Onko henkilötunnuksen antaminen kauppojen chateissa turvallista?
Jäi nimittäin vaivaamaan eilen sattunut outo juttu. Ostin erään suomalaisen operaattorin chatissa tuotteen ja annoin siinä henkilötunnukseni. Tilausvaiheessa ajattelin että henkilötunnuksen antaminen chatissa on ihan turvallista, kun on kyse suomalaisesta firmasta. Kuitenkin pian tapahtui jotain hämmentävää. Nimittäin hetki siitä kun olin sulkenut chatin, niin kuulin kyseiseltä koneelta kun joku miesääni kysyi toiselta "Saitko?" Missään selaimessa ei ollut mitään mainosta auki, kotona ei ollut ketään, en ole koskaan kärsinyt harhoista ja se ääni kuului ihan selvästi koneesta. Ekana tuli mieleen että liittyikö se jotenkin henkilötunnukseen, seurasiko chattia joku. Voisko niille sattua tuollaisia mokia että ääni kuuluis hetken sen koneelta, jota seuraa?
Kommentit (17)
Ei ole mahdollista. Kuulet harhoja.
En tiedä onko mahdollista, mutta missään nimessä ei ole turvallista. Toivottavasti selviät säikähdyksellä.
Eihän henkilötunnusta saisi antaa puhelimessakaan. Varmaan saa antaa turvallisesti vain lomakkeilla, jossa edessä on sellainen lukon kuva ja ei näy edes omalle koneelle mitä näppäilee.
Tuskimpa kenenkään henkilötunnuksia on mistään kaupan chatista koskaan kaapattu. En ole ikinä kuullut. Eiköhän sadat ihmiset anna niissä päivittäin henkilötunnuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskimpa kenenkään henkilötunnuksia on mistään kaupan chatista koskaan kaapattu. En ole ikinä kuullut. Eiköhän sadat ihmiset anna niissä päivittäin henkilötunnuksensa.
Kyllähän oikeasti tilaisuuksia kaappaamiselle on missä vain ja aina on vähintään pieni mahdollisuus että se huono vaihtoehto toteutuu. Järjetöntä se että pelkillä henkilötunnuksilla voi saada paljon pahaa aikaan.
Ei ole koskaan kysytty chatissa hetua. Laita Digi- ja väestötietoviraston (eli maistraatin) sivuilta kaikki mahdolliset kiellot pälle, jotta tiedoillasi ei voi esim. perustaa yritystä tai ottaa lainaa.
Onneksi hetu-uudistus on tulossa, kukaan ei voi enää pysyö edes perässä, missä kaikkialla omat tunnukset ovat, tietovuodotkin ovat nykyään jo ihan normaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan kysytty chatissa hetua. Laita Digi- ja väestötietoviraston (eli maistraatin) sivuilta kaikki mahdolliset kiellot pälle, jotta tiedoillasi ei voi esim. perustaa yritystä tai ottaa lainaa.
Onneksi hetu-uudistus on tulossa, kukaan ei voi enää pysyö edes perässä, missä kaikkialla omat tunnukset ovat, tietovuodotkin ovat nykyään jo ihan normaaleja.
Eiköhän tuo ole vähän liioittelua. Pitäis olla selvät todisteet henkilötunnuksen viemisestä, esim. passi varastettu, että kannattaa mitään kieltoja alkaa laittamaan päälle. Niistä on itselle vain haittaa.
älä anna mihinkään henkilötunustasi!
yksi mummo kirjoitti:
älä anna mihinkään henkilötunustasi!
Sitten et voi ostaa mitään netistä.
Nykyään ei pelkällä henkilötunnuksella voi tehdä mitään. Vaaditaan pankkitunnistautumiset tai vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
yksi mummo kirjoitti:
älä anna mihinkään henkilötunustasi!
Sitten et voi ostaa mitään netistä.
Ei henkilötunnusta yleensä edes kysytä nettikaupoissa.
Oikeastiko ihmiset toimii näin:
Asiakas: "Haluaisin uuden liittymän"
Myyjä: "Joo meillä ois tällainen ja tällainen tarjous nyt"
Asiakas: "Kuulostaa hyvältä. Voisin ottaa tuon"
Myyjä: "Selvä. Tarvitsisin sun nimen ja henkilötunnuksen"
Asiakas: "No en anna!" "En saakeli anna kellekään mun henkilötunnusta!!!!!
Ei kannata myöskään näyttää henkkareita kaupan kassalla jos kysytään. Jollain myyjällä voi olla valokuvamuisti 😉
Vierailija kirjoitti:
yksi mummo kirjoitti:
älä anna mihinkään henkilötunustasi!
Sitten et voi ostaa mitään netistä.
Tai sitten ostaa käteisellä/kortilla. Kuka muutenkaan viitsii maksella jotain Klarnan kiskurikorkoja.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ihmiset toimii näin:
Asiakas: "Haluaisin uuden liittymän"
Myyjä: "Joo meillä ois tällainen ja tällainen tarjous nyt"
Asiakas: "Kuulostaa hyvältä. Voisin ottaa tuon"
Myyjä: "Selvä. Tarvitsisin sun nimen ja henkilötunnuksen"
Asiakas: "No en anna!" "En saakeli anna kellekään mun henkilötunnusta!!!!!
Nykyään näin ihmiset toimii.
Yleensä keskustelu menee näin asiakkaan kanssa työn valmistuttua;
Asiakas: lähetä lasku
Yrittäjä: selvä ja pyydän asiakkaalta kaikki laskutustiedot ja henkilötunnuksen
Asiakas: en anna henkilötunnustani, etkä sä sillä edes mitään tee, laita lasku tulemaan
Yrittäjä: eli et anna henkilötunnusta? No siinä tapauksessa maksu tapahtuu heti kortilla tai käteisellä
Asiakas: ei ole nyt juuri rahaa maksaa, joten laita lasku tulemaan, en anna henkilötunnustani
Yrittäjä: lasku ei valitettavasti ole mahdollinen jos et anna henkilötunnustani. Joko annat sen tai maksat korteilla, käteisellä tai muussa tapauksessa joudun pyytämään poliisin käymään paikalla jotta saan maksun tai sinun henkilötietosi
Asiakas: no siinä on henkilötunnukseni, laita lasku tulemaan
Yrittäjä: kiitos, laitan laskun tulemaan.
Laskulle myyminen katsotaan tavallaan luotoksi antamiseksi joten yrittäjällä on sillon oikeus se pyytää ja käsitellä sitä tarpeellisuuden mukaan
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ihmiset toimii näin:
Asiakas: "Haluaisin uuden liittymän"
Myyjä: "Joo meillä ois tällainen ja tällainen tarjous nyt"
Asiakas: "Kuulostaa hyvältä. Voisin ottaa tuon"
Myyjä: "Selvä. Tarvitsisin sun nimen ja henkilötunnuksen"
Asiakas: "No en anna!" "En saakeli anna kellekään mun henkilötunnusta!!!!!
Ainakin minä toimin noin chatissa. Tilaan verkosta itse tai ostan kivijalasta.
Ei kannata antaa hetua minkään chatin kautta, vaikka asiakaspalvelija väittäisi turvalliseksi.