Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset eivät sijoita osakkeisiin?

Vierailija
28.02.2021 |

Ostin viime keväänä osakkeita 40000 eurolla ja vuodessa tehnyt voittoa liki 60000 euroa. Meneehän siitä verot mutta silti.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä niitä osakkeita edes ostetaan? Nimimerkillä ihan pihalla.

Pörssistä. Tosin sinne ei tarvitse itse mennä, eikä sinne edes pääse ilman kulkulupaa.

Riittää, kun avaat verkkopankissa arvo-osuustilin. Sitten vaan ostelemaan.

Oikeasti, ennen ostelua lue vaikka pari sijoituskirjaa. Netissä on vaikka kuinka paljon tietoa tarjolla.

Vierailija
42/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska rahastoihin sijoittaminen sopii minulle nyt paremmin, sillä

1. niihin pääsee kiinni pienemmällä rahalla: hyvin voi heittää vaan 50-100e silloin tällöin

2. ei tarvi itse seurata silmä tarkkana markkinoita

3. indeksirahastoissa pääsee suhteellisiin hyviin tuottoihin kuitenkin ja kulut on pienet

1) niin voi osakkeisiinkin

2) ihan samalla tavalla pitää seurata.

3) no tämä piti paikkaansa.

Piensijoittajan kannattaa kyllä mielummin vaan laittaa rahat indekseihin. On paljon tutkimuksia siitä että vaan todella taitavat ja harvat voittaa indeksin pitkällä tähtäimellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. niihin pääsee kiinni pienemmällä rahalla: hyvin voi heittää vaan 50-100e silloin tällöin

3. indeksirahastoissa pääsee suhteellisiin hyviin tuottoihin kuitenkin ja kulut on pienet

1. ei voi välttämättä: osakkeita pitää ostaa aina vähintään se 1kpl ja riippuen osakkeesta tuo yksikin voi maksaa yli 100e. Lisäksi  kulut on monesti melko isot näin pienissä ostoissa.

2. ei pidä oikeastaan. Indeksirahastoissa on helppo harastaa "Sijoita ja unohda" strategiaa, kun jo sen rahatsotyypin vuoksi sijoitus on hajautettu eri aloille ja yrityksille. Osakkeiden kanssa pitäisi itse olla paremmin perillä näistä jutuista.

Vierailija
44/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä elää juuri ja juuri palkallaan, myös työttömyys on yleistä ja sen pitkittyessä joutuisi hakemaan toimeentulotukea, toki ei saisi kun pitäisi myydä osakkeet. Osakkeisiin voi huonotuloinen sijoittaa ainoastaan jos pienet menot, ei työttömyyttä, perhettä eikä myöskään huvituksia ainoa mielihyvän lähde olisi tieto, että osakesalkun arvo nousee. Toki minusta tuntuu, että moni sijoittaja on juuri sellaisia nuukia ja toisilla kahvinsa maksattavia pihejä ihmisiä. Kaikki mitkä muussa säästää voi sijoittaa. Useat ihmiset ei halua sijoittaa vaan elää hetkessä sillä jokainen päivä voi olla viimeinen. Rahaa ei saa mukaansa hautaan. Olen huomannut onnellisuuden tulevan hyvistä ihmissuhteista.

Vierailija
45/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu tietysti osakkeesta, mutta joitakin osakkeita saa viidellä kympillä vain yhden -ei sillä suuria tuottojuhlia saa aikaan.

Vierailija
46/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole laittaa 40000 euroa osakkeisiin.

Kun on ahkera ja tunnollinen kansalainen, niin kyllä tuon verran löytyy sijoitettavaksi.

Silloin nimenomaan ei löydy jos on tunnollinen.

Vierailija
47/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain tuon verran perintöä, ryyppäsin ja rälläsin ne vuodessa maailmalla. Hauskaa oli.

Vierailija
48/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä on pienin summa millä niitä kannattaa ostaa?

Jos saan säästettyä 50e/kk niin kannattaako sillä nyt ostaa osakkeita vai pitää sukanvarressa?

Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan että säästä enemmän niin just nyt olen työtön ja tuon 50e:n säästäminenkin tekee tiukkaa.

50€ kk kannattaa sijoittaa esim. indeksirahastoihin. Niistä ketjussakin mainittiin, että kulut ovat alhaiset ja tuottoprosentti hyvä. Esim yksi osakeosto voi maksaa jopa 7 €. Tätä kulua rahastoissa ei ole.

Jos makuutat rahoja tilillä, inflaatio syö niistä ostovoimaa. Karkeasti selitettynä 50€ v. 2021 on 40 € v. 2030. Eli aina kannattaa sijoittaa johonkin, missä on edes hieman korkoa sijoitetulle tulolle.

Vierailija
49/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riippuu tietysti osakkeesta, mutta joitakin osakkeita saa viidellä kympillä vain yhden -ei sillä suuria tuottojuhlia saa aikaan.

no sillä YHDELLÄ saa ihan samanlaiset kuin KYMMENELLÄ osakkeellakin. Tuotto mitataan prosentteina ARVOSTA.

Vierailija
50/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on ahkera ja tunnollinen kansalainen, niin kyllä tuon verran löytyy sijoitettavaksi.

Matalapalkka-aloilla kaikki raha menee elämiseen. Ja jonkinlainen puskurirahastokin pitää olla ennen osakkeisiin sijoittamista.

AP taitaa olla hieman ylimielinen.

Ei mulla mitään puskurirahastoja ollut, kun sijoittamaan aloitin. Velkaa oli Visa-kortilla ja asuntolainaa myös. Nyt ei ole kuin asuntolainaa ja osakepotti, jonka markkina-arvo on jo ylittänyt asuntolainan jäljellä olevan velkapääoman. Niin kauan kuin lainankorot ovat nollassa ei asuntolainaa kannata maksaa pois. Olkoot siis ylimääräiset rahat osakkeissa arvoa kasvamassa.

Vierailija
51/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en tarvitse yhtään tuntia lisätöitä.

Vierailija
52/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matalapalkka-aloilla kaikki raha menee elämiseen. Ja jonkinlainen puskurirahastokin pitää olla ennen osakkeisiin sijoittamista.

AP taitaa olla hieman ylimielinen.

Ei mulla mitään puskurirahastoja ollut, kun sijoittamaan aloitin. Velkaa oli Visa-kortilla ja asuntolainaa myös. Nyt ei ole kuin asuntolainaa ja osakepotti, jonka markkina-arvo on jo ylittänyt asuntolainan jäljellä olevan velkapääoman. Niin kauan kuin lainankorot ovat nollassa ei asuntolainaa kannata maksaa pois. Olkoot siis ylimääräiset rahat osakkeissa arvoa kasvamassa.

Lisäksi saat osinkoja joka vuosi.

Vierailija
53/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan täällä palstallakin viisaammat todenneet, että silloin kun tuulipukukansa alkaa ostella osakkeita, on lopun ajat lähellä.

Onneksi tuo viisaus ei missään määrin koske virtuaalivaluuttoja? Niissähän ei tällä hetkellä ole mitään kuplaa, eihän?

Osakkeissa sentään omistuksen kohteena on (pieni) osuus toimivasta firmasta ja siten myös oikeus saada osuus (=osinko) firman tuottamista voitoista.

Vierailija
54/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin vieras asia ja sen takia olen nyt vain maksanut asuntolainaa ylimäärin pois. 

Mikä järki?

Jos korot seuraavan neljännesvuosisadan aikana nousevat niin kivempi maksella niitä 150 tonnista kuin 200 tonnista esimerkiksi. Itse kyllä saan tuon 200 tonnin rajan rikki kesällä ja ajattelin sitten vähän löysätä (viime kuukaudet maksanut 2500 mutta mikäs siinä kun ei koronarajoitusten vuoksi voi rahaa oikein muutenkaan kuluttaa..hyvin voi pistää melkein koko tilin lainaan kun tässä vaan istutaan kotona, pari sataa käyttötilillä riittää ruokaan) ja lisätä sijoituksia.

