Alkoholinkäyttö raskauden aikana?
Haluan neuvoja kipeästi! Tein eilen, pitkän yrityksen jälkeen, plussa-testin =) Aivan ihanaa!!! Olin ihan taivaissa, kuten miehenikin. Mutta kauhukseni muistin, että olimme Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna häissä (eli runsas viikko takaperin), jossa käytimme " runsaasti" alkoholia. Nyt viimeisien kuukautisten alkamispäivästä 4vkoa 2päivää. Eli voinko turvallisin mielin jatkaa odotusta? Onko jollain kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta? Voiko runsas alkoholin määrä aiheuttaa pysyviä vammoja lapseen, jopa ennen kuin hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt? Kiitos neuvoista/ kommenteista jo etukäteen!
Kommentit (12)
Jotenkin minulla on sellainen käsitys, ettei ennen kiinnittymistä äidistä lapseen varsinaisesti siirry mitään, istukkakin kehittyy vasta viikkojen päästä. Eivät kai varsinkaan pitkään vauvaa yrittäneet voi vuosikausiakin elää ihan sen ajatuksen varassa, että ehkä olisikin juuri siitä kierrosta tärpännyt... Ainakin itse olen elänyt " normaalisti" siihen saakka, kun olen testannut plussaa. Toisaalta taas sanotaan, että varsinkin ne ensimmäiset 12 raskausviikkoa ovat kriittisiä, toisaalta ihan kaikkien kolmannesten aikana kehittyy tärkeitä elimiä. Ota siis rauhallisesti! Jos asia mietityttää, soita neuvolaan.
Mun käsityksen mukaan vahinkoa ei pääse syntymään ennenkuin alkio kiinnittyy, eikä vielä heti sittenkään. Aluksi alkio saa ravinnon ruskuaispussista, joka vähitellen häviää ja kehittyy istukka ja napanuora, jotka ovat yhteydessä äitiin. Menisikö tähän parikin viikkoa. Näin muistelen. Onko hieman kömpelö selitys..
Tuo on itse asiassa aika yleistä. Naiset ovat tietämättään raskaana ja juovat alkoholia / syövät lääkkeitä tai raskaana kiellettyjä ruokia jne. Ja silti lapset syntyvät ihan terveinä.
Juttele neuvolasta asiasta, niin osaavat varmasti rauhoittaa lisää.
Neljän ensimmäisen raskausviikon aikana kohdun sisältöä kutsutaan munaksi, solut ovat tällöin vielä erilaistumattomia kantasoluja. Monenlaiset häiriöt voivat aiheuttaa munan kuoleman, mutta kantasolut pystyvät korvaamaan pienen vaurion, niin ettei synny epämuodostumia tai kehityksen häiriintymistä. 5. viikosta 12. viikon loppuun kysessä on alkio, ja tällöin on kysessä elinten erilaistumisvaihe, jonka aikana alkio muuttuu ihmismäiseksi. Tämä on sikiön kehityksen herkin vaihe, jolloin alttius vaurioitua on suurin.
Tässä näin lyhyesti. Eli siis ennen kuin on saanut raskaustestiin plussan niin ei voi aiheuttaa vahinkoa. Kunhan korjaa elämäntapansa välittämästi sen + jälkeen.
Ymmärsiköhän kukaan?
Siihen mennessä olin juonut 6-7 kertaa. Lääkäreiltä tietysti asiaa kysyin olenko vahingoittanut vauvaani jotenkin, sanoivat ettei vielä tuolla määrällä. Ja terve vauva syntyikin :D
EN usko, että sinulla on mitään hätää.
Mulla on viikkoja kasassa 16+2 ja olen tässä kesän aikana nauttinut muutamia kertoja (n. 3 krt.) lasin punaviiniä. Tämä punaviinistä nauttiminen on liittynyt ravintolassa syömiseen ja yleensä hyvään pihviin. Yhden lasin juomiseen olen kuluttanut aikaa vähintään yli tunnin tai puolitoista...Niinpä siis humaltumisesta ei voi puhua.
Esikoisen odotusaikana en ymmärtänyt punaviinistä yhtään mitään, joten en hänen odotusaikana osannut sitä edes pihvin kanssa kaivata.
Jokainen varmasti itse tietää parhaiten, miten toimii raskausaikanaan. Itse en kuitenkaan joisi alkoholia humalahakuisesti tai tupakoisi raskausaikanani.
Tsemppiä odotukseen!
samaa viestitän kuin muutkin edelliset puhujat.
Juttelin lääkärini kanssa aiheesta ja hän sanoi että omasta mielestään (ja kyse on siis cacciatoresta joka tekee työkseen näitä sikiöiden rakennetutkimuksia) voi kyllä hyvän tuoan kanssa silloin tällöin nauttia lasin viiniä. onhan sitä juotu maailmassa aikojen alusta lähtien.
