset johtuvat. Hyvä personal trainer voi auttaa mutta alkuun pääset jo googlettamalla aiheesta ja aloittamalla kotitreenin. Tee ajatuksella ja rauhassa, koska hosumalla tulee vain haittaa. Bonuksena saat kapeamman vyötärön.
Keskivartalon kuten koko vartalon lihakset ovat kunnossa. Olen koko ikäni treenannut. Ei ylipainoa, rasva% alhainen. - AP
Moni luulee juuri noin, mutta syvät lihakset eivät ehkä olekaan vahvat. Vaikka vatsa olisi ihan hyvän näköinen päälle päin, korsetti ei välttämättä ole tasapainoisesti vahva. Tiedän tämän itsestäni.
Minulla oli jatkuvasti selkäkipuja vaikka olikin todella vahva urheilutausta. Kaveri innosti kokeilemaan triathlonia joten piti opetella uimaan kunnolla. Aloin treenata valmentajan kanssa ja samalla huomasin, että ihan uudet lihakset vatsan ja selän alueella kipeytyivät kun treenattiin delfiinipotkuja ja tehtiin erilaisia harjoitteita juuri keskikropalle.
Puoli vuotta uinnin aloittamisesta tajusin, että selkäkivut olivat poissa.
Enkä ole ainoa urheilija, jonka vaivat ovat kadonneet kun core on saatu kuntoon.
Vähän samanlainen tarina, mutta selkäkivut lähtivät hulaventeella. Vuosia jatkuneet ongelmat ratkesivat sillä, että hulaa 3-4 viikossa sen 10 min :). (Ja siis olen maratoonari, joten ei pitäisi olla kunnossa ongelmaa).
Olisin itsekin tullut ehdottamaan painavaa hulavannetta. Itse ostin joskus vyötärön pieneneminen toivossa, mutta sivuoireena olen huomannut, että jatkuvasti vaivanneet selkäkivut katosivat.
Nystyrällinen vanne sekä hieroo että vahvistaa keskivartalon lihaksia.
Jos miehellä vaan pokka pitää niin kannattaa koettaa ainakin.
Varauksella suhtaudu tähän vinkkiin hulavanteesta. Minulla oli ollut alaselkä vähän kipeä pidemmän aikaa, kokeilin hulavannetta muutaman kerran ja selkä meni todella kipeäksi. En saanut nukuttua, kävely vaikeutui, makaaminenkin sattui -> magneettikuvissa todettu välilevyn pullistuma ja repeämä.
Oli varmasti jo ennen hulavanteen pyörittelyä, mutta se oli se viimeinen niitti, kun paheni niin rajusti.
Minullakin paheni selkäkivut hulavanteella, kannattaa olla todella varovainen sen kanssa.
Pakaroissa on pieniä lihaksia jotka on fyssarini mukaan usein paljon urheilevilla ihmisillä alikehittyneet muuhun kroppaan nähden ja sieltä säteilee kipua. Toinen vaihtoehto on toki että teet treeniä väärässä asennossa ja tosiaan syvät vatsalihakset jotka pitää kropan kasassa ovat hyvin eri lihaksia kuin ne näkyvät vatsalihakset.
Mulla kipeytyi lonkka ja alaselkä, pakara pahoin juostessa. Aivan jäätävä särky.
Fyssari antoi jumppaohjeet joita olen nyt 3 kk tehnyt. Selkä paljon parempi, mutta edelleen yli 45 min lenkeillä alkaa lonkka kinnata. Joskus enempi joskus vähempi. Aina sama, oikea lonkka. Siltä puolen myös oli/ on hamstring vaivaa.
Miksikähän tuo lonkka vihoittelee edelleen....
En haluaisi juoksua lopettaa. Tai siis pitkien lenkkien juoksemista. Fyssari pohti että saattaa olla välilevyongelmakin pohjimmiltaan... ilmeisesti myös jalat on aavistuksen eripituiset. Kengät hyvät, samoin vatsalihasten pitäisi olla kunnossa
Pakara jumissa oli itellä ja samanlaiset oireet, säteili pohkeeseen asti koko vasen puoli. Meni tosi pahaksi ja lääkärit diagnosoi kaikenmaailman välinlevyn kulumia ja määräsi vahvoja kipulääkkeitä. 1,5 vuotta näillä oireilla ja mikään ei auttanut. Sitten hyvä hieroja veivasi pakaran auki ja kerralla loppui oireet.
Lääkärit tykkää määrätä lääkkeitä tai leikkauksia tai saikkua
Myös liika venyttely on huonoa. Mä olen venyttänyt selkäkivuissani mm. lonkan koukistajat ylivenyviksi ja nyt sain ehdottoman venyttelykiellon. Selkäkipu ei lähtenyt venyttelemällä.