Voiko siemenet laittaa esikasvatukseen kertis-pahvikuppeihin? Muovisia ei ole yhtään
Jotain hedelmien siemeniä on tullut talven mittaan säästettyä ja kuivateltua niin voisi kokeilla lähtisikö joku itämään, vaikka pari-kolme siementä per kuppi. Jos nuo pahvikupit keräisi johonkin laakeaan rasiaan ja kelmu päälle alkuun?
Kommentit (10)
Tee itse sanomalehdestä kippoja,kananmunankennoja miksi muovia pitäisi olla.
Voihan ne mukit vuorata sisäpuolelta muovilla
Voi laittaa, mutta kastelun suhteen on oltava tarkka, että ei kastele liikaa ja aiheuta hometta
Töki reikiä pohjaan, liikakastelu tappaa hyvin usein. Olen pitkän linjan kotipuutarhuri ja edelleen välillä mur haan vahingossa siemenkylvöt kastelemalla liikaa. Kupin pohjalle vielä palanen talouspaperia, se päästää ylimääräisen veden läpi mutta multa jää kiltisti kuppiin.
Siemenet voi myös "herättää" reilummalla vedellä ennen istutusta. Jopa suosittelisin tätä. Eli reilusti kostean paperin väliin lautaselle, lämpimään paikkaan ja vaikka sitä kelmua päälle. Jos ei noin viikossa ala tulla juuren alkua, tuskin tuleekaan. Monet kaupasta ostettujen kasvien, hedelmien ym. siemenet ovat lähtökohtaisesti steriilejä.
- edellinen tsi-puutarhuri
Vierailija kirjoitti:
Siemenet voi myös "herättää" reilummalla vedellä ennen istutusta. Jopa suosittelisin tätä. Eli reilusti kostean paperin väliin lautaselle, lämpimään paikkaan ja vaikka sitä kelmua päälle. Jos ei noin viikossa ala tulla juuren alkua, tuskin tuleekaan. Monet kaupasta ostettujen kasvien, hedelmien ym. siemenet ovat lähtökohtaisesti steriilejä.
- edellinen tsi-puutarhuri
Suodatinpaperin väliin siemenet, niin juuret eivät tarraa kiinni niinkuin talouspapruun tuppaavat jäämään.
Vierailija kirjoitti:
Tee itse sanomalehdestä kippoja,kananmunankennoja miksi muovia pitäisi olla.
Ei tarvitse olla muovisia taimiruukkuja, kunhan on vettä läpäisemätön astia, johon ne paperista tai kananmunakennoista tehdyt kipot laittaa. Kastelussa kannattaa huomata, että paperi, kananmunakenno, turvepotti jne lisäävät veden haihtumista eli taimia pitää kastella lähes päivittäin.
Itse teen kylvökset kaupasta ostettuun A4-arkin kokoiseen taimikaukaloon. Taimikaukalon sijaan voi käyttää vaikka valmisateriassa ollutta muovirasiaa. Laitan taimimullat koko astiaan ja kylvän yhteen osaan esim. tomaatit ja toiseen osaan lehtikaalit. Astian reunaan laitan merkinnät, mitä kasvia on missäkin kohtaa.
Koulin taimet "sirkkalehdet plus 1-2 kasvulehteä" -vaiheessa omiin ruukkuihinsa. Olen säästänyt aiempien vuosien taimipurkit ja pessyt ne ennen uudelleenkäyttöä. Uusia purkkeja ostan yleensä loppukesällä, kun kaupat myyvät jäännösvarastonsa 50% alennuksella.
Ei kannata orjallisesti noudattaa niitä siemenpussien ohjeita "kylvä kaksi siementä per purkki ja nyppää huonompi taimi pois". Järkevämpää on kylvää siemenet kaukaloon ja koulia siitä kaikki elinkelpoiset taimet omiin ruukkuihinsa. Saa hyviä taimia noin 50% enemmän kuin pussin neuvoja noudattaen.
Olen säästänyt aiempien vuosien taimipurkit ja pessyt ne ennen uudelleenkäyttöä.
Tarkennuksena tähän kohtaan: Kukkapurkkien pesu onnistuu parhaiten mäntysuopavedellä. Konsti, jota ennen myös ammattiviljelijät käyttivät. Nykyään ammattiviljelijät käyttävät vain uusia purkkeja: vanhojen purkkien pesu on käsityövaltaista ja siksi liian kallista. Harrasteviljelijän ei kuitenkaan tarvitse työtuntien hintaa laskea, joten purkkien kierrättäminen on edelleenkin järkevää.
Ennen laitettiin maito ja piimätölkkeihin. Ne tölkit leikattiin sopivan mataliksi ja pestiin. Sitten vaan mullat ja siemenet niihin.