'
Suomessa tämä alkoholipolitiikka on niin outoa, että meillähän on suosituksena täyskielto. Näin ei suinkaan monessa muussa maassa ole, esim. tiedän että saksassa ja belgiassa asiasta ei edes mainita erikseen !
en nyt sano että sitä alkoholia voi ryystää kaksin käsin ja usein, mutta siis kohtuu kaikessa. ja jokainen tehkööt omat päätöksensä. rauhassa voi olla täysraitis jos se tuntuu oikealta päätökseltä- itse olen tehnyt niin tässä toisessa raskaudessa, että olen nauttinut viinilasillisen ehkä kerran viikossa, sen noin 12 cl. ja ekan 2-3 kk:n aikana en ottanut yhtään siitä yksinkertaisesta syystä,että kuvotti koko viinin haju. nyt taas välillä oikein tekee mieli lasia punaviiniä. uskoisin että kohtuullisina määrinä käytettynä ja ruoan kanssa nautittuna pieni määrä viiniä on jopa edullista. niin kun moni tutkimus onkin jo vahvistanut.
YLE:n akuutti 2000: (http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/080200_c.html)
" Moni odottava äiti murehtii, mitä raskauden alussa nautitut oluet ja viinilasilliset vaikuttavat sikiöön. Apulaisylilääkäri Erja Halmesmäki HYKS:in Naistenklinikalta sanoo, että vaikutus riippuu sekä nautitun alkoholin että käyttökertojen määrästä. -Jos repsahtaa yhtenä iltana, sillä ei ole merkitystä, mutta jos juhlimista jatkuu viikonkin, ei voi taata etteikö se vaikuttaisi sikiön kehitykseen.
Alkoholinkäytön turvallisena rajana odottaville äideille pidetään 1-2 annosta viikossa. Jo 8:sta 10:een viikkoannosta riittää hidastamaan sikiön kasvua. Runsaana jatkuva alkoholinkäyttö johtaa kehityshäiriöihin."
Suomessa syntyy vuosittain noin 100 FAS-lasta (alkoholistien lapsilla esiintyvä kehitysvammaisuuden muoto), ja noin 200, joilla arvioidaan olevan vähäisempiä äidin alkoholinkäytön aiheuttamia vaurioita. Määrä on tosi pieni, sillä valitettavasti varmasti hyvin paljon useampi äiti käyttää alkoholia raskausaikana.
Tuolla tavalla käy varmasti ihan tosi monelle, että alkuraskaudessa tulee juotua tietämättömänä raskaudesta. Itse tein plussatestin viikolla 8, ja juuri edellisenä viikonloppuna olin perusteellisesti viettämässä tuttavan polttareita. Tupakkiakin tuli polteltua lähes päivittäin. Plussan tehtyäni lopetin tupakoinnin heti, ja olen juonut raskausaikana ehkä 4 lasia viiniä. Nyt mennään viikolla 31, enkä ole yhtään huolissani - tai olen monestakin asiasta, mutta en alkoholin ja tupakan vaikutuksista sikiöön. :)
Onnellista odotusta!
Otan alkoholia suhteellisen harvakseltaan ja helmikuussa sitten oli siskoni synttärit, joissa alkomahoolia otettiin-itse taisin juoda 2-3 siideriä ja jonkun paukun. Kuukautiset olivat tuolloin reilu pari viikkoa myöhässä, mutta koska yritystä oli takana 6 vuotta ja lapsettomuushoidotkin lopetettu tuloksettomia 1.5 vuotta aiemmin, olin varma, etten ole raskaana....
Tein sitten testin noin viikko noiden synttäreiden jälkeen ja tuli todella vahva plussa :))
Olin tuolloin synttäreiden aikaan rv:lla 6+..
Kyselin tuosta alkoholin ottamisesta neuvolassa ja että olenko nyt voinut vahingoittaa sikiötä niin sain aika lailla selvän vastauksen: " ET OLE!!"
Ja kaikinpuolin näyttäisi terve vauva olevan tulossa-ainakin 4 D ultran perusteella :)
Älä siis panikoi vaan nauti raskaudestasi, ONNEA VIELÄ KOVASTI tulevalle äiskälle ja totta kai isukille myös :)
T. Je_Ni 32+3
Tai sanotaanko näin, että ap:n tilanteessa, jolloin raskaus ei ole vielä ollut todettavissa, ei runsaastakaan juomisesta ole haittaa. Raskaus ei silloin joko koskaan lähdekään kunnolla käyntiin tai sitten se jatkuu (kuten ap:lle on käynyt) normaalisti, eikä mitään vaurioita tule/vauriot korjaantuvat itsestään.
