Harrastatko akvarellimaalausta? Mistä ostat paperia?
Ja mikä on sun suosikkipaperi?
Pitäisi tilata jotain laadukasta oikeaa akvarellipaperia, mutta niitä on niin paljon etten tiedä mikä olisi hyvä... plus että vähän ahdistaa maksaa kymmenen euroa tai yli yhdestä arkista.
Kommentit (28)
Löytyy lehtiöissäkin ihan kelpo paperia. Kunhan on sellaista että pinta kestää siveltimenvetoja menemättä puhki.
Paperitehtaalta suoraan.Tuossa on pihalla 10 paalia.
Tilaan netistä (Suomesta toiselta paikkakunnalta), koska asun niin pienessä kunnassa ettei täällä ole taidekauppaa. Jos pidät akvarellimaalauksesta ja tulet käyttämään ison arkin kokonaan, 10 euroa on aivan kohtuullinen hinta sellaisesta jättiarkista kaikkein laadukkainta puuvillapaperia. Hieman halvemmalla saa joskus Fabrianon puuvillapaperia, olen joskus ostanut sitä noin seitsemällä eurolla per jättiarkki, mutta silloin saa tilata hieman enemmän kerralla. Kaikkein parasta olisi tietenkin lyöttäytyä yhteen jonkun toisen harrastajan kanssa ja tilata yhdessä paperia, koska silloin voi testata pienempää määrää ensin.
Jos olet aloittelija älä osta 10€/paperia. Osta kirjakaupasta tai taideliikkeestä akvarellilehtiö. Pääasia, että paperi on riittävän paksua ja vähän röpelöistä.
Ois kiva jos vinkkaisitte ihan konkreettisesti nimeltä paikkoja, joista tilaatte. Saako jostain W&N arkkeja?
Niin, oma suosikkipaperini on se tylsä Arches, mutta kyllä se oikeasti on ollut hyvä paperi. Ainakin itse pidän sellaisista vesiväritekniikoista, joita ei edes voi käyttää "peruspaperille". Ja jos kyse on oikeasti harrastuksesta, josta on tarkoitus nauttia, ja lisäksi ei ole rahat niin tiukilla, ettei kerta kaikkiaan ole varaa parempaan paperiin, miksi et ostaisi hyvälaatuista paperia? Myös vesiväreihin kannattaa minusta satsata hieman, aluksi voi ostaa vaikka suppeamman paletin hyvälaatuisia värejä ja kasvattaa palettiaan väri kerrallaan sitä mukaa, kun harrastus etenee.
Halvemmallakin pääsee, mutta tarvitseeko, kun tässä asiassa laatu valitettavasti todella maksaa. (Siis toki hinta-laatu-suhteessa on eroja, mutta se vitosen paperi on oikeasti ihan hirveää eikä kestä yhtään vettä!)
-4
Vierailija kirjoitti:
Jos olet aloittelija älä osta 10€/paperia. Osta kirjakaupasta tai taideliikkeestä akvarellilehtiö. Pääasia, että paperi on riittävän paksua ja vähän röpelöistä.
Olen aloittelija ja ostin juuri tuollaisen. Ja voin sanoa, että ihan pskaa koko paperi. Wet on wet- tekniikka ei meinaa onnistua millään, kun paperi imaisee veden itseensä samantien. Sitten kun lisää vettä tai edes sutii sitä vettä siihen tasaisemmin, se alkaa hajota (tulee sellaista möhnää). En saa värejä sekoittumaan kauniisti, vaikka miten yritän ja muutenkin se on todella tympeää työstettävää. Siksi haluan nyt ihan oikeaa puuvillapaperia, että pystyn edes tekemään noilla väreillä jotain.
Ja siis todella oletan, että ap ei ole aivan vasta-alkaja vaan on jo hieman maalannut ns. kouluvälineillä. -4
Tuosta Archesista oon lukenut ympäri nettiä, ja kovasti sitä tunnutaan kyllä kehuttavan.
Olen ostanut White Nights- akvarellinappeja, kun ne on suht edullisia mutta pitäisi olla kumminkin ihan ammattilaistasoa. Kunhan pääsen tässä harrastuksessa eteenpäin, niin päivitän sitten myöhemmin joihinkin parempiin.
Siveltimiä pitäisi kyllä jostain saada ostettua, mutta niitten kanssa tuntuu olevan vielä hankalampaa kuin tuon paperin. Nyt mulla on jotain sieltä sun täältä ostettuja, jotka ei oikein ime vettä, osa tiputtaa karvoja ja pari on jotenkin todella lötköjä jotka ei kyllä edes aja siveltimen asiaa ollenkaan. Mitkä merkit on teidän luottosiveltimiä?
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva jos vinkkaisitte ihan konkreettisesti nimeltä paikkoja, joista tilaatte. Saako jostain W&N arkkeja?
En viitsi täällä mainostaa, mutta olen tilannut eri Suomessa sijaitsevista taidekaupoista, joissa on nettimyymälä "oikean" kaupan lisäksi. Nämä kaikki ovat toimittaneet tilaukset moitteettomasti. Valikoimat vaihtelevat, vertaa myös hintoja yksittäisten tuotteiden välillä, voivat vaihdella "ristiin" eli yksikään liike ei ole halvempi kaikessa. Jos tilaat ison arkin, muista kertoa tilauksen yhteydessä, että leikkaavat sen valmiiksi pienemmiksi paloiksi, niin saat paketin lähipostiin: iso arkki ei mahdu automaatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta Archesista oon lukenut ympäri nettiä, ja kovasti sitä tunnutaan kyllä kehuttavan.
