Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitojonot optimaalisiksi, paljonko lisäresursseja vaaditaan ?

Vierailija
22.02.2021 |

Tämän päivän Hesari kirjoittaa aiheesta otsikolla "Viikossa hoitoon".

Mitä mieltä olette, onko mahdollista ilman että lisätään merkittävästi lääkärikapasiteettia ?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota, olen ihmetellyt näitä hoitojonoja jo pitkän aikaa. Mielestäni ne ovat merkki puuttellisesta suunnittelusta, ei resursseista. Allaloleva esimerkki valaisee asiaa:

Yksi lääkäri tekee 2 leikkausta päivässä 20 vuoden ajan, 440 leikkausta vuodessa.

Hänellä on kuuden kuukauden odotusjono.

Jonkinlainen odotusjono tarvitaan jotta vältytään "luppoajalta", 1-2 viikkoa lienee lähellä oikeaa.

Nyt kerrotaan että lääkäri saa avukseen toisen yhtä pätevän lääkärin, mutta vain kuudeksi kuukaudeksi. Lääkäri saa itse päättää ottaako avun vastaan heti vai vasta 19 vuoden päästä. Koska joku muu hoitaa jonotukseen liittyvät työt, lääkärille on aivan sama ottaako avun vastaan heti vai myöhemmin.

Kokonaisuuden kannalta, ja etenkin potilaiden kannalta, valinnalla on merkitystä. Jos avun ottaa vastan heti, seuraavan 20 vuoden aikana hoitojonot ovat optimaaliset, mutta jos jakson lopussa, hoitojonot ovat 6 kk.

Lisäresurssitarve yllä olevassa esimerkissä on 20 vuotta / 6 kk = 1/40 = 2.5%

Jotenkin tämä tuntuu samalta kuin henkilöllä jolla on vaikeuksia saada rahat riittämään. On joko aina velkaa muille, tai odottaa että tilille kertyy sopiva bufferi jolloin ei KOSKAAN tarvitse lainata rahaa keneltäkään.

Vierailija
2/4 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai niitä lääkäreitä pitäisi enemmän olla. Itse sain hiljattain ajan 2 viikon päähän, kun pelkäsin sydänkohtausta. Verenpaine takoi 200 kun olin lääkärissä.

Aikoja ei vaan ollut, joten mikä siihen auttaisi kuin lisäys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa pitkissä jonoissa taitaa olla sellainen hyvä puoli yhteiskunnan kannalta että odotusaikana sieltä poistuu osa jonottajista. Syöpäjonoissa osa kuolee pois, ei-vakavissa leikkausjonoissa odottajalta menee hermot ja hakee apua muualta.

Vierailija
4/4 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai niitä lääkäreitä pitäisi enemmän olla. Itse sain hiljattain ajan 2 viikon päähän, kun pelkäsin sydänkohtausta. Verenpaine takoi 200 kun olin lääkärissä.

Aikoja ei vaan ollut, joten mikä siihen auttaisi kuin lisäys?

Kyllä, vain lisäys, mutta teoriassa kyse on kertaluontoisesta satsauksesta jolla jono "nollataan". Sitten, jonon pitäminen minimissään vaatii sekin satsausta, tämän pitäisi olla samansuuruinen kuin pitkän odotuksen aiheuttama poistuma jonosta.