Olkaa ihmiset tarkkoja asuntoa vuokratessanne tai ostaessanne!
Olen jo parin vuoden ajan selannut aktiivisesti Oikotietä ja välillä myös Etuovea/Vuokraovea. Seuraan muutaman eri alueen tilannetta, mutta välillä vertailen asuntoja ja hintoja koko maan alueella.
Siellä on todella paljon täysin epämääräisiä ja harhaanjohtavia ilmoituksia. Kannattaa vähintään tarkistaa talosivu Oikotiellä, googlettaa osoite/talo, tarkistaa sijainti Google mapsillä, ottaa kuvakaappauksia vuokra/myyntitekstistä ja selvittää kuka vuokraa tai myy. Kokonaan nimettömät ja epämääräiset nimimerkillä tai täysin tuntemattoman firman nimellä tehdyt ilmoitukset suosittelen skippaamaan. Yrityksen tiedot saa finderista ja jos firmaa ei ole olemassa, niin se ei kovin hyvää kerro.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut tämän jo johonkin ketjuun aikaisemmin, mutta mielestäni Oikotiellä olisi hyvä olla mahdollisuus myös arvostella talo.
Ihan vaan vaikka antaa tähtiä, ilman tekstikenttää, ettei ihmiset kirjoita asiattomuuksia naapureista tms.
Esim:
Asumiskokemus: ⭐⭐⭐/5
Talon ylläpito/huolto:⭐⭐/5
Palvelut/ympäristö tms. ⭐⭐⭐/5On tosi raskasta sokkona muuttaa ja ostaa, kun ne asiat jotka vaikuttaa elämiseen tulee ylläreinä.
Tähtiarvostelut on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Oli se sitten yelp, ebay, trivago tai mikä vaan...
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut tämän jo johonkin ketjuun aikaisemmin, mutta mielestäni Oikotiellä olisi hyvä olla mahdollisuus myös arvostella talo.
Ihan vaan vaikka antaa tähtiä, ilman tekstikenttää, ettei ihmiset kirjoita asiattomuuksia naapureista tms.
Esim:
Palvelut/ympäristö tms. ⭐⭐⭐/5On tosi raskasta sokkona muuttaa ja ostaa, kun ne asiat jotka vaikuttaa elämiseen tulee ylläreinä.
Oli se sitten yelp, ebay, trivago tai mikä vaan...
Kyllä nekin enemmän kertoo kuin ei mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta toiseen jaksaa kyllä ihmetyttää ilmoitukset ilman kuvia ja ilman kunnon yhteystietoja. Jos siihen vuokrailmoitukseen kuvaa jotain kukkaruukkuja pihalla, niin ei se oikein mitään kerro.
Mua ärsyttää nykyisissä vuokrailmoituksissa se asuinalueen ja palveluiden kuvaaminen. Hirveesti käytetään vaivaa ja aikaa ja sanallista kuvailua tyyliin: "Puutarhamainen asuinalue, josta lähimmälle bussipysäkille vain 300 metriä. Heti etupihalta lähtee turvallinen jalkakäytävä, jota pitkin pääsee Salen lähikauppaan. Kirjasto, päiväkoti ja Teboil löytyvät heti nurkan takaa. Talon takana kasvaa kuusia, koivuja ja yksi pihlaja."
Tätä rataa koko ilmoitus. Mutta mua kiinnostaa se asunto. Noi kaikki lähiympäristön palvelut löytyy ihan googlettamalla. Sen sijaan siitä asunnosta ei saa tietoja kuin sen ilmoituksen avulla. Asunnosta kerrotaan ruhtinaallisesti, että kyseessä on yksiö keittokomerolla. Mutta jutunjuurta ympäristöstä ja lähipalveluista löytyy sitten puoli sivua.
Mitä vit*ua siis? Ja tämä toistuu nykyään lähes joka ilmoituksessa. Olen vuokraamassa sitä asuntoa, enkä kivenheiton päässä olevaa uimarantaa. Ne lenkkipolut ja lähistön kukkakaupat osaan etsiä itse, jos niillä edes on mitään merkitystä asunnon valinnan kannalta.
Samaa mieltä. Yleisesti, mitä vuolassanaisemmin sitä lähiympäristöä ja muuta asuntoon kuulumatonta hehkutetaan, sitä varmemmin siinä asunnossa on jotain pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä täällä ollaan tällaisesta, että opiskelija on saanut edullisella vuokralla säätiöltä vuokrattua opiskelija-asunnon hyvältä paikalta ja sitten vuokraa sitä huomattavasti kalliimmalla eteenpäin?
En lähtisi treffeille tuollaisen ihmisen kanssa. Noi säätiöiden opiskelijakämpät on tarkoitettu opiskeluun eikä nettoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä täällä ollaan tällaisesta, että opiskelija on saanut edullisella vuokralla säätiöltä vuokrattua opiskelija-asunnon hyvältä paikalta ja sitten vuokraa sitä huomattavasti kalliimmalla eteenpäin?