Mutta heti siitä lähtien kun testi näyttää (tai olisi näyttänyt) plussaa tilanne on eri. Alkoholi VOI sen jälkeen aiheuttaa syntymättömälle vauvalle eriasteisia ongelmia. Runsas alkoholinkäyttö (eli humalahakuinen juominen) isoja ongelmia eli fas-lapsia, vähäisempi määrä pienempiä ongelmia. Eihän kukaan oikeasti luule, että lapsi on joko fas-lapsi tai sitten " täysin ok" eikä mitään siltä väliltä olevia ongelmia voisi tulla...?
24.3.2006 luin lehdestä Stakesin erikoisasiantuntijan Ilona Autti_rämön haastattelun, jossa hän oli huolissaan lapsista, joiden äidit ottavat odotusaikana lasillisen tai pari, jutun otsikko oli " Sikiöllä ei ole kohtuukäytön rajaa" . Hän sanoi mm. näin. " Pitkäaikaisissa tutkimuksissa on seurattu suurta joukkoa lapsia, ja kiinnitetty huomiota myös äidin juomistottumuksiin odotusaikana. Lapsilla, joiden äidit ovat käyttäneet alkoholia _kohtuudellakin_ on huomattu enemmän oppimis- ja tarkkaavaisuushäiriöitä kuin niillä lapsilla, joiden äiti ei ole juonut raskausaikana ollenkaan alkoholia. Nämä häiriöt ovat lievempiä kuin varsinainen FAS-oireyhtymä."
Eli kyse on nimen omaan tästä " 1-2 annosta alkoholia on odottajallekin sallittua" -linjasta. Itselleni neuvolan kätilö-th sanoi ekalla käynnillä maaliskuussa, että Stakes on antanut nyt uuden suosituksen, jonka mukaan ei enää saa sanoa, että 1-2 annosta viikossa saa juoda. Vaan odottajia kehoitetaan entistä enemmän luopumaan alkoholista ihan kokonaan odotusajaksi. Pieni uhraus sikiön edestä!
Itse en ainakaan voisi elää rauhallisin mielin, jos raskausaikana joisin alkoholia " kohtuudella" . Mitä jos lapsellani joskus todettaisiin (vaikka lieväkin) oppimishäiriö? Voisinko olla tyytyväinen siitä, että raskausaikana tein kaikkeni, että vauva saisi kasvaa ja kehittyä hyvin? Voisinko olla syyttelemättä itseäni, että mitä jos olisin jättänyt sen saunakaljan juomatta tai sen punaviinilasillisen silloin pihvin kanssa väliin... No, onneksi minun ei tarvitse jossitella!
Kukin tekee kuten parhaaksi näkee ja on teoistaan ihan itse vastuussa.
en ole varma, viittasitko minun viestiini, mutta haluaisin varmuuden vuoksi tarkentaa.
Viestissäni nimenomaan todettiin, että FAS-lapsien lisäksi vuosittain syntyy lähes kaksinkertainen määrä lapsia, joilla on lievempiä alkoholin aiheuttamia vaurioita.
Akuutissa sanottu 1-2 annoksen viikkorajahan on eri, kuin mitä esimerkiksi neuvolan materiaaleissa sanotaan. Nykyisin niissä todetaan että pätevää turvarajaa ei ole kyetty määrittelemään, ja siksi on parempi olla kokonaan nauttimatta alkoholia. Olen tästä ihan samaa mieltä. Olen itse ottanut kuitenkin lasin kuohuvaa esimerkiksi muutettuamme uuteen asuntoon.
Alkoholin nauttimista raskausaikana en suosittelisi kenellekään, mutta kuten sanottu, ennen plussatestiä vedetyt yhdet kännit eivät kenekään tervettä vauvaa vaurioita, joten asiasta ei mielestäni kannata panikoida.
En voi sanoa 100varmasti, mutta mielestäni alkoholi ei ehdi tekemään tuhojaan ennen kuin munasolu on kiinnittynyt, eihän se oli oikeastaan missään yhteydessä sinun verenkiertoosi vaan solut siellä jakaantuvat ihan omassa " yksiössään" . Muutenkin se suora yhteys muodostuu vasta istukan muodostuessa siinä rv 8 paikkeilla eli en usko, että sinulla on syytä huoleen :-) Esikoista odottaessa minulle kävi niin, että satuin " tissuttelemaan" paljonkin ennen testiä, olihan kesä jne... Ja terve tyttö syntyi...
Vielä kerran, onnea ja tsemiä odotukseen...
Tiina rv 22+6, tytär 1.5v