Vierailija
55/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut jaksavat jankata pienten osakeostojen kuluista. Jos ostaa pieniä eriä kerrallaan, ei kannata käyttää välittäjää, jolla on suuri minimipalkkio. Vaan esim. Nordeaa, jossa palkkio 20 euron osakeostosta on 20 senttiä.

Vierailija
56/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite panin 2,5 milj markkaa osakkeisiin aikanaan, tulihan sitä välillä muutaman miljoonan voittoa, välillä meni 4 milliä miinukselle, mutta onneksi olivat taskurahoja. Kyllästyessäni oli plussan puolella muutaman satkutontun.

Vierailija
57/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittajan kannattaa kyllä mielummin vaan laittaa rahat indekseihin. On paljon tutkimuksia siitä että vaan todella taitavat ja harvat voittaa indeksin pitkällä tähtäimellä.

Indeksirahastoja markkinoivat vain ne, jotka vetävät suurimmat voitot niistä: Rahastonpyörittäjät. Tavikselle noissa jää vain maksajan osa.

Vierailija
58/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä osakepotti on noussut 40 000 —> 100 000?

- Aloittaja osti osakkeensa viime keväänä. Jos on ollut onnea ja on saanut ajoitettua ostot pahimpiin koronapohjiin, niin kyseinen voitto on ihan helposti saavutettavissa.

Esimerkiksi Fortum kävi alimmillaan noin 13 eurossa ja on nyt sellaista 21e. Neste on ollut alimmillaan jotain 22e ja nyt pyörinyt 55e tuntumassa jnejne (kävi alkuvuonna yli 60e!). 

Vierailija
59/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin vieras asia ja sen takia olen nyt vain maksanut asuntolainaa ylimäärin pois. 

Mikä järki?

Jos korot seuraavan neljännesvuosisadan aikana nousevat niin kivempi maksella niitä 150 tonnista kuin 200 tonnista esimerkiksi. Itse kyllä saan tuon 200 tonnin rajan rikki kesällä ja ajattelin sitten vähän löysätä (viime kuukaudet maksanut 2500 mutta mikäs siinä kun ei koronarajoitusten vuoksi voi rahaa oikein muutenkaan kuluttaa..hyvin voi pistää melkein koko tilin lainaan kun tässä vaan istutaan kotona, pari sataa käyttötilillä riittää ruokaan) ja lisätä sijoituksia.

Jos korot nousevat, niin kivempi maksaa silloin loppulaina kokonaan pois realisoimalla osa osakesijoituksista. Lisälyhennyksiin laittamalla nuo rahat olisivat tuottaneet vuodessa vain 0,3% korkohyödyn, mutta osakesijoituksissa sille summalle  on tullut arvonnousua ja osinkoja keskimäärin yli 10%/vuosi. Koronavuosi 2020 oli poikkeus, silloin arvonnousua tuli reippaasti enemmänkin!

Vierailija
60/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä osakepotti on noussut 40 000 —> 100 000?

- Aloittaja osti osakkeensa viime keväänä. Jos on ollut onnea ja on saanut ajoitettua ostot pahimpiin koronapohjiin, niin kyseinen voitto on ihan helposti saavutettavissa.

Esimerkiksi Fortum kävi alimmillaan noin 13 eurossa ja on nyt sellaista 21e. Neste on ollut alimmillaan jotain 22e ja nyt pyörinyt 55e tuntumassa jnejne (kävi alkuvuonna yli 60e!). 

Hurjaa nousua on Helsingin pörssissä koronakuopan jälkeen nähty: Esim Cargotec näyttää olleen alimmillaan 15,15€/kpl (maaliskuun 2020 puolivälissä). Käväisi tällä viikolla jo 45€/kpl. Ihan kiva nousu, vai mitä? Hajautetussa salkussa panoksia on toki laitettu muihinkin osakkeisiin ja instrumentteihin.