No sitä mieltä ettei se ole edes laillista.
Laillisuudesta en tiedä, mutta onhan tuo todella röyhkeää toimintaa. Uteliaisuuttani tarkistin, että säätiön säännöissä lukee, että asuntoa saa jälleenvuokrata heidän luvalla ja korkeintaan samalla vuokralla kuin opiskelijalta peritään. Onkohan tuossa mitään lupia edes kysytty? Helppoa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi treffeille tuollaisen ihmisen kanssa. Noi säätiöiden opiskelijakämpät on tarkoitettu opiskeluun eikä nettoamiseen.
Samaa mieltä. Ne asunnot on edullisia juuri sen takia, koska ne on opiskelijoille tarkoitettu. Jos siellä ei aio syystä tai toisesta itse asua, niin luovuttaa sen seuraavalle.
Vierailija kirjoitti:
Ostaminen ja vuokraaminen ovat vähän eri asioita. Itse vuokranantajana en aikoinaan laittanut nimeäni julkiseksi Oikotielle. Voi saada vaikka mitä häirikköjä kiusakseen. Tuli monia aivan hämäriä vuokralaisehdokkaita, onneksi en kertonut nimeäni heti. Nyt asunto on ollut jo kolme vuotta samalla vuokralaisella, joten ei ole tarvinnut ilmoittaa missään.
On ikävää, että sieltä voi saada häiriköiviä yhteydenottoja, mutta silti ei herätä lainkaan luottamusta, jos ilmoituksessa ei ole edes nimeä. Omaa puhelinnumeroa en itsekään siihen laittaisi, vaan yhteydenotot viestillä, tai sähköpostilla.
Vierailija kirjoitti:
Up
Seven up
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaminen ja vuokraaminen ovat vähän eri asioita. Itse vuokranantajana en aikoinaan laittanut nimeäni julkiseksi Oikotielle. Voi saada vaikka mitä häirikköjä kiusakseen. Tuli monia aivan hämäriä vuokralaisehdokkaita, onneksi en kertonut nimeäni heti. Nyt asunto on ollut jo kolme vuotta samalla vuokralaisella, joten ei ole tarvinnut ilmoittaa missään.
On ikävää, että sieltä voi saada häiriköiviä yhteydenottoja, mutta silti ei herätä lainkaan luottamusta, jos ilmoituksessa ei ole edes nimeä. Omaa puhelinnumeroa en itsekään siihen laittaisi, vaan yhteydenotot viestillä, tai sähköpostilla.
Miksi alapeukku? Vuokraako joku oikeasti sellaisen ilmoituksen perusteella, jossa ei ole nimeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on se, että vaikka kuinka tutkisi asunnon tai taloyhtiön historiaa, sekopäänaapurit huomaa vasta muuton jälkeen.
Avohoidon piirissä olevat musiikkia öisin soittavia sekakäyttäjiä löytyy joka taloyhtiöstä.
Parasta on kun se vetää sohvan parvekkeen ikkunasta pihalle, pistää kokon pystyyn olohuoneeseen ja diilaa kaiket päivät ja yöt. Saattaa myös tyhjentää häkkikomerot ja kaataa yhteisen saunan kiukaan ihan vaan koska voi. Jep, nämä on ihania kokemuksia mut hei "normaalin elämän äänet" ja silleen.
Niin no, mikä on "normaalia"? Onhan tuokin jollekin arkea :D Naapureille ei ehkä niin miellyttävää tosin.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim:
Oli se sitten yelp, ebay, trivago tai mikä vaan...Kyllä nekin enemmän kertoo kuin ei mikään.
Asunnoissa pyörii niin isot rahat, että kelle tahansa myyjälle tulisi kiusaus tehdä tukku valeprofiileita ja aloittaa oman talon kehuminen / naapurin haukkuminen.
Vaikka arvostelu vaatisi vahvaa tunnistautumista, ei se silti olisi kovin reilu. Vuokra-asuntovaltaiset talot saisivat todennäköisemmin enemmän negatiivisia arvioita, koska vuokralaisesten rahat eivät ole kiinni asuintalon maineessa. Omistusasujat tuskin taas laskisivat oman asuntonsa arvoa tuomalla esiin epäkohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim:
Oli se sitten yelp, ebay, trivago tai mikä vaan...Kyllä nekin enemmän kertoo kuin ei mikään.
Asunnoissa pyörii niin isot rahat, että kelle tahansa myyjälle tulisi kiusaus tehdä tukku valeprofiileita ja aloittaa oman talon kehuminen / naapurin haukkuminen.
Vaikka arvostelu vaatisi vahvaa tunnistautumista, ei se silti olisi kovin reilu. Vuokra-asuntovaltaiset talot saisivat todennäköisemmin enemmän negatiivisia arvioita, koska vuokralaisesten rahat eivät ole kiinni asuintalon maineessa. Omistusasujat tuskin taas laskisivat oman asuntonsa arvoa tuomalla esiin epäkohtia.
Niin, en tiedä miten sen voisi toteuttaa reilulla ja toimivalla tavalla? Olisi kiva kuitenkin jostain saada tarkempaa infoa talosta ja asunnosta kuin mitä myyjä tai välittäjä haluavat oman etunsa takia tarjota. Joskus asunnon omistaja ei ole itse koskaan siinä asunut, niin ei edes osaa oikein mitään kertoa.
Kalliokin on usein niin levoton, vaikka on olevinaan niin trendikäs alue.
Vierailija kirjoitti:
Kallio on ollut levoton ennen kuin siitä tuli "trendikäs". Se on entinen työläiskaupunginosa, jonne hipsterit keksivät jostain syystä alkaa levittäytyä ihan holtittomasti. Siksi ne kämpätkin on nykyään niin kalliita. Kallion ongelmat on kyllä aika helposti havaittavissa, jos alueella viettää yhtään aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Samat vanhat diilerit, trokarit, tuurijuopot ja puukkojunkkarit siellä asuu, paitsi nyt eivät ole enää parikymppisiä vaan nelikymppisiä.
Joko asunnon arvo noussut roimasti eivätkä halua muuttaa kotikulmilta pois tai saaneet edullisen vuokrasopparin vuonna miekka ja kivi ja asuvat jollain 600e vuokralla ilman korotuksia kiitoksena kämpässä pysymisestä.
Virheellisesti luullaan että alue on "gentrifikoitunut" ja rauhoittunut siksi kun sinne on kyhätty pari etnistä ravintolaa ja falafelpaikkaa, mutta kyseessä on huomattavista järjestyshäiriöistä kärsivä suht levoton kaupunginosa.
Rööperi oli myös ennen, mutta kovimmat raggarit ovat kyllä kuolleet jo pois ja tilalle on tullut lapsiperheitä.
https://yle.fi/uutiset/3-5581707
Turvattomimmiksi koettiin Kallio, Mellunkylä ja Pukinmäki. Rauhallisimmalta kulkeminen tuntui Tuomarinkylässä, Lauttasaaressa ja Vastikään Helsinkiin liittyneessä Östersundomissa.
Rautatieasema on joukkoliikenteen solmukohtana ja runsaine ravintoloineen vuodesta toiseen kätuväkivallan ehdoton keskittymä.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-5581707
Turvattomimmiksi koettiin Kallio, Mellunkylä ja Pukinmäki. Rauhallisimmalta kulkeminen tuntui Tuomarinkylässä, Lauttasaaressa ja Vastikään Helsinkiin liittyneessä Östersundomissa.
Rautatieasema on joukkoliikenteen solmukohtana ja runsaine ravintoloineen vuodesta toiseen kätuväkivallan ehdoton keskittymä.
Juttu on vuodelta 2010 eli yli vuosikymmenen takaa. Toki silti Kalliossa on rauhatonta, mutta en mieltäisi sitä kuitenkaan pelottavimmaksi Helsingin asuinalueista. Rautatieaseman ympäristön levottomuuden kyllä allekirjoitan. Siellä on illalla oikeasti pelottavaa.
Mua ärsyttää nykyisissä vuokrailmoituksissa se asuinalueen ja palveluiden kuvaaminen. Hirveesti käytetään vaivaa ja aikaa ja sanallista kuvailua tyyliin: "Puutarhamainen asuinalue, josta lähimmälle bussipysäkille vain 300 metriä. Heti etupihalta lähtee turvallinen jalkakäytävä, jota pitkin pääsee Salen lähikauppaan. Kirjasto, päiväkoti ja Teboil löytyvät heti nurkan takaa. Talon takana kasvaa kuusia, koivuja ja yksi pihlaja."
Tätä rataa koko ilmoitus. Mutta mua kiinnostaa se asunto. Noi kaikki lähiympäristön palvelut löytyy ihan googlettamalla. Sen sijaan siitä asunnosta ei saa tietoja kuin sen ilmoituksen avulla. Asunnosta kerrotaan ruhtinaallisesti, että kyseessä on yksiö keittokomerolla. Mutta jutunjuurta ympäristöstä ja lähipalveluista löytyy sitten puoli sivua.
Mitä vit*ua siis? Ja tämä toistuu nykyään lähes joka ilmoituksessa. Olen vuokraamassa sitä asuntoa, enkä kivenheiton päässä olevaa uimarantaa. Ne lenkkipolut ja lähistön kukkakaupat osaan etsiä itse, jos niillä edes on mitään merkitystä asunnon valinnan kannalta.