Mistä johtuu että on hajamielinen ja muisti ei toimi. Tavarat putoaa ja jos tekee jotain asiaa niin kiinnostus herpaantuu nopeasti. Kohta teen jo jotain muuta ja alkuperäinen tekeminen unohtuu.
Olen alle 40v että dementia tuskin vielä vaivaa.
Kommentit (13)
Olen siis kärsinyt näistä vaivoista koko aikuisikäni. Sen takia välttelen menemistä mihinkään koska en pysty keskittymään ja kuuntelemaan ihmisten juttuja. Ap
Lienee aika normaalia ärsykkeiden kuormittamassa nykyajassa.
Mä oon samanlainen, ikää 49. Pelkään että on jotain pahempaa.
Kannattaa tarkistaa kilpirauhasen toiminta.
Kuvailemasi oireet sopivat niin moneen diagnoosiin, että kannattaa selvittää asiaa lääkärin kanssa ennemmin kuin etsiä selitystä netistä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on mutta syön siihen tyroksiinia ja arvot ovat hyvät. Ap
Hei.
Jos koet, että kuvaamasi seikat ovat uusia ja olemuksessasi / käyttäytymisessäsi on tapahtunut muutos, tai muuten koet, että kyseessä voisi olla lääketieteellinen ongelma, tutkituta toki asia lääkärillä.
Mutta jos tässä on kyse enemmänkin mielen toimintaan liittyvästä asiasta, voit myös kysyä itseltäsi, mikä sitoo ajatuksiasi tällä hetkellä niin, ettet kykene oikein keskittymään siihen, mitä olet tekemässä. Joskus jokin alitajuinen asia valtaa kaiken 'aivokapasiteetin' niin, että sitä tulee kelanneeksi jatkuvasti (esim. asunnon osto, työpaikan vaihto, huoli läheisen terveydestä jne). Jos sinulla on jokin tällainen asia, kannattaa varata aikaa sen itse asian työstämiseen. Kerrot, ettet oikein jaksa kuunnella toisten juttuja: Onko mahdollista, että sinulla itselläsi on mielen päällä niin pakahduttavia asioita, ettei sinulla ole tilaa kuunnella muita? Vai liittyykö kysymyksenasettelu ihmissuhteisiin, että tiettyjen ihmisten kanssa koet kuuntelemisen vaikeana? Pilkkomalla tällä lailla ilmiötä kysymyksin saatat päästä lähemmäksi sitä, mistä on kyse ja miten voisit selvitä asian kanssa jatkossa paremmin.
Minulla oli myös aiemmin tuota tavaroiden tiputtelua. Se on vähentynyt huomattavasti, kun lopetin kofeiinin käytön. Ehkä myös hajamielisyys on vähentynyt ja keskittymiskyky parantunut - tätä ei vaan niin helposti voi todeta.
No itsellä ainakin ADHD tekee tuota, että kaikki asiat levällään yhtä aikaa. Tarkoilla ruutineilla ja terveellisellä, sokerittomalla ruokavaliolla sekä hyvillä yöunilla lääkitsen itseäni.
Mutta siitä huolimatta oon jatkuvasti siinä pisteessä, että kysyn itseltäni ”mitähän ihmettä olin just tekemässä”. Tai jos etsin jotain tavaraa unohdan lähes joka kerta etsiessäni mitä etsin. Ihmisten juttuja ei kauheesti jaksa keskittyä kuuntelemaan, yksinäisyys vaivaa. Joskus onnistun saamaan aivot tosi aktiiviseksi ja olo on tehokas ja keskittynyt. Mutta valitettavan harvoin. Väsymys Ja Alhainen verensokeri todella vaikeuttaa keskittymistä, niihin kannattaa ensin kiinnittää huomiota, sitten vasta laajemmin alkaa miettimään mistä johtuu.
Mulla hyvin hyvin matala ferritiini oli syynä tuollaiseen. Kun kävin verikokeissa ja raudan syönti aloitettiin, niin pikkuhiljaa tilanne parani.
Täällä myös samaa!! Olen alle 30-vuotias. Itselläni on migreeni, joten olen sen piikkiin pistänyt paljon asioita.. mutta ehkä sitten ei olekaan siitä kyse. Päästä otettu pariinkin kertaan magneettikuvat eikä niissä ole ollut mitään poikkeavaa.
Voi olla stressi tai ylipäätään tämä pirstaleinen nykyaika.