Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset eivät sijoita osakkeisiin?

Vierailija
28.02.2021 |

Ostin viime keväänä osakkeita 40000 eurolla ja vuodessa tehnyt voittoa liki 60000 euroa. Meneehän siitä verot mutta silti.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan täällä palstallakin viisaammat todenneet, että silloin kun tuulipukukansa alkaa ostella osakkeita, on lopun ajat lähellä.

Vierailija
22/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä on pienin summa millä niitä kannattaa ostaa?

Jos saan säästettyä 50e/kk niin kannattaako sillä nyt ostaa osakkeita vai pitää sukanvarressa?

Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan että säästä enemmän niin just nyt olen työtön ja tuon 50e:n säästäminenkin tekee tiukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulot on 10.000 euroa vuodessa, sijoitatko vai syötkö?

Vierailija
24/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen kiinnostaa! Voisiko joku asiasta tietävä

- antaa yksinkertaiset ohjeet sijoittamiseen

tai

- linkki/linkkejä hyviin ohjeisiin alottelijoille?

Pääomaa olisi, ei vain ole tullut tutustuttua sijoittamiseen. Kiitos avusta!

Vierailija
25/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoa on tarjolla vaikka kuinka paljon että voi aloittaa sijoittamisen. Tietysti jotkut ovat liian laiskoja edes hankkimaan tietoa.

Niin, ja kun ei ole sitä neljääkymmentä tonnia. (Sarkasmi)

Olen kuullut monta kertaa, että pitää olla rikas, että voi sijoittaa.

Minä en ollut, kun aloitin, mutta nykyään olen aika varakas.

Ihan muutama kymppi kuussa säästöön ja kun potti on säästetty, pääsee osakeostoksille.

Jatketaan säästämistä ja lisätään saadut osingot pottiin ja ostetaan taas osakkeita. Jne.

Vierailija
26/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska rahastoihin sijoittaminen sopii minulle nyt paremmin, sillä

1. niihin pääsee kiinni pienemmällä rahalla: hyvin voi heittää vaan 50-100e silloin tällöin

2. ei tarvi itse seurata silmä tarkkana markkinoita

3. indeksirahastoissa pääsee suhteellisiin hyviin tuottoihin kuitenkin ja kulut on pienet

Miksi kannattaisi sijoittaa indeksirahastoon, kun oman salkun markkina-arvo on kasvanut huomattavasti paremmin kuin indeksi? Mitä indeksiä indeksirahasto seuraa?

Vierailija
27/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole myynyt noin 20% osakkeista. Veikkaan että juhlat ovat pian juhlittu. Pian tarkoittaa parin vuoden sisällä.

Vierailija
28/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä niitä osakkeita edes ostetaan? Nimimerkillä ihan pihalla.

Pankin tai muun osakevälittäjän kautta. Jos sinulla on esim. Nordean verkkopankkitunnukset, avaat sinne arvo-osuustilin tai osakesäästötilin.

Vierailija
29/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen kiinnostaa! Voisiko joku asiasta tietävä

- antaa yksinkertaiset ohjeet sijoittamiseen

tai

- linkki/linkkejä hyviin ohjeisiin alottelijoille?

Pääomaa olisi, ei vain ole tullut tutustuttua sijoittamiseen. Kiitos avusta!

Täällä oli lähiaikoina aiheesta ketju ja siinä annettiin ihan konkreettisia neuvojakin. Muistaako kukaan millä hakusanoilla voisi yrittää?

Vierailija
30/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saan säästettyä 50e/kk niin kannattaako sillä nyt ostaa osakkeita vai pitää sukanvarressa?

Ja ennenkuin kukaan tulee sanomaan että säästä enemmän niin just nyt olen työtön ja tuon 50e:n säästäminenkin tekee tiukkaa.

