Miten usein käyt gynellä?
Mulla loppui minipilleriresepti, ja "joudun" pitkästä aikaa vastaanotolle uutta reseptiä varten. Lapsia on kolme, viimeisen syntymästä 7 vuotta. Ajanvaraus ihmetteli kovasti etten ole käynyt gynellä viimeisen jälkitarkastuksen jälkeen. Noh, onhan tuossa mennyt aikaa, mutta perusterve, ja minipilleriehkäisy toiminut loistavasti. Mitään vaivoja ei ole ollut. Rehellisesti, kuinka usein te naiset käytte gynellä?
Kommentit (18)
Mä en ole käynyt koskaan vielä 50 vuoden aikana. En käy muissakaan lääkäreissä, ellei minulla ole jotain vaivaa, minkä vuoksi varaan ajan.
Seulontapapat ja jos on pakko esim. pillerien vuoksi. En käy muillakaan lääkäreillä vain varmuuden vuoksi.
Kierukan kanssa pärjää hyvin vähintään 5 vuotta ilman lääkäriä, mutta papa-seulonnoissa kyllä kannattaa käydä.
Kerran vuodessa - puolessatoista. Endometrioosi.
Papa-seuloissa olen minäkin käynyt, ja mainitsin sen ajanvarauksessa. Tuli kommentti että "ei se riitä" tms. Ei ollut edes yksityinen ajanvaraus, sieltä voisin tulkita palvelun markkinoinniksi, mutta julkiselta puolelta tämä yllätti.
Olen sitä mieltä, että jos pitää elintavoillaan huolen seksuaaliterveydestään, huolehtii hygieniastaan, ja hoitaa mahdolliset pikkuvaivat esim. hiivatulehdukset pois käsikauppavalmisteilla, en ole laiminlyönyt terveyttäni kun en ole käynyt alapäätäni tutkituttamassa. Olen 41-vuotias.
Ap
En käynyt noin 13 vuoteen, kun en käytä hormonaalista ehkäisyä, eikä ollut vaivoja ja kondomi aina ehkäisynä. Papa-kokeeseen kutsuttiin, mutta se ei ollut gyne, vaan labra.
Kerran elämäni aikana olen käynyt, 30v täytettyäni siinä ilmaisessa perusseulonnassa. Sen jälkeen en ole nähnyt tarvettä käydä. En olisi käynyt tuossakaan jos olisin tiennyt että neitsyjen on ihan turha mennä koska syöpää ei tarvitse pelätä, sen viruksen saa sukupuoliyhteydestä.
Olen siis nyt jo 47v ja yhä neitsyt, en aio käydä enää gynellä paitsi jos alkaa tulemaan jotain oireita jostakin.
Olen käynyt vain papa- seuloissa kun on tullut kutsu. Pillerireseptin uusin aina YTHS:llä ja lopetin pillerit jo 24-v ja käytän hormonitonta ehkäisyä. Ikää 50-v. Odotan vaihdevuosia, sitten ehkä pitää jonkun vaivan takia käydä. Tai en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran elämäni aikana olen käynyt, 30v täytettyäni siinä ilmaisessa perusseulonnassa. Sen jälkeen en ole nähnyt tarvettä käydä. En olisi käynyt tuossakaan jos olisin tiennyt että neitsyjen on ihan turha mennä koska syöpää ei tarvitse pelätä, sen viruksen saa sukupuoliyhteydestä.
Olen siis nyt jo 47v ja yhä neitsyt, en aio käydä enää gynellä paitsi jos alkaa tulemaan jotain oireita jostakin.
Onko näin? Olen yhdessä ensimmäisen seksikumppanini kanssa, joten jos kumpikaan ei käy vieraissa en voi saada kohdunkaulansyöpää? No helkatti!
Vierailija kirjoitti:
Noin kolmen vuoden välein on tullut käytyä, nuorempana useamminkin.
Mitä tutkimuksia sulle siellä tehtiin noina kertoina? Ilmeisesti on ollut paljon tauteja ja niitä on hoidettu, jos on ollut tarvetta käydä noin usein. Sukupuolitautitestejä varten ei muuten tarvitse käydä gynellä.
en oo koskaan käyny enkä käy. n32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis nyt jo 47v ja yhä neitsyt, en aio käydä enää gynellä paitsi jos alkaa tulemaan jotain oireita jostakin.Onko näin? Olen yhdessä ensimmäisen seksikumppanini kanssa, joten jos kumpikaan ei käy vieraissa en voi saada kohdunkaulansyöpää? No helkatti!
Ei vaan pitää olla neitsyt. Kohdunkaulansyövän aiheuttaman papilloomaviruksen mies voi saada vaikka wc-istuimen reunasta, josta se tarttuu naiseen yhdynnässä.
Mahdollisimman harvoin. Vain, jos on aihetta. Tunnustan, että pari papakoettakin olen jättänyt väliin, kun on ollut kiireellisempää tekemistä. Jos ei ole vaivoja, ei enää ehkäisytarvetta, eikä harrasta riskikäyttäytymistä, niin miksi siellä pitäisi käydä?
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman harvoin. Vain, jos on aihetta. Tunnustan, että pari papakoettakin olen jättänyt väliin, kun on ollut kiireellisempää tekemistä. Jos ei ole vaivoja, ei enää ehkäisytarvetta, eikä harrasta riskikäyttäytymistä, niin miksi siellä pitäisi käydä?
Ei pidä, saahan sitä tehdä mitä haluaa. Mutta esim. kaverini ei olisi enää hengissä, jos ei olisi käynyt rutiinilla kerran vuodessa (asuinmaassamme otetaan papakin vuosittain). Ihan perustarkastuksen perusultrassa löytyi munasarjasta syöpä, 21-vuotiaana. Mitään oireita ei ollut, ei pienintäkään vihlaisuakaan. Hän on elossa vain siksi että kävi "turhaan" tarkastuksessa. Siksi itse käyn kun kerran sellainen mahdollisuus on, kävisin myös muissa seulonnoissa jos voisin (työpaikka tarjoaa ilmaisen paksusuolensyöpäkokeen, mutta muista en ole tietoinen). Mutta niin, kukin tavallaan. T. Huomenna taas aika, mielelläni meen.
Noin kolmen vuoden välein on tullut käytyä, nuorempana useamminkin.