Olen ostanut White Nights- akvarellinappeja, kun ne on suht edullisia mutta pitäisi olla kumminkin ihan ammattilaistasoa. Kunhan pääsen tässä harrastuksessa eteenpäin, niin päivitän sitten myöhemmin joihinkin parempiin.
Siveltimiä pitäisi kyllä jostain saada ostettua, mutta niitten kanssa tuntuu olevan vielä hankalampaa kuin tuon paperin. Nyt mulla on jotain sieltä sun täältä ostettuja, jotka ei oikein ime vettä, osa tiputtaa karvoja ja pari on jotenkin todella lötköjä jotka ei kyllä edes aja siveltimen asiaa ollenkaan. Mitkä merkit on teidän luottosiveltimiä?
Itselläni ei ole siveltimien suhteen jostain syystä erityisiä intohimoja. Olen kuullut, että poninkarva on hyvä monen mielestä. Itse käytän vuosia sitten Tiimarista ostamaani pikkusivellintä kalliimpien rinnalla enkä huomaa eroa! Ilmeisesti oma tyyli vaikuttaa siihen, mikä on tärkeää välineiden valinnassa. Karvojen tippuminen sen sijaan on no-no! Mutta omat siveltimet on jotain ihan kirjakauppamerkkiä sellainen lajitelma. Ei siis kaikkein halvin että karvat kestää, mutta synteettinen. Sitten on yksittäisiä kalliimpia siveltimiä. Ehkä kaikkein isoimmissa siveltimissä materiaalilla on eniten väliä?
White Nights on minustakin erinomainen valinta, itselläni on "varapaletti" noita värejä kun sain joskus halvalla.
Olen joskus kokeillut sellaisia papereita, joissa on 25 % puuvillaa, ja nekin ovat selvästi peruspapereita parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittelija ja ostin juuri tuollaisen. Ja voin sanoa, että ihan pskaa koko paperi. Wet on wet- tekniikka ei meinaa onnistua millään, kun paperi imaisee veden itseensä samantien. Sitten kun lisää vettä tai edes sutii sitä vettä siihen tasaisemmin, se alkaa hajota (tulee sellaista möhnää). En saa värejä sekoittumaan kauniisti, vaikka miten yritän ja muutenkin se on todella tympeää työstettävää. Siksi haluan nyt ihan oikeaa puuvillapaperia, että pystyn edes tekemään noilla väreillä jotain.
Niitä lehtiöitäkin on moneen lähtöön, kannattaa vertailla ja tutkia. Eikä kyllä toisaalta ostaa sitä huonointa ja halvinta, ettei innostus harrastukseen lopahda, ihan oikeassa olet.
Minä ostin ensimmäisen kunnon paperin vasta vuosien harrastamisen jälkeen. Tärkeintä minusta on opetella tekniikat ja värien käyttö, sommittelu ym. ensin.
Kiitos tuosta vinkistä, että leikkaavat sen paperiarkin pienemmäksi. En tuollaisesta mahdollisuudesta tiennytkään!
Siveltimissä ajattelin pidättäytyä ns. keskihintaisissa nyt alkuun. On vaan todella ärsyttävää, kun niitä on niin paljon eikä yhtään tiedä millaisia ovat. Nytkin tilasin netistä Royal & Langnickel- merkkiset ja luulin että oisivat olleet käyttökelpoiset, mut mitä vielä. Niistä tippuu karvat jo siinä vaiheessa, kun kastaa siveltimen vesiastiaan :( Eihän ne nyt paljoa maksaneet, mutta harmittaa silti kun ovat aivan käyttökelvottomat.
Itse tilaan Temperasta, laaja valikoima. Nettikauppa on surkea, siis käytettävyydeltä.
Hyvä paperi löytyy kokeilemalla, se on vähän makuasia.
Siankarvasiveltimet ovat parhaita akvarellimaalaukseen.
Fabriano artistico on oma suosikkini, Temperasta tai ulkomaisista nettikaupoista. Liimattu blokki, ei tarvitse kastella ja pingottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä lehtiöitäkin on moneen lähtöön, kannattaa vertailla ja tutkia. Eikä kyllä toisaalta ostaa sitä huonointa ja halvinta, ettei innostus harrastukseen lopahda, ihan oikeassa olet.
Minä ostin ensimmäisen kunnon paperin vasta vuosien harrastamisen jälkeen. Tärkeintä minusta on opetella tekniikat ja värien käyttö, sommittelu ym. ensin.
Olet ihan oikeassa, että ensin pitää opetella tekniikat jne. Siksipä haluankin nyt panostaa paperiin, että pystyn noita juttuja harjoittelemaan. Jos ei oikeanlaisella paperillakaan onnistu, niin tiedänpä ainakin että vika ei ole enää paperissa vaan minussa. :)
Kannattaa hommata myös synteettisiä akvarellisiveltimiä (eettisiä, tekee napakan kärjen). Ne ovat nykyään jo oikein hyviä (vedensitomiskyvyltään). Itselläni on perussiveltiminä setti, jossa harjakset ovat osin synteettisiä ja osin luonnonkarvaa.
Voisitteko kiltit vinkata ulkomaisia nettikauppoja, joista hankitte materiaaleja? Itse törmään googlella vain brittiläsiin ja yhdysvaltalaisiin ja niitten kanssahan tulee sitten jo tullit sun muut. Ja postimaksutkin on kahdestakympistä ylöspäin.
Etsi YouTubesta aiheeseen liittyviä videoita, siellä saattaa olla maininnat välineistä.