Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vieläkin niin monet luulevat, että karvojen ajelu kiihdyttää karvankasvua ja paksuntaa niitä?

Vierailija
27.02.2021 |

Kerroin läheiselleni että joudun nykyään sheivaamaan leukani/viikseni (olen nainen) ja hän kauhisteli, että miksi teet niin kun sehän vain paksuntaa karvat ja tuuhentaa niitä...

🤦‍♀️

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on todella yleinen uskomus varsinkin naisten keskuudessa. Pohjautuu näihin edellisiltä sukupolvilta saatuihin uskomuksiin, kuten se ettei saisi mennä uimaan syömisen jälkeen tai että sian liha pitää aina paistaa kypsäksi toisin kuin naudanliha vaikka eroa ei ole. 

Vierailija
2/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä pitäisi paikkansa, eikö silloin harva-/ohuthiuksisten kannattaisi sheivata pää kaljuksi, jotta se uusi hius olisi sitten paksumpaa ja runsaampaa? 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käytännössä nähnyt, että niin tapahtuu. Esim. kerran leikkasin pois rinnoissa nännien ympärillä olleet ohut karvat ja ne kasvoivat isoina ja paksuina takaisin, jolloin ne joutuu nyt alvariinsa leikkaamaan, koska ovat niin rumat.

Vierailija
4/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä oli ennen ohuet käsikarvat mutta ovat nyt paksut kun sheivasi ne yhden kerran. Kuulemma kaduttaa.

Vierailija
5/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käytännössä nähnyt, että niin tapahtuu. Esim. kerran leikkasin pois rinnoissa nännien ympärillä olleet ohut karvat ja ne kasvoivat isoina ja paksuina takaisin, jolloin ne joutuu nyt alvariinsa leikkaamaan, koska ovat niin rumat.

Itse olen nyppinyt ohuita nännikarvojani vuosia eikä ne siitä ole muotoaan muuttanut. Taitaa syy olla sinun kohdallasi jossain ihan muussa kuin nyppimisessä. Tai ehkä trollaat.

Vierailija
6/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyppinyt ohuita nännikarvojani vuosia eikä ne siitä ole muotoaan muuttanut. Taitaa syy olla sinun kohdallasi jossain ihan muussa kuin nyppimisessä. Tai ehkä trollaat.

En nyppinyt vaan leikkasin.

Vierailija
7/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä oli ennen ohuet käsikarvat mutta ovat nyt paksut kun sheivasi ne yhden kerran. Kuulemma kaduttaa.

Miksi mies sheivaisi käsikarvansa? Onko hän homo?

Vierailija
8/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikki leikattu karva tuntuu paksummalta ja karheammalta, koska luonnollisesti kasvavan karvan kärki on ohut ja hento.

Vierailija
9/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikki leikattu karva tuntuu paksummalta ja karheammalta, koska luonnollisesti kasvavan karvan kärki on ohut ja hento.

Ja karvahan kasvaa vain tyvestään, eli kärki ei myöhemminkään muutu ohueksi.

Vierailija
10/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuvittelet, että se leikkaaminen vaikuttaisi karvatuppeen? 😄😄😄 Kun ei nyppiminenkään muuta karvaa paksummaksi, ainoa mitä karvatupelle voi käydä on vahingoittua niin, ettei karva enää kasva siitä. Tämä tapahtuu usein esim. liian innokkaille kulmakarvojen nyppijöille.

Vierailija
11/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto ei jakaannu tasaisesti ihmisten välillä. Tämä karvajuttu on hyvä esimerkki siitä, että tieto ei tartu päähän, kun sillä ei ole mitään tarttumapintaa eli perustietoa.

Jos haluaa tietää, kiihdyttääkö ajelu karvankasvua, voi mennä katsomaan Wikipediaa, jossa asia kuin asia selitetään kohtuullisen yksinkertaisesti. Mutta kun eiiiiii jakseta mitään bilsaa, uskotaan uskomuksia tai järkeillään asia itse. Ja kun tietämätön järkeilee, ei lopputulos ole hääppöinen.

Karvankasvu ja sängen olemus on helppo selittää muutamalla virkkeellä, mutta jollei kuulijaa kiinnosta, yrittäminen on turhaa.

