Onko OK olla avaamatta ovea ovikellon soidessa, jos on kotona?
Kysymys otsikossa. Ootteko te jättänyt aukaisematta ovea, jos ette tiedä kuka oven takana on?
Kommentit (81)
Ap, omien aivojen käyttämättä jättäminen eli tuon kysymyksen miettimisen ulkoistaminen aihe vapaan parviälylle ei ollut ok.
Eikö oma pää sano mitään? Myötähävettää moinen uusavuttomuus.
Ei ole ok. Avaan aina, eikä mitään ikävää ole tapahtunut. Sosiaalinen kanssakäyminen tekisi hyvää kaikille.
En avaa enää ovea, jos en tiedä kuka siellä on. Ennen avasin, mutta aina siellä oli joku "kuuromykkä" ulkomaalainen myymässä krääsää tms. N. vuosi sitten avasi oven (kun odotin naapuria käymään) ja siellä olikin Jehovan todistajia, ihan ongelmitta lähtivät kyllä pois kun olivat lappusensa mulle antaneet, mutta sen jälkeen ovatkin käyneet about joka toinen kuukausi ovella kolkuttelemassa. En ole enää avannut ovea ja olen liian kiltti käskeäkseni heitä lopettamaan käyntinsä, kun eipä se yksi ovikellon rimpautus suuremmin häiritse.
En tykkää avata ovea, mutta jos on valoisa aika, niin usein saan pakotettua itseni siihen. Toisinaan siellä on ollut naapuri ihan oikealla asialla, toisinaan jotain uskonnollisia käännyttäjiä. Lähinnä huolettaa avaamattomuudessa, että siellä olisi esim. poliisi jollain (suru)uutisella, enkä menisi sitä vastaanottamaan.
En avaa jos en odota vieraita tai postilähetystä. Olkkarin ikkunasta pystyy kurkkaa etuovelle niin että ulkoa ei nää sisään. Joskus saatan katsoa ikkunasta kuka ovella on. Yleensä on joku kaupustelija.
Avasin ennen oven, mutta tarpeeksi ihan turhia ovikellon rimpputteluita, niin päätin avata vain, jos odotan jotakuta.
Esimerkkinä: asioiden myyjät, pilasoitot, erinäiset kerääjät, epämääräiset narkit/ juopot, usein jäänyt epäselväksi miksi ovea on soitettu.
Vierailija kirjoitti:
Ap, omien aivojen käyttämättä jättäminen eli tuon kysymyksen miettimisen ulkoistaminen aihe vapaan parviälylle ei ollut ok.
Eikö oma pää sano mitään? Myötähävettää moinen uusavuttomuus.
Kiitos älyni arvioimisesta. Kysyin asiaa oman mielenrauhan vuoksi. Asun taloyhtiössä, jossa on ajoittain todella levotonta ja rappukäytävässä pyörii joskus myös talon ulkopuolista porukkaa. Olen myös erakkosielu ja lähes kaikki sosiaaliset tilanteet ahdistavat.
ap
Nykyisessä asunnossa ei ikävä kyllä ole ovisilmää, joten en välttämättä avaisi, etenkään illalla. Mutta esim. nuutinpäivänä ja pääsiäisenä avaisin, kivoja perinteitä mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen mennyt oven avaamaan, kun kello on soinut. Yleensä siellä on ollut lasten kaveri, joka tulee pyytämään ulos. Pari kertaa on naapuri tullut kysymään jotain. Silloin tällöin tulee joku kapustelija ovelle, mutta niistä pääsee helposti eroon ja muksujen juttuja tuen kyllä mielelläni.
Taidat olla aikamoinen milf jos lasten kaverit pyytää ulos.
Ovikello ei soi yllättäen, kun rapun ovi on lukossa.
On. En avaa kuin sovitusti. Koira kyllä kertoo ettei tänne tarvitse tulla.
Meillä käy puolen vuoden välein turvajärjestelmiä myymässä ovelta ovelle. Enää en edes avaa. Tunnistan jo tyypinkin naamasta. Saatan raottaa ovea ja sanoa suorana ei kiitos ja vetää oven kiinni. Luulisi jo menevän perille
En avaa, jos ei ole tiedossa, että joku on tulossa tai en kuule, että kyseessä on naapurin vanhus.
Tällä hetkellä tiedän huoltomiehen olevan tulossa joskus kahden viikon sisällä ja avaan, jos soitetaan tänä aikana.
Omakotitaloissa ravaavat kauppiaat ovat tiettyihin vuodenaikoihin alkaneet olemaan kiihtyvä riesa. Väkisin pitäisi saada jotain remppaa yms. valokuitua, turvavälinettä, palvelua ravata tyrkyttämässä.
En todellakaan avaa ilman että on joku ennalta sovittu tapaaminen!
Ai onko väärin? On, jos oven takana on virkavalta. Muuten ei.
Asun okt:ssa enkä avaa ikinä ovea,jos en odota ketään ja olen yksin kotona.
Jos ovikello soi niin avaan. Tähän menessä oven takana on ollut vanha naapuri joka on kadottanut avaimensa useita kertoja, toinen vanha naapuri joka tarvitsi apua palohälyttimen patterin kanssa ja kerran oli kaatunut ja halusi lainata puhelinta, naapurin lapsenlapsi joka myös halusi lainata puhelinta ja joskus ennen koronaa jehovan todistajatkin kävivät. Sen lisäksi että avaan oven, lainaan puhelinta, kaivan naapurin avaimet roskiksesta ja käyn vaihtamassa naapurin palohälyttimen patterin koska olen niin mukava naapuri.
Naapuri ei eilen avannut ovea vaikka oli kotona se tyyppi seiso 4min oven takana ,otin aikaa sekuntikellosta ku kattelin ikkunasta