Mitä syötte tällä viikolla?
Teettekö ruokalistan vai päätättekö sinä päivänä mitä tänään syödään?
Kommentit (7)
Eilen tehtiin jauhelihakeittoa, ja ruispalaa kylkiäisiksi. Tänään syödään loppu pois. Yleensä on jonkinlainen suunnitelma viikon ruuista.
Yritän tehdä ruokalistan about viikoksi, mutta välillä se vaan jää. Olen huomannut että on paras tehdä sellainen lista, missä on mitä ruokia tällä viikolla syödään, eikä sellainen jossa kuvataan joka päivän ruuat, kun välillä edellisen päivän ruuat kestääkin seuraavalle päivälle ja joskus taas tekeekin mieli jotain muuta kun mitä on suunnittelut. Pääosin kuitenkin ennalta mietitty ruokalista helpottaa kaupassakäyntiä ja on kustannustehokas.
Tällä viikolla meillä on listalla:
Kukkakaali-kikhernecurrya
Kana-riisipaistos
Makaronia ja lihapullia
Kalafileitä ja muusia
Hernekeittoa
Tortilloita tai tacoja
Kanaa aurinkokuivattu tomaattikastikeella ja lohkoperunoita.
En tiedä. Mitähän akka mahtaa kaupasta tuoda? Sitä vedetään sitten kohti ääntä. Eilen oli kala... jotain ja mitä lie mahtaa olla sitten tänään. Eilen ainakin oli jossain välissä perunamössöä ja sitä lämmitin illallakin omatekosten lihapullien kera. Siis ei minun tekemiäni mutta jonkun tekemiä. Ei kumminkaan kaupan pullia. Ei meillä leivota. Joskus leivän vääntää ja jos oikein ranttaliksi menee niin lättyjä laitaa. Mut siinä se pääsääntöisesti on. Itse en osaa kun pullataikina reseptin ulkoa. Sitä olen joskus tehnyt mutta nyt on jo vuosia siitä. Kun kukaan meillä ei syö sitä... Itse söisin kyllä. En vaan viitsi itselle tehdä. Vähän sellaista "likisattuista" mutta kyllä sen kahveella saa tuhottua, kun tumppaa paljon sitä kahviin ja runsaan kaffeen kera raahaa kohti mättöreikää... Pakastimessa sitä olisi vieläkin. Sitä 10 vuotta sitten laittamaani. Voi olla herkulista vieläkin. Tosin en uskalla enää sitä maistaa, kun viimeksi tuli sanomaan käsipäivää ovelta pakastimen ovea avatessani... Ehkäpä syän muuta... Mutta aka lähtee tosiaan kohta kauppan niin katotaan mitä tua. JAM!
Tehdään sunnuntaina iso satsi ruokaa, mistä riittää ma-to päivällisiksi. Tällä viikolla burgundinpataa. Se on niin hyvää, etten kyllästy siihen koskaan. Lounaani ovat ma-ti falafel-salaattia ja ke-pe kasvissosekeittoa. Pe-la-su taas kokkaillaan kunnolla.
Maanantaina lauantaista pulled porkia ja tomaattilasagnea
Tiistaina broileri-riisivuokaa
Keskiviikkona keitetyt perunat ja makkarakastike
Torstaina hernekeitto ja näkkäriä
Perjantaina pizzapäivä
Lauantaina lohikeitto, ruisleipä ja rahkapiirakka
Sunnuntaina lihapullat ja perunamuusi
Teen aina viikon ruokalistan etukäteen, viikonlopun ruoka on aina kahdelle päivälle, muut yhdelle.
Teen ruuat aina muuten itse, poikkeuksena tämän viikon hernekeitto, myös maksalaatikon ja pinaattiletut ostan eineksinä.
Koitan tehdä ruokaa niin, että siinä on vaihtelevasti lihaa, kalaa, kanaa, keittoja, laatikkoruokia, kastikkeita, pataruokia, perunaa, riisiä, pastaa ja aina on tarjolla kasviksia keitettyinä, tuoreena salaatin muodossa, tai raasteina. Lauantaina on leipomispäiväni ja se on samalla meidän viikon ainoa jälkkäripäivä.
Mitään ei mene roskiin ja kaupassa käymme 2 x/vko.
Aina edellisenä päivänä päätän ja ostetaan ruokaostokset. Tänään makaronilaatikkoa, huomenna riisiä ja kanaa.