Mistä johtuu, että ensin laihtuessaan muutaman kilon tulee hoikka olo, mutta laihdutuksen jatkuessa alkaa pitää itseään tosi lihavana?
Johtuuko se realistisen kehonkuvan kehittymisestä?
Laihdutan siis, alkupaino oli 86 kg. 10 kiloa olen nyt laihtunut. Viiden kilon kohdalla alkoi olo tuntua hoikalta ja vetreältä. Sitten pikkuhiljaa tunne hävisi ja nyt 76-kiloisena tunnen itseni kuin perunasäkiksi. Haluaisin laihduttaa hirveää vauhtia viimeiset 10 kiloa, vaikka maltti on valttia. Niin ärsyyntynyt olen tähän ylipainooni.
Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (7)
Tahtini on puoli kiloa viikossa ja silloin tällöin on ollut nollatulos tai vain parisataa grammaa pudotusta. En oikein tätä hitaammin osaa laihduttaa. ap
Niin ja laihdutan terveyssyistä, se on 80% motiivistani. En mitenkään inhonnut itseäni lihavana tms. Olen ikäänkuin havahtunut ulkoiseen olemukseeni vasta nyt. Sitä mietin, että "kuuluuko" tämä jotenkin kuvaan? ap
Ai, ei minulla ollut tuollaista tunnetta itsestäni.
Mulla ainakin tuli tuollainen ihan normipainon sisällä laihduttamisesta! Ennen laihduttamista ajattelin, että olin ihan ok, selkävekit halusin pois. Sitten laihdutin, ekat pari kiloa olin tosi tyytyväinen. Kuuden kilon kohdalla peilistä näkyi ryhävalas. Nyt kun olen lihonut kaiken takaisin ja katson vanhoja kuvia, niin laihahan minä silloin olin! Luulen, että lihavuuden illuusio tulee siitä, kun eri kehon osista rasva palaa eri tahtiin... esim vyötärö kapenee ensimmäisenä, mutta alamahan pussukkaa ei vaan kertakaikkiaan saa pois. Reidet kapenee, mutta lantiolta rasva ei lähde pois, eikä käsivarsista! Se varmaan vääristää omaa mielikuvaa ja peilikuvaakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin tuli tuollainen ihan normipainon sisällä laihduttamisesta! Ennen laihduttamista ajattelin, että olin ihan ok, selkävekit halusin pois. Sitten laihdutin, ekat pari kiloa olin tosi tyytyväinen. Kuuden kilon kohdalla peilistä näkyi ryhävalas. Nyt kun olen lihonut kaiken takaisin ja katson vanhoja kuvia, niin laihahan minä silloin olin! Luulen, että lihavuuden illuusio tulee siitä, kun eri kehon osista rasva palaa eri tahtiin... esim vyötärö kapenee ensimmäisenä, mutta alamahan pussukkaa ei vaan kertakaikkiaan saa pois. Reidet kapenee, mutta lantiolta rasva ei lähde pois, eikä käsivarsista! Se varmaan vääristää omaa mielikuvaa ja peilikuvaakin.
Hei, tämä se voisi olla! Miten en ole tullut ajatelleeksi :)
Olen laihtunut aika epätasaisesti. Entinen sopusuhtainen pullukka on nyt ihme ulokkeinen pullukka ;) ap
Ihan normaalia. Kestää myös jonkun aikaa ennen kuin iho mukautuu menetettyyn rasvaan (muista hyvä rasvaus!) eli olo saattaa olla väliaikaisesti muhkuraisempi ja "löysempi" senkin takia. Senkin takia tosi hyvä, että tahtisi on tuo noin puoli kiloa viikossa, että tällöin iho ehtii paremmin mukautua kuin jos tahti olisi ripeämpi.
Yritä miettiä myös muita juttuja ja älä vietä paljon aikaa peilin edessä. Suunnittele vaikka millaisen matkan teet kun kaikki tämä (korona ja laihdutus) on ohi, niin saat mielen pois laihduttamisesta. Kovasti tsemppiä!!!
Itse laihdutin suht nopealla aikavälillä reilu 20kg. Eikä oma mielenterveys oikein pysynyt mukana. 20kg hoikempana näin silti itseni peilistä samana läskinä. Nyt kehonkuva on alkanut muokkaantumaan oikeampaan suuntaan kun olen keskittynyt enemmän onnellisuuteen kuin niihin kaloreiden laskemiseen. Laihdutus ei takaa että rakastaisit itseäsi!
Suosittelisin siis hidastamaan tahtia vähän laihdutuksen kanssa. Laihduta siksi että rakastat kehoasi, älä sen takia että vihaat niitä vatsamakkaroita ja haluaisit olla jotakin muuta.