Oletko samaa mielta kanssani? Jos haluaa vauvan, on haluttava koko paketti imetyksineen, yoherailyineen ja mahdollisine koliikkeineen.
Elämä keskittyy kotiin ja viikonloput satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta kuuluvat lapsille. Lastaan arvostava vanhempi ei tupakoi. Raha menee pääasiassa lapseen, omat hankinnat tehdään vasta, jos ylimääräistä jää. Kun haluat vauvan, haluat myös ison elämänmuutoksen.
Kommentit (46)
onhan niitä ihmisiä joka suuntaan.
tupakointiko tossa oli se synti? mihin porukkaan luokittelet ne vanhemmat jotka polttaa ja jos olisi sellainen tilanne että rahat finito niin jättävät tupakat ostamatta, jotta lapsella on kaikkea? eivät polta sisätiloissa ja huolehtivat ettei lapsi polta passiivisesti?
että huonoja vanhempia yhden asian takia. entäpä mihin luokitellaan huumeäidit, alkoholistit sellaiset jotka ovat sairaita?
entä jos imettää ei voi jostain ihan oikeasta syystä? tai mies antaa öisin pulloa- voiko sellainen äiti olla huono äiti?
Ap, suosittelen että luet esim Jari Sinkkosen kehutun kirjan elämäni poikana jossa paljon käsitellään niitä ihan oikeasti huonoja vanhempia ja lapsen kehitystä. Auttaa pääsemään eroon turhasta tuomitsevuudesta ihan tavallisia ihmisiä kohtaan ja näkemään ne asiat jotka ovat oikeasti lapselle tärkeitä: lapsen kunnioitus, rakkaus, rajat.
Kysehän oli siitä, että lasta haluavan on oltava valmis sopeutumaan lapsen mukanaan tuomiin muutoksiin, vaikka ne eivät elämää mitenkään mukavammaksi tekisikään. Kaikki eivät siihen ole valmiita, itse asiassa hämmästyttävän moni karsii lapsen perustarpeista oman mukavuutensa vuoksi. -ap
Vierailija:
Kysehän oli siitä, että lasta haluavan on oltava valmis sopeutumaan lapsen mukanaan tuomiin muutoksiin, vaikka ne eivät elämää mitenkään mukavammaksi tekisikään. Kaikki eivät siihen ole valmiita, itse asiassa hämmästyttävän moni karsii lapsen perustarpeista oman mukavuutensa vuoksi. -ap
Ensin oma toimeentulo ja opetellaan elämään taloudellisesti ja sitten lapset!
an antoi ruokaa pullosta, isä heräili öisin eikä äiti tai vanhemmat polttaa tupakkaa. Yksi kirja vain.
Vierailija:
Tottakai on niitä huonoja vanhempia, jotka eivät täytä lapsen tarpeita ja lapsi kärsii, mutta nuo edellämainitut syyt eivät ole niitä. mikään noista ei estä lapsen perustarpeiden täyttymistä.
Toki niissä perheissä jossa lasta laiminlyödään äiti saattaa pulloruokkia tai polttaa, mutta se ei ole se syy. Monella heistä on myös raidoitettu tukka. Eikä se tee kaikista tukkaansa raidoittavista mammoista huonoja äitejä. Oikea korrelaatio asioiden välillä on erikseen.
että se on ihan helppoe se vauvan kanssa eläminen. ei ollut mulle, vaikka vauvakaan ei ole ihan vaikeimmasta päästä. synnytettyänikin aattelin et mä tapaan sen vauvan sit vast iltapäivällä kun olen saanu nukuttua, hahhah. kätilö toi sen heti mulle tikkauksen jälkeen ja todellisuus iski naamalle. mutta oli se ihanaa.
ennen olin vaan elänyt itselleni eten yhtään osannu tajuta että vauva vie KAIKEN oman ajan. no, nyt siijhen on tottunut tietty, eikä ilman osaa oikeen olla.
tarkotan vaan sitä, et esim mä en olis tajunnu mitenkään minkälaista vauvan kanssa on ennenkun ite sen synnytin
Ihmetteln muutenkin ap listaasi. En tunne ketään normalaiperhettä jossa joudutaan arpomaan ostetaanko lapsille ruokaa vai itselle tupakkaa!
Minkälaisia perheitä oikein tunnet? Jaiks!
tulee vähän sellanen tunne että sulla loppu perustelut kesken.
no joo, ehkä mä olen tähän aiheeseen sanottavani sanonut ja lähden etsimään murkinaa.
Kyllä vastuullisuus tarkoittaa sitä, että itse omilla rahoilla perhe elätetään ei tuilla!
Kyllä tais mennä jauhot suuhun. Eikös toi Momentti ole jotain lakia opiskellut? Taisi jossain ketjussa niin sanoa. Voisin ottaa omaksi lakimiehekseni jos tarve tulee!
Vierailija:
Kyllä vastuullisuus tarkoittaa sitä, että itse omilla rahoilla perhe elätetään ei tuilla!
Edelleenkin olen sitä mieltä, että vauvan parasta ravintoa on äidinmaito ja jokaisella vauvalla on siihen oikeus, jos suinkin mahdollista. Yöheräilyt kuuluvat vauvaelämään, ne eivät ole perhettä kohdannut katastrofi. Vanhempien on mielestäni luotava turvallinen ja lapsen terveyttä vaaliva elinympäristö. Vanhempi ei saa pitää lasta menoeränä, joka verottaa äidin ja isän varallisuutta, vaan tärkeimpänä perheenjäsenenä, myös taloudellisessa mielessä. Työviikon jälkeen ja lomilla lapsella on oikeus viettää aikaa vanhempiensa kanssa läheisyyden ja perusturvallisuuden syntymisen vuoksi (niitä satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta). -ap
ja kaikki yhtä hyviä. Ei vanhemmuus tarkoita kaikista omista tarpeista luopumista, vaan lapsen tarpeiden huomioimista yhtä lailla omien kanssa. Kaikkea ei tarvitse tehdä lapsen ehdoilla; lasta ei voi eikä tarvitse aina asettaa ensimmäiseksi. Minusta perheenä olo on enempikin sellaista harmoniaa, jossa kaikki otetaan tasapuolisesti huomioon. Jos äidin jaksamisen kannalta, kokonaisvaltaisesti punnittuna, esim. imetys jää lyhyeen ja vauva syö tyytyväisenä korviketta, ei mitään suuria vanhemmuuden lakeja rikota. On asioita, yöheräilyjä jne, jotka kuuluvat asiaan, mutta vaikka arkielämä olisikin lapsentahtista, ei lapsen tarvitse antaa tyrannisoida muuta perhettä. Perhepedit, taaperoimetys - tehköön kenestä tuntuu hyvälle. Äiti on hyvä äiti ilman niitäkin, äiti on paras äiti silloin kun hän tekee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu.