Harrastatko akvarellimaalausta? Mistä ostat paperia?
Ja mikä on sun suosikkipaperi?
Pitäisi tilata jotain laadukasta oikeaa akvarellipaperia, mutta niitä on niin paljon etten tiedä mikä olisi hyvä... plus että vähän ahdistaa maksaa kymmenen euroa tai yli yhdestä arkista.
Kommentit (28)
Temperasta fabrianon puuvillasta tehty paperi. Ostin tarjouksessa 8 jättiarkkia (40 x 70 cm) alle 30 euroa. Leikkaan itse veitsellä pienemmiksi arkeiksi. Jos ei tiedä oikean akvarellipaperin esikäsittelyä (kastelua ja venyttämistä), siihen löytyy youtubesta ohjeita. Silloin paperi ei ime liikaa värejä eikä kupruile.
Vierailija kirjoitti:
Temperasta fabrianon puuvillasta tehty paperi. Ostin tarjouksessa 8 jättiarkkia (40 x 70 cm) alle 30 euroa. Leikkaan itse veitsellä pienemmiksi arkeiksi. Jos ei tiedä oikean akvarellipaperin esikäsittelyä (kastelua ja venyttämistä), siihen löytyy youtubesta ohjeita. Silloin paperi ei ime liikaa värejä eikä kupruile.
Korjaus: paperin koko 55 x 70 cm.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo kastelu ja venyttäminen välttämätöntä? Olen luullut, että jos irtoarkin teippaa paperiteipillä johonkin alustaan maalaamisen (ja kuivumisen) ajaksi, niin ei tarvitse esikäsitellä paperia mitenkään? Vai käyttäytyykö väri eritavalla, jos on ensin kastellut ja venyttänyt paperin? Ts. onko maalaaminen helpompaa?
Tuolta Jacksons Artilta taisin minäkin nuo akvarellivärini tilata, mutta onkohan sitten postimaksut nousseet kun nyt kun katsoin niin oisko ollut peräti 36e toimituskulut...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tykästynyt St Cuthbert's Mills:n Saunders Waterford-paperiin, 300g CP/NOT. Ei mitenkään pahan hintaista 100% puuvillapaperiksi ja tykkään kun lehtiöt on liimattu neljältä sivulta. Teen tilaukset yleensä Jackson't Artilta briteistä. Pitää katsoa jatkossa mistä tilaa. Tuo mainitsemani verkkokauppa on hyvä, koska sieltä saa oikeastaan kaiken mitä tarvitsee ja hinnat ovat suht edulliset verrattuna suomen hintoihin.
Temperan oma akvarellipensselimallisto on mun mielestä todella laadukas, käytän niitä Kolinsky-siveltimien ohella.
Tarkoitatko noita Deluxe-malliston keinokuitusiveltimiä?
Vierailija kirjoitti:
i
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo kastelu ja venyttäminen välttämätöntä? Olen luullut, että jos irtoarkin teippaa paperiteipillä johonkin alustaan maalaamisen (ja kuivumisen) ajaksi, niin ei tarvitse esikäsitellä paperia mitenkään? Vai käyttäytyykö väri eritavalla, jos on ensin kastellut ja venyttänyt paperin? Ts. onko maalaaminen helpompaa?
Tuolta Jacksons Artilta taisin minäkin nuo akvarellivärini tilata, mutta onkohan sitten postimaksut nousseet kun nyt kun katsoin niin oisko ollut peräti 36e toimituskulut...
Kaikki eivät kastele. Ja kastelun voi tehdä niinkin, että teippaa arkin alustaan kiinni ja kastelee kevyesti siveltimellä ja antaa kuivua. Mutta jos tekee kunnolla pohjatyöt, väri voi olla syvempi. Kannattaa joskus kokeilla pienellä arkilla ja eri metodeilla, että onko väreissä selkeää eroa ja että voiko paperin kupruilun välttää vaikka ei sitä venyttämistä tekisikään.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko noita Deluxe-malliston keinokuitusiveltimiä?
Joo just niitä. Tykkään kun siveltimestä saa tukevan otteen ja ne on napakka ja pysyy muodossaan. Vettä se ei tietenkään ime samalla tavalla kuin luonnonkarvasivellin, mutta muuten oikein hyvä sivellin ja hintansa arvoinen.
Tuohon pitääkö ensin opiskella tekniikat ja sitten vasta siirtyä parempaan paperiin olen itse sitä mieltä, että hyvä paperi alle, sitten riittää jo vähän harrastelijatasoisemmatkin värit + siveltimet alkuun. Paperi on kuitenkin se pohja mille maalaus rakentuu. Jos sinulla on huono paperi alla, et saa samanlaista tuntumaa hommaan ja tuntuu "ettet osaa" tai "et kehity" koska se paperi ei oikeasti toimi kunnolla - väri ei levity oikein, paperi käpristyy, ei kestä märkätekniikoita, värin nostaminen ei onnistu yms. Eli itse monia kymmeniä eri papereita kokeilleena rummutan sen min. 300g (puolikarkean - mutta makuasia!) puuvillapaperin nimiin.
Aloittaja täällä hei!
Ihan pakko tulla kertomaan. Ostin pari tuollaista tässä ketjussa suositeltua sivellintä sekä oikeaa puuvillapaperia. Voi jee mikä ero entiseen! Nyt opettelu ja maalaaminen on suorastaan nautinnollista! Paperi ei ime vettä samantien, tai suorastaan hylji sitä, niinkuin joku noista halpispapereista peräti teki. Siveltimet ei tiputa karvaa ja niillä on ilo maalata, kun verrattuna entisiin siveltimiin imevät vettä ja pitävät muotonsa. Nyt musta oikeasti tuntuu siltä, että jopa opin jotain ja opettelu on mukavaa, päinvastoin kuin aiemmin kun mikään ei onnistunut eikä toiminut kuten pitää.
Vinkkinä kaikille muille aloittajille ja aloittelijoille, jotka ehkä joskus luette tätä ketjua: ostakaa oikeasti laadukkaat materiaalit alkuun, eikä niin että koitatte selviytyä niillä halvimmilla materiaaleilla. Maalaaminen oikeilla välineillä on ihan eri laji jo suorastaan, kuin niillä halvoilla värkeillä puuhastelu. Muutaman kympin jos uhraa, niin pääsee jo hyvin alkuun.
(Puuvillapaperin lisäksi ostin harjoittelupaperiksi Hahnemulen Harmony 300gsm paperia. Se ei ole puuvillaa, mutta koska se oli tarjouksessa, niin ostin sitäkin. Ja jopa se on parempaa kuin mitä mulla aiemmin oli käytössä. )
Kiitos kaikille vinkeistä!
ap
Mä olen tykästynyt St Cuthbert's Mills:n Saunders Waterford-paperiin, 300g CP/NOT. Ei mitenkään pahan hintaista 100% puuvillapaperiksi ja tykkään kun lehtiöt on liimattu neljältä sivulta. Teen tilaukset yleensä Jackson't Artilta briteistä. Pitää katsoa jatkossa mistä tilaa. Tuo mainitsemani verkkokauppa on hyvä, koska sieltä saa oikeastaan kaiken mitä tarvitsee ja hinnat ovat suht edulliset verrattuna suomen hintoihin.
Temperan oma akvarellipensselimallisto on mun mielestä todella laadukas, käytän niitä Kolinsky-siveltimien ohella.