Vierailija
12/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuvittelet, että se leikkaaminen vaikuttaisi karvatuppeen? 😄😄😄 Kun ei nyppiminenkään muuta karvaa paksummaksi, ainoa mitä karvatupelle voi käydä on vahingoittua niin, ettei karva enää kasva siitä. Tämä tapahtuu usein esim. liian innokkaille kulmakarvojen nyppijöille.

Leikkaamisen ei tarvitse vaikuttaa karvatuppeen. Juurihan se tuossa yllä selostettiin.

Luonnollinen leikkaamaton karva on paksu tyvestään ja ohut huipustaan. Leikattu karva taas on tasapaksu, eli huomattavasti massiivisempi, koska leikkaamisen jälkeen entisestä tyvestä tulee huippu.

Vierailija
13/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieto ei jakaannu tasaisesti ihmisten välillä. Tämä karvajuttu on hyvä esimerkki siitä, että tieto ei tartu päähän, kun sillä ei ole mitään tarttumapintaa eli perustietoa.

Jos haluaa tietää, kiihdyttääkö ajelu karvankasvua, voi mennä katsomaan Wikipediaa, jossa asia kuin asia selitetään kohtuullisen yksinkertaisesti. Mutta kun eiiiiii jakseta mitään bilsaa, uskotaan uskomuksia tai järkeillään asia itse. Ja kun tietämätön järkeilee, ei lopputulos ole hääppöinen.

Karvankasvu ja sängen olemus on helppo selittää muutamalla virkkeellä, mutta jollei kuulijaa kiinnosta, yrittäminen on turhaa.

Sinäkö sen Wikipedian artikkelin olet kirjoittanut? Vai naapurin Pirkko?

Vierailija
14/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu, että ajeltu karvoitus alkaa levitä laajemmalle?

Vierailija
15/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelin joskus kulmakarvani siinä toivossa, että ne kasvaisivat paksumpina takaisin. No kulmakarvoihin kasvoi ihme kyllä ihan muutama tumma ja paksumpi karva, olisivat vain kaikki kasvaneet sellaisina takaisin. 

Vierailija
16/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sheivaan kerran pari kuussa karvat. Joskus useammin.

Ihokarvani ovat vaaleat, hennot ja hidaskasvuiset.

Olen kohta 40-vuotias ja tehnyt niin siitä asti kun on karvoja kasvanut. Kainaloissa ei käytännössä kasva karvat ollenkaan.

Ei ole muuttunut mihinkään vaikka itsekin tuon uskomuksen olen kuullut.

Mistä se katvatuppi sen tietää että ne on pinnalta sheivattu?

Eikä kulmien nyppiminenkään ole lisännyt niitä muutamaa hajakarvaa jotka kasvaa.

Vierailija
17/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu, että ajeltu karvoitus alkaa levitä laajemmalle?

Siitä että iän myötä karvojen kasvu on aina vain runsaampaa. Enempi ja vähempi ihmisestä riippuen. Kunnes taas vanhemmiten alkaa häviämään.

Ajelit niitä tai et.

Vierailija
18/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se katvatuppi sen tietää että ne on pinnalta sheivattu?

Pointti on juuri siitä, että karvatuppi ei sitä tiedä. Eli se luulee kasvattavansa karvan tyviosaa vaikka oikeasti kasvattaakin karvan päätä. Jolloin karvasta tulee paksu koko pituudeltaan.

Vierailija
19/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö sen Wikipedian artikkelin olet kirjoittanut? Vai naapurin Pirkko?

Minä en, Pirkosta en tiedä. Toin esille Wikipedian sen vuoksi, että siellä esitetään asiat vähän vähemmällekin tiedolle sopivan yksinkertaiseksi. Karvankasvun perusasiat eivät ole niin kiisteltyjä, etteikö Wikipedian tarjoamaan tietoon voisi luottaa. Lukaisepa itse kappale "Karvojen synty ja rakenne". Jos evääsi riittävät tiedon käsittelemiseen, ymmärrät kyllä, miksi leikattu karva tuntuu karkeammalta kuin leikkaamaton.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Karvoitus

Vierailija
20/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhero tuuhenee kun ajelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän