Vuoroviikkoasuminen ja elatusmaksut
Miten olette sopineet elatuksen, kun lapset asuvat vuoroviikoin? Kuulostaisi reilulta, että kulut (vaatteet, harrastukset, vakuutukset yms) puolitetaan ja maksetaan lapsilisillä ja ylimenevä osuus tulojen suhteessa. Ja jos sopuun ei päästä, mitä ohjeistaa lastenvalvoja?
Itse olen lähdössä neuvotteluun rakentavassa hengessä, mutta koska mukana on jo uusia kumppaneita, ei kaikki välttämättä mene kuitenkaan ihan putkeen. Ts. toisen intresseissä voi olla muukin kuin lasten etu.
Ja vielä tuosta vuoroviikkoasumisesta, pitääkö siitä olla erillinen lastenvalvojen vahvistama sopimus vai riittääkö, että se on sovittu keskenään.
Kommentit (20)
Kannattaa olla sopimukset ja varsinkin raha-asioista. Reiluinta on varmaan, että molemmat maksaa erilliselle tilille vaikka 100€/kk ja myös lapsilisä tulee tilille. Tuolla rahalla sitten lapselle vaatteet, kengät, harrastukset, elektroniikka ym. Jos rahaa kertyy niin joulu-ja syntymäpäivälahjat niistä sitten.
Lapsilisät tulee tällä hetkellä äidille.
ap
Erillinen yhteinen tili lasten kuluille on paras malli jossa kukaan ei koe makselevansa toisen taloa tai lomamatkoja.
Vaatehankinnat yms. puoliksi, ensin tietysti vähennetään lapsilisät. Kumpikin maksaa omilla viikoillaan ruuat, ja mitä haluaa ostaa lapsille sellaista mitä ei viedä toiseen kotiin.
Tietääkö kukaan, mitä lastenvalvoja ohjeistaa, jos toinen osapuoli ei suostu tähän yhteinen tili -järjestelyyn. Tätä siis pelkään, koska itsellä hieman paremmat (n. 100€/kk) tulot. Ja juuri tuota "maksan toisen asuntoa"-tilannetta pelkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Erillinen yhteinen tili lasten kuluille on paras malli jossa kukaan ei koe makselevansa toisen taloa tai lomamatkoja.
Plus tietenkin lapsilisät myös tälle tilille.
Vuoroviikko asumisessa molemmat huolehtivat lapsen menoista itse (vaatteet ,ruuat" Käytkö itse töissä? Vai työtön? Opiskelija? Nekin vaikuttavat jossain määrin siihen jos toisella vanhemmista huomattavasti suuremmat tulot, niin voidaan ajatella että se vanhempi maksaisi sitten esimerkiksi lapsen vakuutuksen tai muuta sellaista. Mutta en kyllä näe syytä sille miksi kaikki kulut pitäisi maksaa puoliksi?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, mitä lastenvalvoja ohjeistaa, jos toinen osapuoli ei suostu tähän yhteinen tili -järjestelyyn. Tätä siis pelkään, koska itsellä hieman paremmat (n. 100€/kk) tulot. Ja juuri tuota "maksan toisen asuntoa"-tilannetta pelkään.
ap
Ei kai tuollaista tilannetta tule, jos raha maksetaan erilliselle tilille ja hankinnat kuittien mukaan. Ruoka, vesi ja sähkökukut sitten vanhempi kustantaa vuorollaan.
Meillä lapset ovat vuoroviikoin. Minä (äiti) olen virallisesti lähivanhempi, ja lapsilisät tulevat minulle. Maksamme kaikki lasten menot tulojen suhteessa, minulle tulona lasketaan myös siis nuo lapsilisät. Kumpikin vanhempi kustantaa asiat omassa kodissaan, mutta esimerkiksi ulkovaatteet maksetaan yhdessä. Ja tietenkin harrastukset, vakuutukset jne.
Lastenvalvoja ei ”määrää” mitään. Lastenvalvojalla ainoastaan vahvistetaan se, mitä vanhemmat ovat sopineet. Ja lastenvalvoja ei todellakaan ole mikään neutraali, puolueeton ”elin”. Eli ihan tuurista kiinni, mitä lastenvalvoja ohjeistaa tai mihin suuntaan vanhempia tukisi. Valitettavasti näin. Esimerkiksi elatusmaksujen suuruus, mitä niihin siis lasketaan ja mitä lastenvalvoja suosittelee, vaihtelee riippuen valvojasta. Teidän täytyy siis vanhempina miettiä, mitä haluatte, miten elatus järjestetään. Lapsen elatus on siis jollakin tavalla hoidettava, se on lähtökohta. Mutta lastenvalvoja ei ole se taho, joka jotain määräisi. Hän vain vahvistaa sopimuksen. Jos ette pääse sopuun, niin sitten ainoa vaihtoehto on oikeus, joka on sitten maksullista sille vanhemmalle, joka ei ole lähi. Vaikka olisi vuoroviikkosopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kai tuollaista tilannetta tule, jos raha maksetaan erilliselle tilille ja hankinnat kuittien mukaan. Ruoka, vesi ja sähkökukut sitten vanhempi kustantaa vuorollaan.
Tietenkään ei tule, jos pystytään sopimaan yhdessä tuosta tilista. Mutta kun nyt ei ole yhtään varmaa, pystytäänkö.
Olen siis lasten isä ja äiti luultavasti haluaa, minun maksavan hänelle elatusmaksua (satoja euroja). Hän myös haluaa, että lapset ovat luonani vuoroviikoin. Itse haluan olla lasteni kanssa vuoroviikoin, mutta haluaisin maksaa kulut puoliksi tai sopivalla sovitulla prosenttiosuudella.
Kiitos jo tähän astisista vastauksista. Hienoa, että olette pystyneet sopimaan asioista noin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ovat vuoroviikoin. Minä (äiti) olen virallisesti lähivanhempi, ja lapsilisät tulevat minulle. Maksamme kaikki lasten menot tulojen suhteessa, minulle tulona lasketaan myös siis nuo lapsilisät. Kumpikin vanhempi kustantaa asiat omassa kodissaan, mutta esimerkiksi ulkovaatteet maksetaan yhdessä. Ja tietenkin harrastukset, vakuutukset jne.
Lastenvalvoja ei ”määrää” mitään. Lastenvalvojalla ainoastaan vahvistetaan se, mitä vanhemmat ovat sopineet. Ja lastenvalvoja ei todellakaan ole mikään neutraali, puolueeton ”elin”. Eli ihan tuurista kiinni, mitä lastenvalvoja ohjeistaa tai mihin suuntaan vanhempia tukisi. Valitettavasti näin. Esimerkiksi elatusmaksujen suuruus, mitä niihin siis lasketaan ja mitä lastenvalvoja suosittelee, vaihtelee riippuen valvojasta. Teidän täytyy siis vanhempina miettiä, mitä haluatte, miten elatus järjestetään. Lapsen elatus on siis jollakin tavalla hoidettava, se on lähtökohta. Mutta lastenvalvoja ei ole se taho, joka jotain määräisi. Hän vain vahvistaa sopimuksen. Jos ette pääse sopuun, niin sitten ainoa vaihtoehto on oikeus, joka on sitten maksullista sille vanhemmalle, joka ei ole lähi. Vaikka olisi vuoroviikkosopimus.
Lastenvalvojalla on kuitenkin lain määräämät laskelmat lapsen minimi elatustuesta, jotka perustuu vanhempien tuloihin. Tämä on on se pakko mikä on toisen maksaa ellei vanhemmat keskenään sovi jostain toisesta tavasta.
Ap, miten lasten kulujen jakaminen on mennyt liittonne aikana? Lasten äiti voi haluta elarit ihan sen vuoksi, ettet aiemminkaan ole vapaaehtoisesti osallistunut lasten kuluihin tai välinne ovat niin riitaisat, että on helpompaa, että toinen vanhempi hoitaa harrastus-, vaate- ja päivähoitokulut.
Elareilla ei Suomessa pääse rellestämään. Ne ovat niin pienet, että menevät varmasti lasten menoihin, jos ne saavalla vanhemmalla ei ole addiktioita.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten lasten kulujen jakaminen on mennyt liittonne aikana? Lasten äiti voi haluta elarit ihan sen vuoksi, ettet aiemminkaan ole vapaaehtoisesti osallistunut lasten kuluihin tai välinne ovat niin riitaisat, että on helpompaa, että toinen vanhempi hoitaa harrastus-, vaate- ja päivähoitokulut.
Elareilla ei Suomessa pääse rellestämään. Ne ovat niin pienet, että menevät varmasti lasten menoihin, jos ne saavalla vanhemmalla ei ole addiktioita.
Kulut on jaettu aikalailla tasan. Ja olen tietoinen, mitä kuluja on. Olen myös muulla tavalla osallistunut lasten elämään, joten olen kyllä perillä heidän harrastuksista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojalla on kuitenkin lain määräämät laskelmat lapsen minimi elatustuesta, jotka perustuu vanhempien tuloihin. Tämä on on se pakko mikä on toisen maksaa ellei vanhemmat keskenään sovi jostain toisesta tavasta.
Olen käsittänyt, ettei tuota laskemaan/laskuaria käytetä vuoroviikkoasumisessa sellaisenaan. Niin ainakin lukee täällä: https://virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut on jaettu aikalailla tasan. Ja olen tietoinen, mitä kuluja on. Olen myös muulla tavalla osallistunut lasten elämään, joten olen kyllä perillä heidän harrastuksista jne.
Eli lasten äiti on ollut tähänkin asti reilu lasten kulujen jakamisen suhteen. Mitä siis pelkäät? Vallan menetystä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ovat vuoroviikoin. Minä (äiti) olen virallisesti lähivanhempi, ja lapsilisät tulevat minulle. Maksamme kaikki lasten menot tulojen suhteessa, minulle tulona lasketaan myös siis nuo lapsilisät..
Taas miestä on vedätetty? Miksi lapsilisät katsottaisiin kummankaan tuloksi, jos ajatuksena olisi ollut tasapuolisuus? Jos kummankin palkkatulot olisi nettona vaikka 200 , lapsilisä 200 ja lapsen kulut 200. Sinä maksaisit (lapsilisillä) lapsen kuluista 400/600=133 ja mies (omista tuloistaan) 200/600=67...
Käytännössä yhteiskunnastamme puuttuu tietynlainen ”sovitteleva” taho, joka elatuskysymyksissä antaisi puolueetonta ulkopuolisen näkemystä ja ohjeistusta esim. kulujen jakamiseen. Lastenvalvoja ei ottanut ainakaan meillä kantaa ja oli lähinnä turhautuneen oloinen kumileimasin. Elatusmaksujen laskelmat ja siihen liittyvä käytäntö on lähinnä pöyristyttävää ja monet hyötyvät tästä järjestelmästä toisen osapuolen kustannuksella, joka taas ei ole lastenkaan etu.
Mikä lastenvalvojalla käynnissä on hyvää, on se, että hän voi vahvistaa tekemänne sopimukset. Kannattaa selvyyden vuoksi kirjata asiat mahdollisimman yksityiskohtaisesti, jotta kaikki osapuolet ne ymmärtävät samoin ja muistavat myös jatkossa. Liittyen siis lasten vaihtoihin, niihin mahdollisesti tehtäviin poikkeuksiin, kesälomiin ym. Samoin lasten kulujen jakautumiseen: mitkä kulut maksetaan sen vanhemman toimesta, jolla lapset sillä hetkellä ovat (esim ruoka, perushygieniatarvikkeet, normaalit lääkkeet ja mitä sitten haluattekin näin jakaa). Myös se, miten haluatte lapsilisän käsiteltävän ja miten loput lasten menoista jaetaan. Esim. vaikka niin, että lähivanhemman nimiin avataan erillinen pankkitili lapsen muihin kuin em kuluihin, johon halutessanne voivat saada molemmat käyttöoikeudet. Missä suhteessa tarvittaessa maksatte omistanne tuolle tilille (esim 50-50 on hyvin kristillinen tasajako) ja mitä kuluja tililtä saa maksaa. Voi myös halutessa sopia vaikka jonkin kertasumman, jonka yli menevät hankinnat tulee sopia yhdessä. Vahvistettu sopimus on sinällään juridisesti pätevä.
Hanki juristi, joka laatii sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
ap
Meillä tilanne on tuo kun maksetaan 400€ toiseen kotiin kahdesta lapsesta. Se mikä jää kuukaudelta yli lasten menojen, käyttää elareiden saaja itseensä, ja täten ollaan jatkuvasti tilanteessa jossa "elarit ei riitä, anna lisää!" Eli ei säästetä sitä ylijäävää osaa lasten talvikenkiin, vaan pistetään haisemaan sidukkaan ja lomamatkaan itselle.
Ensinnäkin kummalle lapsilisät tulee?