OP:ssa näyttää tällä hetkellä olevan välityspalkkio 1% kauppasummasta tai maksimissaan 7 euroa. Siis kumpi summa kulloinkin on pienempi. Eli periaatteessa 50€/kk voi lähteä ostamaan jotain osakkeita. Käytännössä ehkä kuitenkin kannattaa kerryttää muutaman kuukauden potti ja tehdä ostot kerralla.

Vierailija
31/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Nordeassa voit ihan hyvin ostaa osakkeita vaikka 20 eurolla kuukaudessa, koska siellä kulut pienistä osakeostoista ovat pienet (20 euron ostosta maksat kuluja 20 senttiä). Jollain toisilla osakevälittäjillä (esim. Nordnet) minimikulut yhdestä ostosta on niin suuret, että kertaostoksen on syytä olla vähintään 500 euroa.å

Vierailija
32/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun siinä on melkein samanlainen mahdollisuus hävitä ne rahat.

Ei todellakaan ole.

Vierailija
33/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokukato ne hajoo. On robosijoittajia jitka heittää markkinat vaik ylösalasi siks

Vierailija
34/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni voisit säästää muutaman kuukauden ja ostaa sitten vaikka 500 €:lla osakkeita.

Ostoista menee aina pieni palkkio pankille, samoin säilytys maksaa.

Pieni vararahasto ihan tavallisella pankkitililla kannattaisi olla. Älä sijoita kaikkia rahojasi!

Vierailija
35/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OP:ssa näyttää tällä hetkellä olevan välityspalkkio 1% kauppasummasta tai maksimissaan 7 euroa. Siis kumpi summa kulloinkin on pienempi. Eli periaatteessa 50€/kk voi lähteä ostamaan jotain osakkeita. Käytännössä ehkä kuitenkin kannattaa kerryttää muutaman kuukauden potti ja tehdä ostot kerralla.

Ei ole mitään syytä, miksi pitäisi kerryttää ensin muutaman kuukauden potti. Paitsi se, että haluaa ostaa sellaista firmaa, jonka yksi osake maksaa enemmän kuin mitä saat säästöön yhden kuukauden aikana.

Vierailija
36/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. niihin pääsee kiinni pienemmällä rahalla: hyvin voi heittää vaan 50-100e silloin tällöin

3. indeksirahastoissa pääsee suhteellisiin hyviin tuottoihin kuitenkin ja kulut on pienet

1) niin voi osakkeisiinkin

2) ihan samalla tavalla pitää seurata.

3) no tämä piti paikkaansa.

Vierailija
37/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni myöskään sellaisia rahoja, mitä ei ole varaa hävitä, ei kannata (oman mielenrauhankaan takia) sijoittaa. Itse pelaan vain ylimääräisillä nappuloilla ja ne varat joita saatan (pian) tarvita, säästän muilla tavoin.

Vierailija
38/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä osakepotti on noussut 40 000 —> 100 000?

Vierailija
39/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni voisit säästää muutaman kuukauden ja ostaa sitten vaikka 500 €:lla osakkeita.

Ostoista menee aina pieni palkkio pankille, samoin säilytys maksaa.

Pieni vararahasto ihan tavallisella pankkitililla kannattaisi olla. Älä sijoita kaikkia rahojasi!

Esim. Nordeassa 50 euron osakeostosta menee 50 sentin palkkio, 500 euron ostosta 5 euron palkkio. Ei ole mitään syytä, miksi pitäisi ensin kerätä 500 euroa ensimmäistä ostosta varten. Säilytys on Nordeassa maksuton, jos tekee vähintään yhden osakekaupan vuosineljänneksen aikana.

Tuo on ihan totta, että tilillä kannattaa aina olla vararahasto yllättäviä menoja varten, jotta ei joudu myymään osakkeita tappiolla.

Vierailija
40/63 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis kyllähän rahastoon sijoittavat sijoittavat myös osakkeisiin. Oot vaan hajauttanut sijoituksen tosi laajasti.